العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 17-09-2010, 09:55 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

مبلاش والله واحد حبيبي كان شغال في الغردقة منقذ في فندق علي شاطئ وجه معايا العين السخنه وقالي جي سباق يا معلم قولتله مبلاش قالي انتا من اولها بتخلع قولتله يا عم انا جاهز وشدينا انا وهو وفي الطريق عمل نفسه قال جاله شد عضلي ومقدرش يكمل ولقيته بينهج وروحه هتطلع وشديته علي بره بدل ما يغرق ويوديني في داهيه

فنصيحة متخلنيش اعمل فيك زي ما عملت في صاحبنا
هههههههههههههههه
تعالالى نجرب بس مش سبق تنزل فى عرض البحر وماتخفشى

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 17-09-2010, 10:25 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

بــورسعـيـد

ههههههههههههههههههههههههه ههههه

ايو كدا يا وديع قصدي يا عم خالد اخيرا رجعتلنا ايام جمال تاني هههههههههههههههههه

وبعدين جمال اول مره اعرف ان بطنه بتتملي زينا ههههههههههههههههههه وبيشبع هههههههههههههه
قديم 17-09-2010, 10:32 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههه
تعالالى نجرب بس مش سبق تنزل فى عرض البحر وماتخفشى
.

انا بس عايز تجمد قلبك وتدخل علي البوم الصور بتاعي علي المنتدي وتشوف حبيبك وهو في اخر الدنيا في البحر ومش باين ولوحده

يا ابني اللي خلاني عديت النيل من البر الشرقي للبر الغربي عوم مش هعرف هدخلك في عرض البحر

معلومه سريعة مية النيل عزبة مبتشلش زي الميه الملحه ده اولا

ثانيا النيل فيه دومات وارضيته طينايه يعني مفيش حاجه اسمها تقف علي رجلك

ثالثا السحب في النيل وحش جدا وانا مره ضربت غطس جيت اطلع لاقيت نفسي والله تحت جسر كوبري وغطست تاني وكان نفسي هيتقطع لحد ما عديت من تحته وطلعت من الناحيه التانية

خلي بالك وبلاش تتهور لحسن تتعور

وديه لقطة صغير لما ابتديت اقرب من المرسي بتاع مركب خدمات السفن والصورة ديه متاخده من المرسي بتاعها في عرض البحر وكانت الكاميرا علي اعلي زوم ليها

قديم 17-09-2010, 11:47 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

معلش يعنى يا باشا أنا أعرف أن بور سعيد أسمها port said يعنى ميناء سعيد بالأنجليزى وأتسمت على أسم والى مصر سعيد باشا
زى بور فؤاد port fouad على أسم فؤاد الأول والمصريين شالوا التاء للتخفيف.

وقريت معلومات حضرتك عن الأسكندر وهنيبعل, معلومة كليوباترا أنا أول مرة أسمعها فأضطريت أدور لأنى كنت شاكك أن الأثنين من نفس الفترة, لأن كليوباترا هى أخر البطالمة اللى حكموا مصر, والعصر البطلمى بدأ بعد وفاة الأسكندر بفترة.

وده لينك لويكيبديا

وهنيبعل كنت بسأل حضرتك عليه لأنه برضه واحد من أعظم القادة العسكريين فى التاريخ, وطارد الرومان خلال أوروبا كلها أنتقاما لكرطاجة اللى الرومان دمروها, وقتل من الرومان حوالى نصف مليون وملأ حقولهم بالدم, وكانت الأمبراطورية الرومانية هتنتهى على أيده, ده غير انه أول من قطع جبال الألب بجيشه.

المصدر ويكيبديا, وده برضه لينك الصفحة للأستزادة

ولما دورت على خالد أبن الوليد رضى الله عنه تفاجأت بضئالة معلوماتى عنه, وبعدم الأهتمام به مثل باقى القادة الأخرين, وأستفدت كتير من معلومات حضرتك وأكثر من تدويرى على النت بوحى حضرتك, وده لينك لصفحة خالد أبن الوليد فى وكيبيديا الأنجليزية.

