العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 09-09-2010, 06:23 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

أســــــوان
من اجمل المدن المصرية التى رأيت
حين يدخل بك القطار الى اسوان تحس من اول وهلة ومن قبل ان يدخل الى الرصيف بالهدوء والسكينة

وتحرك القطار مغادرا اسوان احسست انى تاركا اهلى وعائلتى
سبحان الله
أصلهم نوبييين يا ابو عمر وهما دول اصل المصريين القدماء مش احنا احنا اغلبنا ان لم يكن كلنا من اصول تركية وشامية ومن الجزيرة العربية واعتقد انك ذكرت الموضوع ده قبل كده

ويا باشا مش دخول اسوان بس هو اللي كده من بعد ما تعدي الاقصر ومنظر الجبل وهو بيحضن النخيل طول منتا ماشي في القطر المنظر ده كان تحففففففففففففففففففه وحاولت كذا مرة اصورة لكن الصورة بتطلع مهزوزه علشان حركة القطر محتاجة كاميرا سريعة ومكنش لسه الدجيتال ظهر
لكن الاقصر ( اعوذ بالله )
ليا بنت عمي متجوزه هناك في اسوان جوزها راجل طيب جدا ومحترم جدا جدا وانا بحبه جدا لكن للأسف بعد المشوار علينا صعب اني اروحلهم

لكن اهل اسوان زي باقي البلد فيهم الوحش وفيهم الحلو لكن مبيعملوش زي اهل مدن تانية بيجاهرو بالمعاصي والاخلاق الغير حميدة

اما بقى الموقف السخيف اللي عرفته في اسوان زيارة السد العالي كل الناس تروح هناك وتشوف السد من فوق وتمشي عليه وتروح بيتهم ما عدااااااااااااااااا
حاملي كارنيهات الحزب الوطني بينزلوا تحت ويشوفو الهدارات والمواتير والسد من جوه منظره ازاي
تقريبا احنا تبع دولة تانية والا حاجة ومش من حقنا نشوف حاجتهم

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 09-09-2010, 06:34 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

يوم عصيـب
كنت مسافرا الى الاسكندرية

وعدت الى البيت مشوها وبلا اى عمل
وشافونى وضحكو عليا طول الليل

الحمد لله انها جت على قد كده
تعيش وتاخد غيرها يا ريس
بس منظر البنطلون وانت ماشي كده كان تحففففففففففة
ههههههههههه
علشان كده انا عامل فكرة قد تبدوا للبعض عبيطة لكنها نفعتني في مواقف كتير جدا ونفعت ناس غيري كمان
كروت الميناتل او اي كروت صغيرة بس انا بحب دي علشان مظبوطة وبروح شاقق في الجنبين حتتين قدام بعض والف عليهم خيط
عملتها مرة بخيط ابيض والبنطلون اتقطع مني وكان اسود دخلت الحمام في الشغل وخيطه ومشيت
تاني مرة عملتها وحطيت ابيض واسود ورصاصي واحمر قلت تنفع اي لون بقى

مكملتش 3 او اربع ايام واحده زميلتنا لابسة اسدال وولد في الجمعية بيجري داس عليه راح شاده وقطعه من فوق من عند الراس وهيا بتدور تلف على دبابيس تلم بيها الكارثة دي لغايه لما تروح قلتلها استني متدوريش واخدوني كلهم تريقة افتكروني شايل دبابيس بناتي بتاعت طرح وكلهم اول لما شافو الكارت ده تنحوا
هيا خلصت وقالت استأذنك فيه بقى واعملك واحد تاني
واستلموني كلهم في الشغل
كل شوية عاوزين ابرة وخيط وانا اطلع
ومعلش بقى سيبهولي وابقى اعمل واحد تاني
وهكذا

ابقى اعمل حسابك بعد كده وخد معاك كل العدة في العربية لزوم الطواريء
انا كنت ناوي اعمل علبة في ال 504 قبل ما تسافر وكنت هحط فيها كل حاجة ممكن احتاجاها في اي وقت من اول كوباية الشاي لغايه غيار لو حاجة وقعت علي هدومي
لو عاوز الفكرة قولي وانا اقولك عليها

قديم 09-09-2010, 06:37 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

فعلا اسوان من اهدى الاماكن اللى ممكن تزورها والله فكرتنى بايام الشباب رحتها مع صحابى زمان كان لسة عندى 18 او19 سنة وقضينا احلى 3 ايام بس بردة ما اتفرجناش على الاثار لان اول يوم نمنا لاننا كنا سايقين وتانى يوم كنا بنجهز للرجعة وتالت يوم فطرنا ومشينا على طول

