العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 02-03-2011, 01:10 AM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو احنا رايحين على فين

يا جماعة ان شاء الله خير
انتوا بتحسسوني انكم مش مستوعبين اننا في ثورة

مش عارف انتوا مفكريين ان نظام جاثم بقالو سنيين هيتغير كده بسلاسة
واحنا مستقريين ومفيش مشاكل والدنيا زي الفل
طبعا لازم يكون في مشاكل ورؤي وامور غير طبيعية
امال هيا ثورة ازاي

وبعدين دي طبيعة اي مرحلة انتقالية غير طبيعية

احنا بنعمل كل ده علشان ميحصلش ده كل ما تتنقل السلطة بعد كده

لازم نستحمل شوية وان شاء الله الجاي يكون احسن
قديم 02-03-2011, 02:57 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

لو عايز تعرف إحنا رايحين فين شوف رد فعل الدول المتقدمه ورأيها فى إللى حصل إيه
منهم إللى عايز يعلم شعبه الثوره المصريه ومنهم إللى عايز يدرسها فى المدارس ومنهم إللى عايز ييجى يزور ميدان التحرير .
إن شاء الله المستقبل أحسن بكتير من الماضى بس هى فتره قصيره والامور توضع على الطريق الصحيح .
إرفع رأسك فوق انت مصرى

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 02-03-2011, 05:14 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

اللهم اضرب الظالمين بالظالمين واخرجنا منها سالمين

قديم 02-03-2011, 11:32 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوسهيلة مشاهدة المشاركة

يا جماعة ان شاء الله خير
انتوا بتحسسوني انكم مش مستوعبين اننا في ثورة

مش عارف انتوا مفكريين ان نظام جاثم بقالو سنيين هيتغير كده بسلاسة
واحنا مستقريين ومفيش مشاكل والدنيا زي الفل
طبعا لازم يكون في مشاكل ورؤي وامور غير طبيعية
امال هيا ثورة ازاي

وبعدين دي طبيعة اي مرحلة انتقالية غير طبيعية

احنا بنعمل كل ده علشان ميحصلش ده كل ما تتنقل السلطة بعد كده

لازم نستحمل شوية وان شاء الله الجاي يكون احسن

يا ابو سهيلة مقلناش لا احنا في ثورة
ولازم من تضحيات لكن انا بتكلم عن ازمة ثقة بين الكل
واخشي ما اخشاه ان يطبق قانون البقاء للاقوي في فترة ليست ببعيده
المرحلة الانتقالية اللي انت بتتكلم عليها دي المفروض كل الناس تضبط نفسها لكن مفيش حد عنده استعداد للضبط وبدأنا ندخل في مرحلة فوضي
طلاب مدارس الثانوي اول الدراسة ما بدأت حبوا اللعبة قوي وعجبتهم وعاملين مظاهرات اللي مش عاجبه مدير المدرسة عامل مظاهره واللي مدرسينه مش عاجبينه عاملين مظاهرا واللي جدول الامتحانات مش عاجبه مظاهرة
طيب قولي بالله عليك اللي شغالين في بنوك ومرتباتهم بتعدي الفين و3 عاملين مظاهرات ليه
والا من كام يوم شركة بترول الموظفين اللي فيها عاملين مظاهره علشان تثبيت عمال البترول والاسانسير والتعامل زيهم زي الموظفين دول عاملين مظاهرة ليه مش الثورة قامت برضة والمطلب الاول ليها العدالة الاجتماعية

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 02-03-2011, 11:50 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

لو عايز تعرف إحنا رايحين فين شوف رد فعل الدول المتقدمه ورأيها فى إللى حصل إيه
منهم إللى عايز يعلم شعبه الثوره المصريه ومنهم إللى عايز يدرسها فى المدارس ومنهم إللى عايز ييجى يزور ميدان التحرير .
إن شاء الله المستقبل أحسن بكتير من الماضى بس هى فتره قصيره والامور توضع على الطريق الصحيح .
إرفع رأسك فوق انت مصرى

