العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 18-09-2010, 01:36 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

كلامك صحيح لكن ماقبل حفر القناة هو اللى انا قلته وكلكم بتتكلمو عن تسمية المدينة بعد حفر القناة
وعموما مش هنختلف ده رابط لمنتدى بيشرح سبب تسمية بعض المدن العربية ومنها بورسعيد
http://www.alnhr.com/f47/t9499/
ولا اعرف مدى صحة هذا الكلام لكن انا عارفه من زمان وقريته من قبل م يطلع النت
ثم ان افتتاح القناة كان فى عهد اسماعيل مش سعيد
سعيد بدأ الحفر فى عهده
انتو هتلخبطونا ليه ياجماعة

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 18-09-2010 الساعة 01:47 AM
قديم 18-09-2010, 09:16 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

بور سعيد

ولما أنشأت الميناء بعد إيصال البحر الأبيض بالأحمر
أطلق عليها بالإنجليزية port said نسبة للخديوى سعيد

الذى بدأ حفر القناة فى عهده ومن هنا ومع الوقت تحور
اسمها باللغة المصرية الدارجة إلى " بورسعيد "
سامراء

اذا تصفحنا كتب البلدانيين العرب ، وامهات الكتب التي تعتبر مصادر التاريخ العربي نجد ان الاسم الغالب الذي يطلقونه على العاصمة الثانية للخلفاء العباسيين التي اسسها ثامنهم الخليفة المعتصم بالله بن هارون الرشيد ، هو ( سر من رأى ) كما ان بعضهم يطلق عليها اسم ( سامرا ) .
لكن الاسم الغالب على المدينة في مؤلفات القدامى من البلدانيين والمؤرخين هو سر من رأى ، ويرجع ان تغلب هذا الاسم يعود الى ان المعتصم بالله هو الذي سماها به(1) . ومن ثم اصبح الاسم الرسمي لها ، وقد سماها بعضهم سامرا على ان هناك أسماء أخرى اطلقت على المدينة في ثنايا كثير من كتب الأدب وبخاصة في الشعر ، وقد لخص ياقوت الحموي تلك الاسماء ، فقال : ( سامراء ) لفه في سر من رأى ، وفيها لغات سامراء ممدود ، وسامرا مقصور ، وسر من رأى ، وسراء مهموز الاهر ، وسر من راء مقصور الاخر(2) . واستشهد على ذلك بابيات من الشعر .

اما سبب تسميتها فيروي ياقوت اقوال في ذلك الأول انها كانت مدينة عتيقة تحمل إليها الاشارة التي كانت موظفة للفرس على الروم ، وقد استدل من على ذلك من اسم المدينة ، لان ( سا ) اسم الاشارة و (مرة ) اسم العدد ، والمعنى انه كان لقبض الجزية .
القول الثاني انها مدينة بناها سام بن بنوح ، أو انها بنيت له فنسبت إليه وقيل سام رآه(1)
وهناك من يرجح ان اسم موضع سامرا مشتق من اسم مستوطن قديم عرفه الاشوريون والبابليون باسم ( سومورم sumurim ) أو باسم ( سورمارتا ) وكان موضعاً مهما في العهد الذي سبق الفتح العربي(2) .
ويقول انستاس الكرملي ( اما اسم المدينة فليس من وضع المعتصم نفسه بل هو قديم في التاريخ فقد ذكره المؤرخ الروماني اميانوس مرسيلينوس الشهير الذي ولد سنة 320 م وتوفي سنة 390 بصورة ( سومرا - sumera ) ونوه به زوسميس المؤرخ اليوناني من أبناء المائة الخامسة للمسيح صاحب التاريخ الروماني بصورة ( سوما - souma )(3) .
وهناك رأي للدكتور مصطفى جواد قريب من هذا في تخريج اسم سامرا فيقول : ( سامرا اسم ارامي وهو في اصله مقصور كسائر الاسماء الآرامية بالعراق مثل : كربلا ، وعكبرا ، وحرورا ، وباعقوبا ) .
والذي يظهر من مختلف التوضيحات التي قدمت عن اصل تسمية موضع سامرا بهذا الاسم ان ذلك الاصل قديم يرجع الى أيام الآشوريين والبابليين ، ومن الطبيعي ان يتعرض اللفظ للتحوير والتعديل بمرور الزمن وفي مختلف اللغات ، حتى استقر عند بناء المدينة في عهد المعتصم بالله الى سر من رأى وسامرا .