يا راجل يا مفتري حد يروح اسوان سايق وعاوز يقعد 3 ايام مش اقل من اسبوع طبعا يا اما تروح بالقطار

قديم 09-09-2010, 06:52 PM
الصورة الرمزية sad-bird

من أسوأ مارأيت
1ـــ أم تجلس بجوارى تحمل طفلها الرضيع والقطار يتهادى فى مشيته لكى يدخل محطة طنطا
(لا اعرف عادة الطوب الذى يرمى على القطارات متى تنتهى

لما الناس تتربي وتتعلم الأول هتعرف ان ده غلط تقوم تبطل

2ـــ قطار 27 قطار سريع يقوم الى الاسكندرية فى الثالثة والنصف عصرا
شتاءا يكون مليئا بطلبة الجامعه وشتاءا ايضا يؤذن المغرب على هذا القطاار فى طنطا
ويركب طلبة الجامعة والقطار مظلم ثم اجد احضان وقبلات وكأننا لسنا فى قطار وعندما شكوت للكمسارى قال عجبا / قال / وانا هعمل ايه دول عيال مش متربـيـيـن وانا مش معايا شرطة فى القطار ده (الوحيد الذى يخرج بلا شرطة فى الخطوط السريعة) وانا هستنى واحد يضربنى بمطوة والا يسرقو الايراد علشان يعمل راجل ادام البنت بتاعته
أيه المنطق ده دى فوضى

على فكرة لو الكمساري كمان عمل حاجة او زعقلهم اوكلمهم مش بعيد هو يلبس مصيبة

شكلك محتاج تنزل الجامعات دلوقتي تشوف بيحصل فيها ايه والكافيهات والمولات والطرق السريعة والصحراوية

3ــ أم أو اب ومعه طفله الصغير يجلس على كرسى بجواره (فى القطارات العادية)
اقعد مكانك ياواد
لانها تعرف ان الطامعين فى الكرسى كثيرين وهو حقهم فهو لايجلس عليه ولايريد ان يجلس وامه تحجز الكرسى له وخلاص
أين توقير الكبار

انا لو ركبت المترو والا اتوبيس وقومت لواحد بكون عامل حاجة غريبة والناس تبصلي وتبرقلي ومرة اتخانقت مع واحد كان واقف وانا قايم علشان راجل كبير والاقي ده عاوز يقعد هو بقوله لو سمحت الكرسي انا مش قايم علشانك انا قايم علشان الحاجة بيقولي وانت مكالك مش انت وقمت خلاص مش مشكلتك بقى مين يقعد وخليك في حالك وزعقنا في بعض والناس فضلت تهدي فينا وفي الاخر الراجل قال مش عاوز اقعد يابني المهم اوصل بيتنا سليم

4 ــ كنت واقفا فى القطار وركب رجل عجوز ومعه ابنته شابة جميلة لكن رجليها ال 2 فى الجبس ويحملها هو وامها وطبعا كنت واقفا ونظرت فى عيون الناس لم يقم احد حتى ولو بنت شابه وجميلة ولكنها مصابة كل واحد خايف يقولو عليه قام علشان البنت
طبعا اصابنى الغيظ فقلت لاحدهم / بعد اذنك ممكن نقعد الاخت بس علشان مصابة
فقام ومش عاجبه وهو يتمتم /اشمعنى اخترتنى انا
استغربت
الله يقول (وفى ذلك فليتنافس المتنافسون) واحنا بنهرب من الخير
غريبة
5 ــ صعد القطار رجل عجوز متكىء على عكازه (نفس موقف البنت ) السابق ووقف بجوارى ولم يقم احد واغتظت فاستأذنت احدهم وقام ومش عاجبه وجلس الرجل وشكرنى فقلت له / ياحاج انت والدنا تدخل تختار اى شاب وتقومه وتقول له قوم وتقعد مكانه
فرد رد عجيب / قال / فيهم عيال لسانها طويل وانا ههزأ نفس مع عيل من دور عيالى ؟؟؟؟؟؟
لاحول ولاقوة الا بالله

المجاهرة بمفاسد الاخلاق والقلوب والذمم
no comment

6ــ واحد راكب وجالس على الباب ومدلدل رجله من القطار
ياعم انت كده خطر عليك
رد بوقاحة / انا عارف خليك فى حالك
وكناقادمين من الاسكندرية و قبل كفر الزيات والقطار يجرى ولن يقف فى كفر الزيات وطارت رجل صاحبنا وسمعت صرخة قوية (آآآآآآآآآآآآآآآآآه ه ه ه ه ه ه ه )
صرخة خلعت القلوب
وجريت على رئيس القطار فاتصل بناظر طنطا باللاسلكى والذى اتصل بالاسعاف والنيابة ودخلنا طنطا لنجد عربة الاسعاف منتظرانا على الرصيف ومعها وكيل النيابة وتعطلنا اكتر من ساعتين بسبب الاستهتار

