العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 14-12-2011, 08:51 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لانسر كريستالة ولا تويوتا مسطرة

بص يا باشا انا من ملاك الكورولا المسطره 1993 هي عربيه بامان مالهاش حل كفايه قووووي انك ممكن تبقي مغير اسكتره الدركسيون وعاوز تعمل زوايا وترصيص وتقدر تسوق بيها علي 140 ورغم انها محتاجه زوايا وترصيص ماسكه نفسها قوووووي بالنسبه للثبات العربيه لحد 120 تحس كأنها واقفه ثبات عشره علي عشره بالنسبه للنقر العربيه دي بتمووووت ف النقر والمطبات وعلي فكره مش واطيه ققووووووي زي ما انت فاكر ممكن تحمل 3 وتعدي اتخن مطب من غير اي حكات لو سيادتك لوحدك او معاك واحد اتخن مطب تعديه من غير ما تجيب فرده قدام وفرده من ورا ع المطب والحوارات دي بالنسبه قطع الغيار ارخص من اللانسر بكتير بالنسبه للاتساع اوسع من اللانير برده بالنسبه لفوانيس الاكصدامات دي ميزه جامده قووووي بتنقزني ف اوقات كتير لما بيزنق عليا حد من قدامي باديله الاشاره بتعرفه هاروح فين يعني الاشاره بتعرف اللي وراك واللي جنبك وكمان اللي قدامك مباشره لو واقفين وش ل وش علي فكره عربيه جامده جدااااااااااااااااا وتساوي تمنها قوووووووووووي كمان وعلي فكره انت ممكن ب 3000 جنيه تغير العربيه خااااااااااااالص لو عاوزه عمره وعفشه جديده لو غيرت كل ده يا دوب هم 3000 يعني حاجتها مش غاااااااااااااااليه قوووووووووووووووي

نصيحه لوجه الله اختار كورولا عربيه تموت فيها انا حاليا معايا كورولا مسطره 93 وللاسف الشديد الشركه هتدني عربيه جديده زيرووووووووو بعد 11 يوم بالضبط و والدي عاوز يبيع التويوتا 93 وجاله فيها ارقام عاليه قووووووي وكل ما يقول هابيع اولع ف البيت واقول له مش هابيعها الا علي جثتي ف نصيحه توكل علي الله وهات المسطره وانصحك بالابيض فيها تحفه واستخير ربنا
قديم 14-12-2011, 09:21 PM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all

على بركة الله
توكلت على الله ,, يارب الاقى حالة نضيفة بقى واللون اللى بتمناه كمان
مشورين ياشباب
قديم 14-12-2011, 11:08 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

العربيتين كويسين
الحاله هي الفيصل
و قطع غيار اللانسر اكتر بكتير
من حيث الصاج و الفوانيس و المواتير و كل حاجه.
لو تبص علي اي عربيه كورولا في الشارع هتلاقي فوانيسها الخلفيه تايواني
بدليل ان فوانيسها الخلفيه مش موجود لا جديد و لا استعمال اوريجنال
دي حاجه بسيطه
بالنسبه للثبات فاللانسر اثبت من الكورولا بمراحل
حكايه الفانوس اللي في الاكصدام دي فعلا شكلها قديم
و مش لازم علشان اللي قدامي يعرف اني مدي اشاره انها تبقي في الاكصدام
ممكن تبقي جنب الفانوس الكبير عادي يعني...

الخلاصه لو لقيت كورولا نضيفه هاتها بس موديل 96
لان موديل 93 دلوقتي بتتكلم في عربيه ماشيع 20 سنه و دا كتير جدا بصراحه
ولو لقيت كريستاله نضيفه ما تسيبهاش

حـازم خـضـر

قديم 15-12-2011, 12:17 AM
باسم لانسر باسم لانسر غير متواجد حالياً

باسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to allباسم لانسر is a name known to all

الف شكر ياباشا على ردك
انا فعلا يمكن بشوف الكريستالة اكتر بكتير من المسطرة
لكن بصراحة شكل المسطرة احلى بكتير من وجهة نظرى يمكن عيبها الوحيد من حيث الشكل حوار الاشارة اللى فى الاكصدامات ده

الكريستالة ادامى كذا عربية بصراحة ومعظمهم عاوز مصاريف والى مش عاوزة مصاريف غالية اوى
وعايز اخد رأيك فى حاجة
انا معاك ان الموديل الاحدث فى الكورولا احسن بكتير لكن ايه يمنع لو لقيت 93 بس حالة نضيفة اوى ??
مستنى رأيك ياباشا ومستنى رأى كل الخبراء
قديم 15-12-2011, 03:28 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

حاله نضيفه
لكن العمر الافتراضي قل طبعا
يعني حاجه زي الموبينه مثلا
احتمال انها تفصل منك في ال93 ا

اكبر من احتمال انها تفصل منك 96
دا كمثال و خد عندك مكونات العفشه و عمر الصاج
و التابلوه و و و ...الخ الخ
يبقي في الوقت دا هل ال 93 النضيفه زي ال 96 النضيفه؟؟؟

حـازم خـضـر