العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 10-09-2010, 05:27 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

قصة سيف والد احمد صيام
اعمل ايه حبيبى ساد بيرد (محمد على )

ربنا يخليك للغلابة يا زعيمنا

دخلنا فى موضوع السيف بتاع احمد صيام نقوله بسرعة رغم ان ملوش علاقة بالموضوع
بقى ياسيدى والد احمد صيام كان بيخدم فى الجيش المصرى فى السودان ايام الملك وكان وقتها اسمه ملك مصر والسودان وكانت السودان ومصر دولة واحدة (مش دلوقت عايزين يقسمو مصردولتين والسودان 3 دول )

الكلام ده ايام امبراطورية محمد علي من الشام شمالا لمنابع النيل جنوبا ومن ارض الحجاز شرقا لبحر الرمال الاعظم غربا مكنش فيه توسع في ليبيا معرفش ليه

ومعلومة عرفتها قريب من خلال متابعه ملف النيل وازمة المياه
ان لينا حواجز وقناطر للمياه من ايام محمد علي في الجنوب ومن ضمن الدول اوغندا وومفاتيح الحواجز دي موجود منها نسختين واحده عند المخابرات الاوغنديه ( معرفش مخابرات عليى ايه وهما كلهم ميجوش قد شبرا ) والنسخة الثانية مع بعثة المهندسين المصريين الموجودين هناك والمسئولين عن حركة المياه من هناك وده سبب من ضمن اسباب النزاع

المهم
صاحبنا ابلى بلاء حسنا فى الجيش هناك وكانو السودانيين معجبين بيه لانه اسمرانى وابن نكتة وكان طول الليل لاممهم حواليه
وف يوم كان تقريبا احد قادة القبائل السودانيين بيتمشى بالليل ومعاه صاحبنا
وحصل ان واحد حاول يتهجم عليه ويقتله وصاحبنا ببندقيته راح ضارب عليه نار موتـه
وقائد القبيلة شالهاله
وعزمه عنده وعمل وليمة كبيرة واهدى له سيف من الذهب الخالص ومكتوب عليه من قبيلة كذا الى فلان الفلانى بطل من ابطال مصر العظمى
وطبعا صاحبنا استأذن قائد الكتيبة اللى هو فيها علشان ياخد السيف وقائد الكتيبة وافـق
وفى مطار القاهرة مسكو السيف وقبضو على صاحبنا ويحاول يشرح الحكاية
مش عايزين يفهمو واتصلو بمكتب الوزير والموضوع خلص والسيف خرج
آدى ياعم قصة السيف
طبعا كان فيها اكتر من حوالى 75 دين مش 65 زى م انا قلت

ههههههههههههه
طيب الحمد لله انها خلصت على 65 لحسن لو كانت زادت كنا طهقنا
ههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 10-09-2010 الساعة 05:32 AM
قديم 10-09-2010, 05:43 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههههههه
ايه الحكاية فيه كام موضوع كده بتخلع من الناس وبتبيعهم وسيبتهم ياخدو نصيبهم لوحدهم
مش عادتك يعني العرق الصعيدي ميشتغلش
ههههههههههههههههههههه
بس حلو ال 10 متر في 15 بيجوا منين علشان عاوز اشتري واحد

يعن انت عايزنى اقف ادام ده ؟؟؟ وتقول العرق الصعيدى ده يبقى اسمه الغباء الصعيدى ثم الحكاية ليها بقية فكان لازم اخلع علشان البقية
وبعدين انت فاكر فيلم زكى شان لما جاب وحوش علشان ينقى منهم يشتغلو بودى جاردات وكان فى 2 هما اكبر واضخم 2 فيهم اهو ده تقريبا شبه واحد فيهم او شبه الواد اللى ضرب محمد سعد فى اللى بالى بالك لما خرجو يتفسحو فى الصحرا
وفى الجزء ال3 هتعرف انا خلعت ليه
م انكرش طبعا لانى كان ممكن اتفعص ده السبب الرئيسى والاساسى
قديم 10-09-2010, 06:30 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

بالمناسبة الملك فاروق كان اسمه ملك مصر والسودان وشارع مصر والسودان بحدائق القبة كان اسمه شارع ملك مصر والسودان وتغير الى شارع الملك ثم مصرو السودان
قديم 10-09-2010, 06:46 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

الحمد لله مش انا لوحدي اللي فقري من يومي
لا دة بيبقى يوم فى السنة
مش كل يوم فى السنة زى سيادتك

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 10-09-2010, 06:48 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يسب الدهر ، وأنا الدهر بيدي الأمر ، أقلب الليل والنهار ) .
تخريج الحديث
الحديث أخرجه البخاري و مسلم .
معاني المفردات
السب : الشتم أو التقبيح والذم .
الدهر : الوقت والزمان .
يؤذيني : أي ينسب إليَّ ما لا يليق بي .
وأنا الدَّهر : أنا ملك الدهر ومصرفه ومقلبه .
ألفاظ للحديث
جاء الحديث بألفاظ مختلفة منها رواية مسلم : ( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يقول : يا خيبة الدهر ، فلا يقولن أحدكم : يا خيبة الدهر ، فإني أنا الدهر أقلب ليله ونهاره فإذا شئت قبضتهما ) .
ومنها رواية للإمام أحمد : ( لا تسبوا الدهر فإن الله عز وجل قال : أنا الدهر الأيام والليالي لي أجددها وأبليها وآتي بملوك بعد ملوك ) وصححه الألباني

ومنها أن سبه قد يتضمن الإشراك بالله جل وعلا ، إذا اعتقد أن الدّهر يضر وينفع ، وأنه ظالم حين ضر من لا يستحق الضر ، ورفع من لا يستحق الرفعة ، وحرم من ليس أهلاً للحرمان ، وكثيراً ما جرى هذا المعنى في كلام الشعراء القدماء والمعاصرين ، كقول بعضهم :
يا دهر ويحك ما أبقيت لي أحدا وأنت والد سوء تأكل الولدا
وقول المتنبي :
قبحا لوجـهك يـا زمان كـأنه وجه له من كل قبح برقع
وقال آخر :
إن تبتلى بلئام الناس يرفعهم عليك دهر لأهل الفضل قد خانا
فسابُّ الدهر دائر بين أمرين لا بد له من أحدهما : إما مسبة الله ، أو الشرك به ، فإن اعتقد أن الدَّهر فاعل مع الله فهو مشرك ، وإن اعتقد أن الله وحده هو الذي فعل ذلك ، فهو يسب الله تعالى
ومنها يا نهار اسود يا نهار اغبر يا نهار مش باينلو ملامح
نسال الله العفو و العافية

منقول للفائده
جزاك الله خيرا بس انا لم اسب الدهر

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي