العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 10-10-2009, 01:45 AM
dont ask me dont ask me غير متواجد حالياً

dont ask me will become famous soon enough
افتراضي رد: 128

شكرا على الرد
قديم 10-10-2009, 06:27 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ليه بتحبو ال128 وبتكرهو الادا ؟

حقولك حاجه مش موضوع حب ولا كره
ال 128 لو بصيت لها حتلاقي ان موتورها كامه علويه
و بالتالي صوتها انعم و اهدي من اللادا
غير انها اقوي بمراحل من حيث الموتور
(هات عربيه لادا 1500 و عربيه 128 1300 و خليهم يتسابقوا)
حتلاقي اللادا صوتها بيعلي بس لكن ال 128 حتلاقيها زي الطلقه
دا طبعا في حاله ان العربيتين حالتهم كويسه.
دركسيون ال 128 زي الجديد كله معمول علي سكترا(الجريده و البنيون) و دا نظام يعتبر اول ما نزل كان في ال 128
(كانت سابقه عصرها بجد و جميع السيارات الحديثه تم اقتباسها من تصميم ال 128 الاصلي مع التعديلات طبعا)
الوسع الداخلي تقريبا نفس الوسع ان لم تكن ال 128 اوس في بعض الاماكن نتيجه لاعتمادها علي
الدفع الامامي مما جعل نصيب الركاب و الامتعه من السياره لا يقل عن 80% في مقابل 20 % للموتور.

تعالي بص علي اللادا
عربيه خشنه و صوت موتورها عالي
و العيب العظيم بتاعها اللي باقلهم 30 سنه بينتجوها و مش عارفين يعالجوا العيب دا
هو بيض الدركسيون اللي بيملص في اي وقت منك و تلاقي الفرده اتلوحت لجوه و تقف مكانها
و لازم تجيب عفشجي يعملهالك و هي واقفه و ما ينفعش تحركها متر واحد.

من الاخر
عاوز عربيه ناعمه و لذيذه في السواقه يبقي ال 128

عاوز عربيه تدخل بيها الصحرا بس تاخد بالك من موضوع بيض الدركسيون يبقي اللادا

عاوز تجمع بين مميزات الاتنين و تتلافي عيوبهم في نفس الوقت يبقي الشاهين

حـازم خـضـر

قديم 10-10-2009, 07:04 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute

فعلا ال128 كانت سابقه مثيلاته من العربيات وقت نزولهه, و كمان فتحت الطريق اسيارات الجر الامامى بنجاح مبيعاتهه حول العالم
قديم 10-10-2009, 11:06 AM
الصورة الرمزية Dantes010
Dantes010 Dantes010 غير متواجد حالياً

Dantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond repute

أنا رأيي من رأي Mr.hazem_khidr

مهندس/ إيهاب الجندي

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم صلي وسلم على نبينا محمد

قديم 10-10-2009, 02:01 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dont ask me مشاهدة المشاركة

يا جماعه انا عايز اعرف سبب حبكم لل 128 ومش عارف بتحبوها ليه ولا شكلها حلو ولاتقنياتها متطوره وصوت متورها عالى وليه بتكرهو لادا اوى مع انها ارحم من 128 على الاقل بتستحمل اوى وشكلها تقريبا قريب منها اوى ارجو الافاده

لو قارنا بين العربيتين هنتلاقي ان ال 128 شكلها احلي من اللادا و التوضيب بيبقي جامد علبها اما اللادا مهما عملت فيها شكلها زباله برضه
لولا اختلاف الازواق لبارت السلع