العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-06-2010, 11:10 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مزدا 3 ولا لانسر عوزكم تفكرو معايا

خليك فى اللانسر ياميدو انا عارف انك بتحبها وبتعشقها وهى تستاهل بس خليك فى السوبر اكشن ال 1600
قديم 03-06-2010, 01:12 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

مازادا 3 لا يعلى عليها العربية دى فعلا عربية سباقات مش طبيعية أبدا

قديم 03-06-2010, 07:50 AM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

من الاخر لو حطتيت الانسر مع المازدا 3 في مقارنة لوحدهم في اي حته في العالم طبعا الماذا 3 هتكسب كشكل و ثبات و قومة ماتور لاكن للاسف علشان انت عايش في مصر يبقي تخليك في المضمون و تجيب الانسر 1600 سوبر اكشن علشان الصيانة و قطع الغيار و اعاده البيع.
قديم 03-06-2010, 07:57 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

يبقى لا دى ولا دى والله العظيم زى ما بقولك كدة دى فى الاول والاخر عربيات صغيرة سيدان متوسطة صغيرة لا ترقى بمتطلباتك ابدا ولا حتى مرسيدس انت كدة عايز كامارو لان مهما كانت العربية كويسة وهى مصنعة ومخصصة للاستخدام والتنقل الطبيعى المدنى حتتبهدل معاك اسرع مما تتخيل وكمان علشان نفسك وروحك هناك فى عائله منتظراك وبعدين فرضا انك سائق محترف تضمن من فين اخطاء الغير وفى لحظة ممكن تتسبب فى كارثة وبالتالى انصحك بالعدول عن السواقة باعصابك انت عارف معظم سائقين المهرة المحترفين عالمين عمرهم ما يجروا فى المدن وتخميس خفيف او تقيل الفرق بين الحياه والموت جزء من اللحظة سلامتك اولا وكمان الطريق يشاركك فية المشاه والسيارات الاخرى معظم الحوداث اكثر من 85 فى المئة منها ترجع لاخطاء بشرية للعامل البشرية محل دى بقى عربيات مش مصممة للامور اللى انت عايزها وتقبل شكرى واحترامى
الف شكر يا مان علي النصيحه و انا مقدر خوفك علي و علي كل اصدقائك في الموقع و فعلا عندك حق في الكلام ده و انا عن نفسي بردو بحاول اقلل اللعب و التخميس و اصلا خالبا مشيي بيكون بليل اوي يعني انا و بعض التكاسي و عربيات معدله بس بس نعمل ايه الجري في دمي يا مان و ربنا يستر علينا
و فعلا بردو انت عندك حق كل العربيات الي في مصر هنا دي عربيات مدينه صغيره الحجم مش عربيات ريسنج و تخميس بس هنعمل ايه اجيب فورد موستنج ب570 الف عشان العب بيهاptmnlo123per144

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الانسر اكتر اعتمادية وقطع غيارها في اللذيذ وبياعه لكن معلش المازدا برقبتها قوة ايه وسحب ايه بس مش واخده حقها في البلد ديه واعادة بيعها صعب شوية وتقيلة جدا في انك تتخلص منها خليك في الالنترا او السيراتو شكل وقوة ماتور وثبات وسحب مفيش بعد كدا
ولله انت يا مان من الناس الي بحب اشوف ردها في كل موضوع في الموقع ده
تمام يا مان المزدا تقيله في البيع و قطع غيار غاليه لكن قطع غياره غاليه مقابل جوده تصنيع عاليه و ان شاء الله مش هفكر ابيع بقا بعد 10 علي الاقل عربيتي دي مكملتشي معايا 5 شهور اصلا لاني مش مرتاح معاها بس انا ان شاء الله هثبت تماما علي العربيه الجديده
بس يا مان ميمفعشي لا الانترا ولا سيراتو خالص! الانترا مفهاش ثبات اصلا و السيراتو حدفه شمال و مقصات بتتكسر و بردو بعد ال120 مفهاش ثبات و كمان مش هيكملو سنه و الموتور هيشيع باللعب بتاعي ده انا الحقيقه بحب الانترا نوعا ما و فكرت اجبها و ارمشي فيها جنط 16 عريض لك المشكله في نظام التعليق و توزيع القوا الحوار مش جنط بس دا مجرد عامل و كمان لما الموتور بتعها يطير هجيب لها موتور ايه! يعني مثلا الانسر هجيب ميفاك هجيب تربو و المزدا اجيب لها مواتير اوروبيه اجيب لها موتور المزدا العرياضيه الي بيطلع 200 حصان يعني شركات بتعمل شغل صح لكن هيونداي عملت كام موتور و نامت عليهمptmnlo123per1147

