العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 09-09-2010, 04:53 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

أســــــوان

فعلا اسوان من اهدى الاماكن اللى ممكن تزورها والله فكرتنى بايام الشباب رحتها مع صحابى زمان كان لسة عندى 18 او19 سنة وقضينا احلى 3 ايام بس بردة ما اتفرجناش على الاثار لان اول يوم نمنا لاننا كنا سايقين وتانى يوم كنا بنجهز للرجعة وتالت يوم فطرنا ومشينا على طول

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 09-09-2010, 05:44 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

من أسوأ مارأيت
1ـــ أم تجلس بجوارى تحمل طفلها الرضيع والقطار يتهادى فى مشيته لكى يدخل محطة طنطا
وقبل المحطة بحوالى 50 متراو 100 متر تقريبا
دخلت طوبة من الشباك لتستـقـر بعنف داخل احدى عيون الطفل الصغير
وصرخ الطفل وأمه واجتمع الركاب وهدأنا من روعها جميعا
ثم اخبرتنا انها من دمنهور ولاتعرف شىء هنا وطمأنتها فانا اعرف طنطا جيدا ونزلت بها من القطار وذهبنا الى مستشفى السكة الحديد بطنطا وعالجنا ابنها ثم تركتها على محطة طنطا بعد ان عرفتها موعد القطار القادم
(لا اعرف عادة الطوب الذى يرمى على القطارات متى تنتهى
2ـــ قطار 27 قطار سريع يقوم الى الاسكندرية فى الثالثة والنصف عصرا
شتاءا يكون مليئا بطلبة الجامعه وشتاءا ايضا يؤذن المغرب على هذا القطاار فى طنطا
ويركب طلبة الجامعة والقطار مظلم ثم اجد احضان وقبلات وكأننا لسنا فى قطار وعندما شكوت للكمسارى قال عجبا / قال / وانا هعمل ايه دول عيال مش متربـيـيـن وانا مش معايا شرطة فى القطار ده (الوحيد الذى يخرج بلا شرطة فى الخطوط السريعة) وانا هستنى واحد يضربنى بمطوة والا يسرقو الايراد علشان يعمل راجل ادام البنت بتاعته
أيه المنطق ده دى فوضى
3ــ أم أو اب ومعه طفله الصغير يجلس على كرسى بجواره (فى القطارات العادية) ويقوم الطفل ( طفل يريد ان يتحرك ويجرى وينظر من الشباك)لكن امه تنهره
اقعد مكانك ياواد
لانها تعرف ان الطامعين فى الكرسى كثيرين وهو حقهم فهو لايجلس عليه ولايريد ان يجلس وامه تحجز الكرسى له وخلاص
أيه الاخلاقيات دى
ان كان هذا يمكن تحمله فى مواصلات القاهرة او اسكندرية لان المشوار كله ربع ساعة لكن فى السفر المشوار يزيد عن الساعة على الاقل ثم ولو 5 دقايق
أين توقير الكبار
4 ــ كنت واقفا فى القطار وركب رجل عجوز ومعه ابنته شابة جميلة لكن رجليها ال 2 فى الجبس ويحملها هو وامها وطبعا كنت واقفا ونظرت فى عيون الناس لم يقم احد حتى ولو بنت شابه وجميلة ولكنها مصابة كل واحد خايف يقولو عليه قام علشان البنت
طبعا اصابنى الغيظ فقلت لاحدهم / بعد اذنك ممكن نقعد الاخت بس علشان مصابة
فقام ومش عاجبه وهو يتمتم /اشمعنى اخترتنى انا
استغربت
الله يقول (وفى ذلك فليتنافس المتنافسون) واحنا بنهرب من الخير
غريبة
5 ــ صعد القطار رجل عجوز متكىء على عكازه (نفس موقف البنت ) السابق ووقف بجوارى ولم يقم احد واغتظت فاستأذنت احدهم وقام ومش عاجبه وجلس الرجل وشكرنى فقلت له / ياحاج انت والدنا تدخل تختار اى شاب وتقومه وتقول له قوم وتقعد مكانه
فرد رد عجيب / قال / فيهم عيال لسانها طويل وانا ههزأ نفس مع عيل من دور عيالى ؟؟؟؟؟؟
لاحول ولاقوة الا بالله
6ــ واحد راكب وجالس على الباب ومدلدل رجله من القطار
ياعم انت كده خطر عليك
رد بوقاحة / انا عارف خليك فى حالك
وكناقادمين من الاسكندرية و قبل كفر الزيات والقطار يجرى ولن يقف فى كفر الزيات وطارت رجل صاحبنا وسمعت صرخة قوية (آآآآآآآآآآآآآآآآآه ه ه ه ه ه ه ه )
صرخة خلعت القلوب
وجريت على رئيس القطار فاتصل بناظر طنطا باللاسلكى والذى اتصل بالاسعاف والنيابة ودخلنا طنطا لنجد عربة الاسعاف منتظرانا على الرصيف ومعها وكيل النيابة وتعطلنا اكتر من ساعتين بسبب الاستهتار
7 ـــ أحدهم يخلع شباك القطار ليأتى له بالهواء لان الشباك تقيل ومش عارف يفتحه
ولما نبهته بان كده غلط فقال وايه الصح فى البلد
وهل من هذا المنطق نخرب كل شىء
8ــقطار كفر الشيخ يدخل الخدمة جديدا جميلا ولايستمر بهذه الحالة اكثر من الشهر وتسرق منه الأرفف ثم بعض الشبابيك وليس كلها (تحس حرامية عندهم ذمة)
ويمشى باقى السنة لا ارفف ولاشبابيك
كفاية كده دلوقت

