العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 17-09-2010, 03:36 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: أدب الرحلات

الله عليك يا عم خالد والله موسوعه ربنا ينورهملك يا عم خالد
قديم 17-09-2010, 03:41 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

ارحمنى ياكورسير من انور ده ياانا ياهو اومال هتنتخبنى ازاى وانت حاطط صورته وانا قررت اربيه من جديد علشان هو ناقص تربية
قديم 17-09-2010, 03:51 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

ارحمنى ياكورسير من انور ده ياانا ياهو اومال هتنتخبنى ازاى وانت حاطط صورته وانا قررت اربيه من جديد علشان هو ناقص تربية

ههههههههههههههههههههههههه هه

حبيبي يا عم خالد اصبر بس عليا ده انا محضر لعم انور مفاجاءة هتخرج من دماغه
قديم 17-09-2010, 05:02 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المؤتمر الحادى عشر( الملك فاروق )
والحقيقة انا لا احب اى حد من ملوك ورؤساء مصر فى العهد الحديث بعد الراجل المحترم السلطان عبد الحميد ولكن عبقرية السادات اجبرتنى على الانحياز له والفارق بين الحب والانحياز كبير
لكن لابد من كلمة الحق مهما كانت
ولما ابقى قاعد فى القطار والاقى الناس بتاكل فروة الملك فاروق وبيتريقو على محمد نجيب على اساس انه راجل عبيط وحمار
وانا مناخيرى وجعتنى
ودخلت فى الحوار
انا / والملك فاروق كان راجل وحش ليه
واحد / دمر الجيش المصرى والاسلحة الفاسدة والاقطاع
انا / وأيه كمان
واحد / والشعب كان عايش جعان وفقير
انا / طيب اسمع وقارن وبعدين اتكلم
اولا / الكلام اللى بتقوله ده اللى درسناه كلنا فى المدرسة واللى كتبوه كلهم موظفين عند الدولة اللى طردت الملك فاروق واستفادت من مصر وسرقت مصر
والملك فاروق فى عهده كان بيخاف من مصطفى النحاس رئيس وزارؤه الوفدى وكان بتخانقو ويتشاكلو (يعملو مشكلة مع بعض) ولو الملك اتدخل فى تعيين وزير كان مصطفى النحاس يقف له ويرفض تماما (مش دلوقت رئيس الوزرا صرح انه ليس له يد فى تعيين 6 وزراء من بينهم وزير النقل) يعنى كان ديموقراطى لابعد الحدود
ثانيا / الملك فاروق كان عنده اخطاء مـنـنـكرش لانه كان حاكم عيل اتولى حكم مصر وعنده اعتقد 18 سنة وكان احمد حسنين باشا هو الحاكم من خلف الستار لكن لما بن جوريون / رئيس وزراء اسرائيل سنة 1955 يقول لانجلترا وفرنسا انا مقدرش على الجيش المصرى فده الجيش اللى سابه الملك فاروق لان عبد الناصر انقلب على نجيب فى اواخرسنة 1954 مش هيلحق يعمل حاجة للجيش فى كام شهر
ثالثا / حكاية الاقطاع والكلام العبيط اللى بيقولوه ده
فى عهد الملك فاروق صحيح انتشر الفساد والبهوات والباشوات والكلام ده لكن انت النهاردة لو نزلت الصحرا هتعرف ان ايام الملك فاروق مكانش فى اقطاع
لان فى عهده زمان كان اللى يملك 3000 جنيه كان بيسموه الألفى يعنى كان الجنيه له قيمته وترك مصر مداينة انجلترا ب400 مليون استرلينى سنة 1952
رابعا / دى بقى الشىء الوحيد اللى عجبنى فى الملك فاروق
لما حصل انقلاب سنة 1952 (الثورة)
دخل عليه كبير الياوران
وقال له / ان فى مجموعة من ظباط الجيش عاملين انقلاب
وسأ له / نتصرف معاهم ازاى
واتصل بوزير الحربية
فقال له / سهل القضاء عليهم وبسيطة دول شوية عيال
لكن رئيس وزراؤه ومش فاكر مين هو لكن سمعت انه النحاس باشا
قال له / كده ممكن تبقى حرب أهلية وانت ميرضيكش المصريـيـن ياكلو بعض و دم المصريـيـن هيـبـقى فى رقبتك
وبناء عليه وافق انه يتنازل عن العرش ويسيـب مصر
(طب بذمتكو لو الكلام ده حصل مع واحد قاعد على قلبنا النهاردة وقالوله المصريين هياكلو بعض هيقول ايه
هههههههههههه ضحك بعضهم وواحد قال / هيقول طبعا يولعو والا يغورو فى ستين داهية
طيب اهو مشى حـقـنا لدماء المصريـيـن
وأما نجيب فكان راجل محترم والجيش بـيـحـبـه فتم تعيـيـنه غصب عن عين عصابة يوليو 52 وكان نفسه يصلح البلد دى
لكن زعيم العصابة معجبوش لانه كان جايبه صورة وهو عينه على الحكم وللاسف اخدوه مقبوضا عليه (حد يقبض على رئيس جمهورية برضه ؟؟؟؟ الا لو كان راجل محترم وسمح لهم بالقبض عليه )
وغمو عينه لحد سوهاج وهناك سكنوه فى بيت حقير لايليق بقائد جيش مصر وقائد على اللى قبضو عليه انفسهم
وفضل هناك لحد م جه السادات وأداه بيت فى المرج وكان عنده ولدين واحد فيهم سواق ميكروباس والتانى اعتقد مهندس وهو اول وآخر رئيس سابق لمصر لحد دلوقت وعاش ومات مظلوما
وفوجئت بالجميع فى نفس واحد / والله اول مرة نسمع الكلام ده انت جبت الكلام ده منين
ههههههههههههههه بعيد عن كتاب المدرسة
اما الشاويش عبد الناصر فده مؤتمر تانى بقى

قديم 18-09-2010, 12:20 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

أولا /كلامك عن بورسعيد صحيح بنسبة 50% لكن ده اللى انت بتقراه من بعض المصادر اللى بتاخد من مصادر ليس عندها امانة تاريخية وده من باب نسبة كل شىء الى حكام البلد وخلاص و للاسف دى عادة مصرية قديمة
ثم مين سعيد ده اذا كان هيا اتبنت فى عهد الخديو ى اسماعيل لكنها سرقة التاريخ
الخديوى سعيد هو والى مصر وليس والى بورسعيد، وسميت بورسعيد باسمه، وكذلك سميت الأسماعيلية باسم الخديوى اسماعيل و بورتوفيق باسم الخديوى توفيق، وبورفؤاد باسم الملك فؤاد، وعلى فكرة عند بداية حفر قناة السويس لم يكن هناك مدينة بورسعيد أصلا ولكن كان هناك مدينة الفرما وهى جنوب بورسعيد حاليا وكذلك لم يكن هناك ضاحية بورتوفيق ولكنها انشئت فى احدى مراحل حفر قناة السويس.
ويظهر هذا فى أى خريطة قديمة لمصر، أعنى قبل حفر قناة السويس.
وكانت بداية حفر قناة السويس فى عهد الخديوى سعيد وليس اسماعيل

التعديل الأخير تم بواسطة atgps ; 18-09-2010 الساعة 12:33 AM