العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 02-08-2010, 04:26 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الكلبراتير يحل محل الانجكشن

عم اندروا انته فين مبقتش تفتح من زمااااااااان
قديم 02-08-2010, 04:36 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kmanda_vip مشاهدة المشاركة

عم اندروا انته فين مبقتش تفتح من زمااااااااان
تسلم على سؤالك يا يا باشا بس كنت مطحون فى الامتحانات وبعد الامتحانات طلعت العربية ومضيعة كل وقتى ومش عايزة تخلص ومش لقلها حل

قديم 02-08-2010, 04:43 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أنا شايف أن الحل الوحيد تجيب كاليبرات وديسكات أكبر وتركبهم عندك, سواء من عربية أستيراد, أو BREMBO حتى, ولحد ماتركب هات تيل GREEN STUFF أنا أسمع أنه بيعمل شغل عالى مع الفرامل.

ياباشا أنا كل قصدى أن الكربراتير بيدى قوة أكبر من الأنجكشن, القوة دى بتختلف من موتور وموتور يعنى كاربراتير على موتور 1500 هيدينى 3حصان زيادة عن الأنجكشن, وفى عربية 3500 هيدينى حوالى 10 حصان زيادة عن الأنجكشن, لأن الأنجكشن بيحقن بنسب محددة هو شايف أنها كويسة, أنما الكاربراتير بيدى العربية شوية بنزين زيادة بيعلوا الأستهلاك وبيزودوا الهورس باور زيادة بسيطة.

حكاية الموتور مش هيستجيب بسرعة دى علشان الكربراتير أجزاءه ميكانيكية, وبضغطك على البنزين أنت بتحرك منظومة ميكانيكية ببطء, أما فى الأنجكشن بتحرك أشارات كهربائية من ال ECU للأنجكشن, فالأنجكشن أستجابة الموتور أسرع للضغط على البنزين.

الموضوع مش واقف على الفروق دى, الموضوع واقف على هل الكاربراتير هيركب على الموتور عدل, وهل ليه مكان ولا لآ, وهتعمل أيه فى نظام حقن الوقود كله بالفتحات بتاعت الرشاشات.

وحاجة تانية, أزاى هتركب كارب مخصص لعربية 1400 لموتور 2000 لو حتى عرفت تركبه صح هيخنق العربية, لأن حجمه وكمية الهواء والبنزين اللى هيدخلها للموتور أقل من اللازم, والكاربراتير حجمه صغير على البلوك.

وأنا مش خبير, أنا مجرد هاوى, وأحنا بنتبادل الأراء, أحسن تكون فاكرنى راكب أيفو ولا حاجة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 02-08-2010, 08:47 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله الرحمن الرحيم
علشان تركب كاربيراتير علي موتور في الاساس حقن الكتروني هتحتاج مانيفولد تاني علشان تلاقي فيه فتحه يقعد عليها الكاربراتير و هوه بيوفر انك هتركبة علي ضفيرة كهربا عادية و مش هتحتاج ecu لانه مش بيحتاج تنظيم الكتروني للحقن و تركيب كاربيراتير 1600 علي موتور 2000 هيخنق العربية و هيحتاج تعديل في بكات السلانسية و بكات السرعه هتحتاج تتوسع علشان يتظبط و كمان هتحتاج عمة جديده تركب علي الكاربيراتير علشان الانجكشن مفيش فيه عمه ( الجزء الاسطواني الموجود علي الكربراتير و فيه فلتر الهوا
ارجو اني اكون افدتك و اي خدمة
م / سامح ليله
قديم 02-08-2010, 11:05 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehlila مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
علشان تركب كاربيراتير علي موتور في الاساس حقن الكتروني هتحتاج مانيفولد تاني علشان تلاقي فيه فتحه يقعد عليها الكاربراتير و هوه بيوفر انك هتركبة علي ضفيرة كهربا عادية و مش هتحتاج ecu لانه مش بيحتاج تنظيم الكتروني للحقن و تركيب كاربيراتير 1600 علي موتور 2000 هيخنق العربية و هيحتاج تعديل في بكات السلانسية و بكات السرعه هتحتاج تتوسع علشان يتظبط و كمان هتحتاج عمة جديده تركب علي الكاربيراتير علشان الانجكشن مفيش فيه عمه ( الجزء الاسطواني الموجود علي الكربراتير و فيه فلتر الهوا
ارجو اني اكون افدتك و اي خدمة
م / سامح ليله
yes yes

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.