مع خالص احترامي لرأيك يا دكتور كمال الكلام ده كان لغايه يوم 11 - 12 - 15 لكن ام بعد ذلك الوضع بدأ يختلف وبدأنا ن دخل في فوضي واظن الوضع عندك في العريش يقول ويعبر عن الفوضي دي الف مرة
وبعدين اخشي ما اخشاه نفضل نقول احنا عملنا احنا عملنا احنا عملنا

ما برضة اجدادنا عملوا وبقى كل اعتمادنا على شوية الاثار اللي عندنا والاثار تجيب سياح والسياح تشوف وتتفرج وتدفع طيب ادي موقف حصل اهو خساير شهر اثنين مليار مرتاح ونسبة اشغال الفنادق صفر %
وبرضة قلنا احنا عملنا واحنا علمنا واحنا علمنا
قلنا هنبني وادي احنا بنينا السد العالي
وبعدين بعد 50 سنة من السد العالي عندنا ازمة كهرباء وشبكة الكهرباء لا تتحمل زيادات
حاربنا في اكتوبر وعملنا معجزة ونمنا عليها 37 سنة لما فكرنا ان فيه حاجة غلط
ويا فرحتي الثورة المصرية بيتقال عليها كذا برة والرؤساء برة بتطالب بتدريسها في بلادهم
طيب محدش قال الناس اللي قاعدة من غير شغل ده الرؤساء اللي برة قالو عليهم ايه
محدش قال الناس اللي عماله تقطع في بعض وكله بيخون كله الرؤساء اللي بره قالو عليهم ايه

كلنا كنا بنقارن بين مبارك ومهاتير محمد
ده حكم 30 سنة وقال انا ماشي
وده حكم 30 سنة وقال انا قاعد على قلبكم
طيب وبعدين مين قارن بين الشعب المصري والشعب الماليزي
مين قارن بين الانتاج المصري والانتاج الماليزي
بتقولو العربية البروتون حاجة محترمة وماليزي ومقتنيها بيعمل ويسوي
طيب ما كانت عندكم النصر للسيارات في يوم من الايام بتصدررر وحط خط تحت بتصدر دي لدول كثيرة وسبب فشلها مش ادارتها بس لا عمالها كمان اللي كانو بيروحو يمضوا ويجرو على ورشهم برة واللي بيروح يخبط خبطتين وينام جنب المكنة

بنقارن بين الديكتاتورية في مصر والديمقراطية في فرنسا
طيب مين صاحب عمل او صاحب مهنة او حرفة بيدفع ضرائب زي فرنسا
هل تعمل ان فرنسا اكبر نسبة ضرائب في العالم كله اجمالي الضريبة تصل ل 60 % من قيمة الدخل
يعني تشتغل واكتر من نص مرتبك كده بالسلامة رايح للبلد
في المقابل بتلاقي خدمات صحية وتعليمية وخدمات اجتماعية
لكن عندنا لو حد فتح بقه وقال مليم تاني ضارئب هننط في كرشه
تفتكر لو رجعنا تاني طبقنا نظام الضريبة التصاعدية تاني هيحصل ايه
هتلاقي رجال الاعمال سحبو فلوسهم والناس مش عاوزة ضارئب وهتعمل مظاهره
ولول مفيش دخل للدولة يبقى مفيش خدمات
يبقى مفيش تعليم
هتلاقي الناس عملت مظاهره وتقول فين التعليم وفي الدخل القومي وعيالنا وشبابنا
هيبقى مفيش مستشفي مجاني
وهتلاقي الناس طالعة مظاهرة تقول فين الرعاية الصحية والعلاج والتامين

طيب وبعدين هنروح على فين
محدش بيعرف يسمع غير نفسه
80 مليون كل واحد له راي وكل راي يخالف الرأي اللي بيقوله يبقى خاين وعميل

طيب ايه رأيكم لو الدولة قالت انا عندني موارد كذا مليار هنقسمهم على كل واحد من الشعب هتلاقي كل واحد حصته مثلا مثلا 50 ألف في السنة بس خلي بالك انت هتاخدهم وانت مسئول عن نفسك
يعني متطلبش مني امن ولا شرطة ولا جيش ولا تعليم ولا صحةو لا ري ولا مياه ولا حاجة خااااالص انت ليك كل سنة تاخد نصيبك وتمشي تتصرف بقى بمعرفتك
ايه رأيكم ينفع

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون