العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 03-09-2010, 04:21 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الدخول تساعدونى فى اختيار سيارتى

رينو - لانوس- فيرنا

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 03-09-2010, 05:12 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

كان فيه موضوع عن المقارنة بين العربيات اليل تنفع تاكسي حاول تدور عليه
وكان شامل كل العربيات دي
لادا - فيرنا - لانوس - رينو

انا مش فاكر اللي فيه بالضبط لكن على ما اذكر كان الكلام انك لو عاوز حاجة تتحمل البدهلة لكن هتضحي بتعبك انت خصوصا في الرقبة والدراع لكن مع الباور الموضوع اخف شوية يبقى اللادا
لو عاوز راحتك الجسميةو الجري والمناورات كويس يبقى الفيرنا لكن تشترط على الزبون انك مش هتدخل شوارع فيها مطبات او شوارع ترابية
اللانوس نفس الكلام على فيرنا لكن مع فرق ان فيرنا قطع غيارها ارخص

ده اللي افتكره وممكن تدور على الموضوع بالتفصيل هتلاقي فيه مناقشات لامة الموضوع كله من الألف للياء
وبالتوفيق ان شاء الله

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 03-09-2010, 08:04 PM
الصورة الرمزية dragon
dragon dragon غير متواجد حالياً

dragon has a spectacular aura aboutdragon has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يا استاذ محمد الفيرنا قطع غيارها رخيصه جدا بالنسبة للعربيات الجديدة اللي موجوده في البلد

بس نصيحة لوجه الله لو هتفكر في تاكسي يبقي احسن حاجه ليك الرينو اللوجن لو تاكسي ابيض واسود لكن بالنسبة للتاكسي الابيض الافضل طبعا الفيرنا

هيه اللوجن تتميز عن الفيرنا في العلو عن الارض ووسع الصالون من الداخل وشنطتها الكبير اللي مش هتتاثر لو ركبتلها اسطوانة غاز

غير كدا الفيرنا متميزة في كل حاجه
كلامك ياحبى كلة صح بس مع كامل احترامى الرينو لا تصلح تكون تاكسى نهائى انا عندى عربيتين ملاكى واحدة رينوا موديل 99 وواحد نيو اكسنت موديل ال 2010 قطع غيار الرينو موديل ال 99 قريبة من سعر قطع غيار النيو اكسنت موديل 2010 يبقى ازاى بقى يشغلها الراجل تاكسى وتتهلك وحتحتاج قطع غيار
يا صحب الموضوع اللادة سعرها رخيص اة بس حتتعبك اخر حاجة لائنها مش روسى زى زمان دى بتتجمع فى شركة اسمها شركة الامل هنا فى مصر وحاجة زبالة اخر حاجة وصاج خفيف ووجع دماغ مش حتحس انك راكل حاجة موديل 2010 اصلا انا نصحتى ليك خليك فى الفيرنا وابعد عن كل الكلام التانى دة لائنوا زى مقولنا ان اللانوس عاملة زى الفيرنا بس فى اختلافات بقى جميلة ومتعبة جدا قطع غيار غالية-العربية موتورها ضعيف فى السحب وانا مش بقولك كدا عشان تجرى لاء انتة راجل طالع تاكول عيش بس لو ركبت بقى 4 افراض ومحمل شنط وعاوز تشغلهم التكيف وامشى بقى كدا بى اللانوس دى راكب 128 لاكن الفيرنا موتور قوى جدا التكيف ثلاجة حمل ناس وشغل واجرى زى ما انتة عاوز وقطع غيار رخيصصصة اخر حاجة عاملة زى الادا الى معاك وحضرتك ممكن تتاكد من كل الكلام دة وتروح لحد بتاع قطع غيار هيونداى وتقولة عاوز اسعار قطع غيار العربية دية ويارب نكون عرفنا نسعدك ان شاء الله
قديم 03-09-2010, 08:28 PM
محمد ابراهيم 2 محمد ابراهيم 2 غير متواجد حالياً

محمد ابراهيم 2 is on a distinguished road

شكرا علي اختيار الفيرنا لكن السؤال ممكن الاوتوماتيك تنفع تاكسي احسن رجلي وجعتني من دبرياج اللادا
قديم 03-09-2010, 08:33 PM
الصورة الرمزية dragon
dragon dragon غير متواجد حالياً

dragon has a spectacular aura aboutdragon has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ابراهيم 2 مشاهدة المشاركة

شكرا علي اختيار الفيرنا لكن السؤال ممكن الاوتوماتيك تنفع تاكسي احسن رجلي وجعتني من دبرياج اللادا
لاء ياحبى فى الكورى ابعد عن الاوتوماتك وغنيلوا وكدا كدا الدبرياج بتاع الفيرنا حرير لا يقارن بدبرياج اللادة نهائى والف الف مليار مبروك مقدما ان شاء الله وربنا يكفيك شر طريقك وشر العربية ويعطيك خيرها ان شاء الله