نابلس

وفي الفترة الممتدة بين عاميّ 67 و69 للميلاد، قرر الرومان، تحت قيادة الإمبراطور فسبازيان، هدمها للمرة الأخيرة وبناء مدينة جديدة إلى الغرب منها أسموها "نيابوليس" أي المدينة الجديدة والتي حرفت عنها لفظة نابلس الحالية.
دمشق

The name of Damascus first appeared in the geographical list of Thutmose III as T-m-ś-q in the 15th century BCE. In Arabic, the city is called دمشق الشام (Dimashq al-Shām), although this is often shortened to either Dimashq or al-Shām by the citizens of Damascus, of Syria and other Arab neighbors. Al-Shām is an Arabic term for north and for Syria (Syria—particularly historical Greater Syria—is called Bilād al-Shām—بلاد الشام, "land of the north"—in Arabic.) The etymology of the ancient name "T-m-ś-q" is uncertain, but it is suspected to be pre-Semitic. It is attested as 𒁲𒈠𒊭𒅗 Dimašqa in Akkadian, 𒁲𒈠𒊭𒅗T-ms-ḳw in Egyptian, Dammaśq (דמשק) in Old Aramaic and Dammeśeq (דמשק) in Biblical Hebrew. The Akkadian spelling is the earliest attestation, found in the Amarna letters, from the 14th century BCE. Later Aramaic spellings of the name often include an intrusive resh (letter r), perhaps influenced by the root dr, meaning "dwelling". Thus, the Qumranic Darmeśeq (דרמשק), and Darmsûq (ܕܪܡܣܘܩ) in Syriac. The English and Latin name of the city is "Damascus" which was imported from Greek: Δαμασκός, which originated in Aramaic: דרמשק; "a well-watered place".[

وأنا مكنتش أقصد حاجة ياباشا بكلامى على الأسكندر وهنيبعل وخالد أبن الوليد, بس كنت بتناقش بس.

وللأسف معظم العرب بما فيهم أنا جهلة بالتاريخ الأسلامى والتاريخ العربى أن لم يكن التاريخ عامة, ونسوا حتى اللى درسوه, واللوم يقع على عوامل كتير منها الأهمال الشديد لقيمة التاريخ وعدم أهتمام الدولة بيه.

ووكيبيديا طبعا ياباشا عارف أنها موسوعة مفتوحة, وكنت بكتب مقالات فى وكيبديا المصرية وبأزود معلومات فى العربية, بس وكيبيديا وراها مجتمع تانى, والتعديل على مقالة مش سهل زى ماحضرتك متصور, معظم المقالات الناس اللى معندهمش عضوية ميقدروش يعدلوا فيها, والباقى ممكن للأعضاء التعديل فيه, لكن التعديلات على أى مقالة بيتم النظر فى صحتها أولا بأول, ولازم مصدر للرجوع أليه, وكلمة بحاجة لمصدر بتظهر فى المقالات اللى كاتبها لم يقدم مصدر لمعلوماته اللى كتبها, وفى الغالب المقالات اللى مالهاش مصادر بتتمحى, وأى تعديل على مقالة أو مقالة جديدة بيتم النظر فى صحتها, وكلمة بحاجة لتصحيح نادر جدا لما بشوفها, وبتبقى محطوطة غالبا على المقالات الدينية والحربية اللى بيكثر النزاع عليها, وفى الأخر المقالات دى بتتقفل وبيمنع التعديل عليها من قبل العامة.

وحضرتك أكيد عارف أن مهما كان المصدر فالتاريخ بالذات ليه نسخ كتيرة جدا, وحكايات صح وحكايات غلط, وقصص مشكوك فى صحتها, وكفاية الفرق الشنيع اللى الطالب بيكتشفه بعد مايدور على التاريخ الحقيقى مش اللى مكتوب فى كتاب المدرسة.

وخالد أبن الوليد كان فعلا قائد جيوش الخلفاء الراشدين, لأنه تاريخيا بيتم أعتبار الخلفاء الراشدين حكام زى الدولة الفاطمية والعباسية, ده غير أن المقالة مفصلة أكثر وموضحة أنه رضى الله عنه كان قائد فى جيش سيدنا محمد وفى جيش أبو بكر وعمر رضى الله عنهما.