لا حول ولا قوة الا بالله

7 ـــ أحدهم يخلع شباك القطار ليأتى له بالهواء لان الشباك تقيل ومش عارف يفتحه
ولما نبهته بان كده غلط فقال وايه الصح فى البلد
وهل من هذا المنطق نخرب كل شىء
8ــقطار كفر الشيخ يدخل الخدمة جديدا جميلا ولايستمر بهذه الحالة اكثر من الشهر وتسرق منه الأرفف ثم بعض الشبابيك وليس كلها (تحس حرامية عندهم ذمة)
ويمشى باقى السنة لا ارفف ولاشبابيك
كفاية كده دلوقت

اخر نقطتين دي غلطتنا احنا مش غلطة الدولة
لكن ده مينفيش دور المسئولين لو كانت الشبابيك كويسة وسهله الفتح وبتوفر تهوية مناسبةمكنش حد فكر يخلعها ولو كانت مثبته في اماكنها كويس وفيه افراد امن بتتابع الموضوع كويس مش قاعدين يشربوا قهوة وشاي وسجاير مكنش اتسرق حاجة

قديم 09-09-2010, 06:57 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاهير
فى رحلاتى الكثيرة قابلت بعض المشاهير
عادل امام
حوله هيصة كتير ومتعنطز او منفوخ والعظمة لله فقط ويمشى وحوله شلة عاملة هيصة له وكأنه مثلا وزير او غيره والا حتى وزير فيجب ان يحترم من حوله ولايفسد سفرهم
لكن تقول ايه ابتسم انت فى مصر
محمود الخطيب
انسان محترم وعلى خلق (نحسبه كذلك ولانزكى على الله احدا) رأيته فى محطة اسكندرية سيركب معى نفس القطار التوربينى (اللى عليه علم مصر)ثم رايته يركب معى نفس العربة ووصلنا سيدى جابر وتحركنا الى القاهرة ولاحس ولاخبر
هو نزل والا ايه
الراجل ده راح فين
ثم نزلت فى القاهرة لاجده مستعدا للنزول ولا كأنه لم يكن راكبا من اصله
وتخيلت اننى سأجد حشدا من الناس فى انتظاره
ولكننى فوجئت بأنه لم يكن هناك احدا فى انتظاره
كان كالنسمة لم يحس به احد لاراكبا ولانازلا حتى ان هناك اناس شكو فى ان يكون هذا محمود الخطيب بل ربما واحد شبهه لكنى اعرفه من زمن بعيد وقابلته فى النادى الاهلى كذا مرة
مرتضى منصور
انا لا انسى هذا اليوم الذى لم تطلع له شمس يوم ان ركب مرتضى منصور
وكان نازلا طنطا بلد حبيبه شوبير
فطول السكة هيصة ومولد فى القطار
وكان ايامها انتخابات الزمالك اللتى نجح فيها ثم اوقفوه
وانا هعمل وانا هسوى وانا....وانا....وانا ......وانا .....
وحين نزل من القطاراحسسنا جميعا بالهدووووووووووووووووء
فقال احدهم / والله ليهم حق يوقفوه اذا كان رحلة ساعة جابلنا صداع اومال رئاسة نادى دى هيعمل فيها ايه
ابراهيم المعلم ( عضو مجلس ادارة النادى الاهلى وصاحب دار الشروق)
جلس بجوارى حيانى وحييته تعرفنا لمدة دقيقتين 2 بالظبط
ثم لم يتوقف عن استعما ل التليفون حتى الاسكندرية وكان صوته خفيضا لاتكاد تسمعه رغم انك بجواره
محمد هنيدى ( الممثل)
لااستطيع الا ان اقول سوى كلمة واحدة
مهرج
طول السكة هزار وضحك ولاكاننا فى قطار مطلوب فيه الهدوء
لكن الشىء الملحوظ ان المشاهير اذا مشيو او ركبو مواصلة او حاجة معاناة مع الناس
والله الواحد بيعذرهم وانا حصل لى موقف فى القطار حكيته فى اوائل هذه الصفحات حين اعتقدو انى عضو مجلس شعب شىء يغيظ والواحد بيشفق عليهم احيانا وان كان البعض منهم من محبى الشهرة بينبسط بلمة الناس حواليه ويعقد مؤتمرات ويهيص ولاكأنه فى قطار