أولا /كلامك عن بورسعيد صحيح بنسبة 50% لكن ده اللى انت بتقراه من بعض المصادر اللى بتاخد من مصادر ليس عندها امانة تاريخية وده من باب نسبة كل شىء الى حكام البلد وخلاص و للاسف دى عادة مصرية قديمة
ثم مين سعيد ده اذا كان هيا اتبنت فى عهد الخديو ى اسماعيل لكنها سرقة التاريخ
زى محطة مبارك فى المترو وهيا رمسيس والسادات وهيا التحرير وهكذا
ثانيا / احترس من موسوعة ويكبيديا
لان اى حد يقدر يكتب معلومات فى ويكبيديا ويضيف ويعدل ويزود وينقص وانت متعرفش مين هذا الشخص اللى بيكتب فيها
ولذلك هما معندهومش امانة علمية وهما نفسهم بيقولو كده
فتجد على جنب كلمة صغيرة ممكن متاخدش بالك منها
هذه المقالة تحتاج الى تحقيق او تصحيح
وانت طبعا داخل تدور على المعلومة لو لقيتها بتقراها بدون النظر الى الكلمة دى
فويكبيديا مصدر علمى غير موثوق فيه
ثالثا / لاننا هنا لسنا فى مجال سرد التاريخ وانما نتعرض للتاريخ بمناسبة واثناء مناقشات الرحلات فانا بجيب المعلومة البسيطة السهلة اللى يسهل حفظها على القارىء
لكننا مش فى مجال سرد كامل وانا شخصيا عندى كتاب ضخم اكتر من 600 صفحة عن سيدنا خالد بن الوليد مش معقول هشرحه هنا
ولذلك برضه جبت الجزء الطريف واللى اعتقد انه مهم عن الاسكندر لانه كان ناوى يغزو مصر وغير رأيه لما شاف كليوباترا فعلا وطبعا انا بحكيها بطريقة طريفة ترسخ المعلومة فى ذهنك مش سرد عقيم وخلاص (يعنى لما اقول انه راجل عبيط وعينه زايغة ) هتفهم انه لما شاف كليوباترا غير رايه ومش هتنساها ابدا لكن فى جوانب كتير من القصة محكيتهاش
واما هنيبعل فانا فعلا كنت اسمع عنه ولكن معرفوش ولما انت قلت عليه دورت عليه ولقيته قائد عسكرى ليس له قيمة تاريخية كبيرة فى التاريخ الانسانى بدليل ان كتير ميسمعوش عنه
وحاولت اختصر قصة حياته وبرضه بطريقة طريفة
وانا قلت انه وصل لحد ايطاليا وانت قلت جبال الألب هيا هيا..... بس معظم القراء يعرفو ايطاليا فين
وعيب علينا كمسلمين تبقى معلوماتنا ضئيلة عن قائد عسكرى زى خالد بن الوليد
وهو الذى قال فيه سيدنا عمر او ابوبكر مش فاكر(عقمت النساء ان يلدن مثل خالد )
وأصلا اللى فتح مناقشة سيدنا خالد كان مين اعظم قائد عسكرى فى التاريخ وفوجئت ان الكل اجمع على نابوليون
قديم 17-09-2010, 03:05 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

علشان تفهم قصدى فى موضوع بورسعيد
يعنى المدينة كان اسمها كده اصلا نسبة الى سعيد اللى زرعها لحد موضوع حفر القناة وبعد حفر القناة سميت نسبة الى سعيد والى او محافظ بورسعيد وقتها
أدى المقصود من سرقة التاريخ
وانت نفسك تقدر تعدل وتضيف وتنقص من اى مقالة على ويكبيديا
والمقالة بتاعة سيدنا خالد فيها غلطة ضخمة
ان هو اخر رتبة له / قائد جيش الخلفاء الراشدين
ده كلام ؟؟؟؟
الخلفاء الراشدين دول سيدنا ابو بكر وعمر وعثمان وعلى هل كانو كلهم خلفاء فى وقت واحد وكان هو قائد الجيش بتاعهم
ثم تسمية الخلفاء الراشدين اول مرة ظهرت كانت بعد وفاة سيدنا على بحوالى 100 سنة او اكثر
ثم مكتوب فى نهاية المقال ان من بين مصادر المقال
محنوذ آى مشوى
و دى لهجة فارسية تخوف طبعا على صحابة النبى ولايؤخذ تاريخ صحابة النبى من اهل ايران اوغيرهم بسبب موضوع الشيعة وسبهم للصحابة
ثم فى نهاية المقال على اليمين ستجد جملة تقول
يوجد لدى ويكى مصدر نص اصلى يتعلق بهذ المقال (يعنى عندهم واحد باعت مقال تانى عن خالد تاريخه قبل المقال ده)
حتى مقال الاسكندر فى كذا تاريخ عن ميلاده ووفاته ومقال كليوباترا فى تاريخين عن ميلادها يعنى العملية عبارةعن مجموعة مجتهدين بلا سند او دليل علمى
احتــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــرس من ويكبيديا فهى ليست مؤرخ محترم بل هيى نااااقل (كوبرى) للمقالات فقط

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 17-09-2010 الساعة 03:47 PM