He is noted for his military tactics and prowess, commanding the forces of Prophet Muhammad and those of his immediate successors of the Rashidun Caliphate; Abu Bakr and Umar

وأحنا بنتناقش عادى ياباشا, أنا حاسس أن حضرتك متضايق, طب قسما عظما لو متضايق ما أعلق فى الموضوع تانى, مش عايزينك تزعل ياكبير.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 18-09-2010 الساعة 09:30 AM
قديم 18-09-2010, 09:44 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

والله العظيم ياعم انجيكشن (ايه انجيكشن دى فين اسمك) انا مزعلتش بالعكس انا بحب استفيد ومش عيب ابدا انى اتعلم لان كلنا بنتعلم واللى يظن انه قد حاز العلم كله فهو أجهل الناس
وبدليل انى اعترفت وقلت لك انى مكنتش اعرف حاجة عن هنيبعل ده وشكرتك لانك خلتنى ادور عليه
لكن
لم يخضع علم التاريخ للاسف للتحرى والبحث والتدقيق كما خضع علم الحديث الشريف
ولذلك تجد قصص وروايات مختلقة وعبيطة احيانا فى التاريخ
يعنى مثلا فى علم الحديث لا تجد علماء الحديث يأخذون الحديث من شخص فيه مجرد شك فى شخصيته والواقعة الشهيرة بتاعة العالم اللى سافر من مصر للعراق ليأخذ حديثا عن رسول الله عند شخص هناك ولما وجده يمسك اطراف ثيابه ليوهم ناقته ان معه طعام لم يرض ان يأخذ منه الحديث لانه يكذب على ناقته ويمكن ان يكذب على رسول الله
لكن التاريخ حدث ولاحرج ومفيش أشهر من القصة العبيطة الشهيرة
بتاعة التحكيم بين سيدنا على بن ابى طالب وسيدنا معاوية بن ابى سفيان
وان سيدنا عمرو بن العاص ضحك على ابو موسى الأشعرى وكأن سيدنا عمروبن العاص نصاب وسيدنا ابو موسى الأشعرى (وهو قاضى القضاة فى عهدعمر وعثمان وعلى) عبيط وبينضحك عليه
وكلنا درسناها
ثم ممكن تكون معلوماتى غلط لانى قلتها اثناء الرحلة فأيه المشكلة
ولما حد منكم يصحح لى مش عيب ابدا بالعكس
انا اشكر ليكم كلكم انكم بتعلمونى
واختشى ومتقولش مش هعلق تانى ههههههههههههه
قديم 18-09-2010, 10:17 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

أنـا وجمال وهـواه
وحبيبى جمال سواق التاكسى الظريف كنا مسافرين الفيوم انا وهو فى يوم (معظم سفرنا انا وهو كان للفيوم وبنى سويف) ويومها جانى ادام المكتب الصبح حاطط برفان قوى نفاذ
وعنده شوية شعر ابيض فى مقدمة راسه صبغهم أسود وجاى حاجة اخر انتيكة
انا / ايه ياعم الشياكة دى
جمال سعيدا والغزالة رايقة / اى خدمة ياخلود علشان الناس تشوف السواق بتاعك شيك كده تقف لك انتباه هههههههههههههه
بهزار / ماشى ياعم جمال والبرفان د ه جايبه من بره والا ايه
اصل الوالدة جابتهولى من واحد جارنا
وقعدت تدعيلى وتقول /حط منه كـتـيرياجمال ربنا يـوقعك يارب فى بنت الحلال
ههههههههههه والله والدتك دى زى السكر وانت مكدبتش خبر وحطيت منه كـتـير وجيت قلبـتلنا منطقة روكسى بحالها (مكتبنا كان فى روكسى /مصر الجديدة)
والله ياعم خالد رشيت اكـتـر من نص الازازة
ههههههههههه نصها يامفترى ده احنا على كده هنرجع ومعانا العروسة فى العربية
عروسة ايه ياعم انت عارف رأيى (مبـيـحبش الجواز خوفا من دوشة الستات ومشاكلهم ووجع القلب بتاع العيال / مشترى دماغه بالبلدى)
والله ياجمال انت حـيرتنى متشيـك ومغرق نفسك برفان وتقول انت عارف رأيى طب افرض واحدة شبطت فيك نعمل ايه
هههههههههههههه هزوغ وادبسك زى كل مرة هههههههههههههه
وواضح فعلا ان الغزالة كانت رايقة خاااااااااااااااالص
يالا ياعم جمال اطلع بينا
ومشينا
ووصلنا الفيوم بالسلامة وكالعادة بيركن هو فى اى مكان وانا والراجل اللى معايا نطلع نشتغل بعد وضع خريطة للبلد وتقسيمها بيننا علشان ميحصلش تضارب
ورجعنا فى وسط اليوم للراحة شوية وخصوصا ان الاقاليم من الساعة 3 العصر لحد 6 غالبا متلاقيش حد فى المحل بتاعه
يالا ياجمال نقعد على اى قهوة نشرب شاى
انا جعان
ماشى ياعم وناكل كمان بس اكل خفيف علشان احنا منـهمدش ونعرف نشتغل
ماشى
وجمال يومها مبسوط بنفسه وفاكر نفسه حسين فهمى فى فيلم رد قلبى
وقاعد على القهوة مش عاتــق اى واحدة معدية
اختشى ياجمال عيب كده
استنى بس ياخلود شايف القمر ده ......... ياحلو انت .... وبيعاكسها
بغضب /اختشى ياجمال
ههههههههههههه انت زعلت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اه زعلت
طب حقك عليا
وشوية
بص بص بص والله البنت دى مش ممكن افوتها وقال لها القمرماشى على الارض وانا كنت فاكره فى السما
يخرب عقلك ياجمال يابنى اسكت شوية
هههههههههههههه اشطة (قشطة )ياحاج خالد
وسقـف بأيديه تسقيفة عالية
الراجل اللى معانا قال / الله اكبر اشتغلت يامعلم
ياولاد الايه
ولسه بنشرب فى الشاى ولقيت جمال وقف على حيله وبحلق بعـيـنـيه الاتـنـيـن جااااامد
ايه يابنى
صاروخ أرض / جو ياخلود
اعقل ياجمال
استنى بس
ولقيته خبطها كلمتـين وتـقل العيار شوية
وخلصنا الشاى ويادوب بدفع الحساب .................و لسه هنمشى