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroseba مشاهدة المشاركة

يا راجل بيقولك قوه وجرى و حرق و تخميس تقولو النترا وسيراتو العربيات ديه متستحملش خالص الحاجات الى بتقول حاجه ده انتا هتخلى يكره العربيات كلها انا شوفت النترا فركت العربيه وقفت والواد خدها زق هوا وصحابه العربيات ديه اوبشن لاكثر ولا اقل والانترا مش ثبات خالص والسيراتو بترمى شمال لوحدها وماتور مش هيستحمل الحرق والتخميس

بص انت عايز عربيه قويه وتستحمل الحاجات ديه طلع المازدا من دماغك مع انى عمرى مشوفتهاش بتعمل اى حاجه بس مش بفضلها

لو هتجيب جيب يا لانسر عربيه وحش بمعنى الكلمه بس شكلك زهقت وعايز تغير ادامك يا سوبارو ديه عربيه ملهاش حل وتستحمل الكلام ده كولو يا تجيب اوكتافيا a4 وتكبر دماغك وتريحاها
عندك حق يا مان الكوري مش هيستحمل حاجه خالص
المزدا فعلا انا مشفتهاش بتلعب ابل كدا خالص لكن اظن ده لانها زي السفك ثبات عالي اوي و الصراحه الي يجيب العربيه جديد زي المزدا او السفك حرام عليه يخمس بيهم(بس انا هجيب يوزدptmnlo123per154)
ولله عندك حق يا مان الانسر مش سيباني اروح شمال يمين الاقيها شكليها هجبها و اريح دماغي
و الحقيقه انا فكرت في الاوكتفيا a4 1800cc لكن مش لاقي العربيه خالص ولا لاقي ليها اسعار حتي ولا انت عوزني اجيب ال1600 عشان ربنا يهديني و مجريش يعني؟ اظن انها اه بتجري بس مش زي الانسر ولا انت رائك ايه؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

انا من وجهة نظرى تبطل تسوق لغاية ما ترجع عن قرار السواقة لان العربية بالشكل دة ممكن تكون سلاح قاتل ودمت سالما لاسرتك ولجميع احبائك
هههههههههههههههه
يا مان انت مكبرها اوي كدا ليه ربنا يستر معانا و الحمد لله بنحاول نترقي بمستوي السواقه عشان نكون متوقعين كل ردود الفعل و نتعامل معايا
و علي فكره يا مان صحابي كانو زهقو مني لاني بكون رعبهم و هما جمبي علطول و وعدهم اني هحاول اقلب الوش التاني و امشي هادي لما امشي هادي الناس تاخد مكاني و الي يخبط فيها و حصلتي لي بلاويptmnlo123per111ولله ولله في كام خدش في العربيه ولله ما اتعملو الا من المشي هادي طول ما الواحد بيجري مش بيخبط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

خليك فى اللانسر ياميدو انا عارف انك بتحبها وبتعشقها وهى تستاهل بس خليك فى السوبر اكشن ال 1600
ههههههههههه
يشرفني مرورك يا مان ولله
بس انا هجييب منيول يا مان يعني هتبقا كلاسيك لان الحقيقه ال1.3 كرهتني في الاوتو خالص و كمان في لعب ميمفعشي الا بالمانيول اصلا
الف شكر علي مرورك يا مان و انا شاء الله لازم نعمل ريس لما اجيب العربيه ان شاء الله لان عقده حيلاتي هي الانترا اصلا نفسي اتغلب عليهاptmnlo123per122

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 03-06-2010, 08:01 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

مازادا 3 لا يعلى عليها العربية دى فعلا عربية سباقات مش طبيعية أبدا
اصل الي خوفني ناس بتقول انها مش اعتماديه زي الانسر يعني عمرها الافتراضي اقل و بيقولو تقيله في الطلعه!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة

من الاخر لو حطتيت الانسر مع المازدا 3 في مقارنة لوحدهم في اي حته في العالم طبعا الماذا 3 هتكسب كشكل و ثبات و قومة ماتور لاكن للاسف علشان انت عايش في مصر يبقي تخليك في المضمون و تجيب الانسر 1600 سوبر اكشن علشان الصيانة و قطع الغيار و اعاده البيع.
انا مش عاوز ابقا تقليدي بقا و عاوز اجازف الحقيقه و انا لو هجيب هجيب لانسر منيول مش اوتو يعني هتبقا كلاسك لاني كرهت الاوتو و معندش عاوز اركبه بس لو فعلا المزدا افضل من الانسر في كل حاجه هجازف بموضوع الصيانه دي مقابل عربيه زي المزدا 3

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