ولقيت الست هانم الصاروخ جاية ومعاها اكتر من يـيـجى 15 واحد
وشاورت على جمال وقالت / هو ده اللى عاكسنى
وجريو على جمال
وطاخ ....بوم ... طاخ.....تراك ....زيو...
وعلى م لحقـته وسلكتـه منهم كان هيموت
اصبرو بس ياشباب فى ايه
هنقولك بعدين
وهيهجمو عليه تانى
قلت ياواد شغل الجمجمة بسرعة وجاتنى فكرة وقلت / ياصابت يا انضربنا احنا ال2
قلت لهم / استنو بس الراجل ده عنده ضيق فى الشريان التاجى ومحتاج تغيـيـر صمامين فى القلب وممكن يموت فى ايديكم وهتبقى مصيبة
وهديو شوية
لكن فى منهم مجموعة نازلة فيه شتيمة
وقلت ف بالى الشتيمة مش مشكلة هيسكتو دلوقت
وخلاص يااخواننا وحقكو عليا وانا اسف ومعلش
وزعيمهم بص لجمال نظرة نارية وقال / احنا هنسيبك علشان خاطر الراجل الطيب ده
متشكرين ياسيدى اصيل والله
ومشيـو وطبعا قعدنا نعدل هدومنا ونسرح شعرنا ونظبط البهدلة اللى اتبهدلناها وادور على المندوب مش لاقيه
ولقيته واقف بعيــيــيــــيـــيــد
ايه يابنى واقف بعيد ليه
ياعم انت وجمال كل شوية توقعونا فى حكاية وانا تعبت بصراحة ودول كتـيـر يعنى كانو هيموتو واحد فينا
طيب ياجبان تقوم تسيبنا وتمشى
العمر مش بعزقة
ههههههههههه وضحكنا
ومسكت جمال بهدلته ووعدنى انه هيسكت
ومفيش دقيقتين بعد هذا الوعد
بص ياخلودة شايف الصاروخ ده
ولسه هينطق ويعاكسها
روحت ماسكه من ياقة القميص بعصبية
اسكت ياجمال انت محرمتش
اعمل ايه اصل البرفان شغااااااااال
ههههههههههههههههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 18-09-2010 الساعة 10:22 AM
قديم 18-09-2010, 10:57 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

المؤتمر الحادى عشر( الملك فاروق )

الله عليك يا عمنا بسم الله ما شاء الله موسوعه في التاريخ ربنا يباركلك يا عم خالد زي صححتلنا بلاوي الواحد كان فاهمها غلط عن التاريخ