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 09-09-2010 الساعة 06:31 PM
قديم 09-09-2010, 06:08 PM

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

من أسوأ مارأيت
1ـــ أم تجلس بجوارى تحمل طفلها الرضيع والقطار يتهادى فى مشيته لكى يدخل محطة طنطا
وقبل المحطة بحوالى 50 متراو 100 متر تقريبا
دخلت طوبة من الشباك لتستـقـر بعنف داخل احدى عيون الطفل الصغير
وصرخ الطفل وأمه واجتمع الركاب وهدأنا من روعها جميعا
ثم اخبرتنا انها من دمنهور ولاتعرف شىء هنا وطمأنتها فانا اعرف طنطا جيدا ونزلت بها من القطار وذهبنا الى مستشفى السكة الحديد بطنطا وعالجنا ابنها ثم تركتها على محطة طنطا بعد ان عرفتها موعد القطار القادم
(لا اعرف عادة الطوب الذى يرمى على القطارات
متى تنتهى
انا مرة اخدت طوبة فى كتفى والزجاج نزل على دماغى بسبب الطوب دة كنت فى القطر اللى علية علم مصر دة معرفش اسمة اية بصراحة
2

ـــ قطار 27 قطار سريع يقوم الى الاسكندرية فى الثالثة والنصف عصرا
شتاءا يكون مليئا بطلبة الجامعه وشتاءا ايضا يؤذن المغرب على هذا القطاار فى طنطا
ويركب طلبة الجامعة والقطار مظلم ثم اجد احضان وقبلات وكأننا لسنا فى قطار وعندما شكوت للكمسارى قال عجبا / قال / وانا هعمل ايه دول عيال مش متربـيـيـن وانا مش معايا شرطة فى القطار ده (الوحيد الذى يخرج بلا شرطة فى الخطوط السريعة) وانا هستنى واحد يضربنى بمطوة والا يسرقو الايراد علشان يعمل راجل ادام البنت بتاعته
أيه المنطق ده دى فو
ضى
القطر دة بيقوم منين؟؟؟؟؟؟؟

3ـ أم أو اب ومعه طفله الصغير يجلس على كرسى بجواره (فى القطارات العادية) ويقوم الطفل ( طفل يريد ان يتحرك ويجرى وينظر من الشباك)لكن امه تنهره
اقعد مكانك ياواد
لانها تعرف ان الطامعين فى الكرسى كثيرين وهو حقهم فهو لايجلس عليه ولايريد ان يجلس وامه تحجز الكرسى له وخلاص
أيه الاخلاقيات دى
ان كان هذا يمكن تحمله فى مواصلات القاهرة او اسكندرية لان المشوار كله ربع ساعة لكن فى السفر المشوار يزيد عن الساعة على الاقل ثم ولو 5 دقايق
أين توقير الكبار

4ــ كنت واقفا فى القطار وركب رجل عجوز ومعه ابنته شابة جميلة لكن رجليها ال 2 فى الجبس ويحملها هو وامها وطبعا كنت واقفا ونظرت فى عيون الناس لم يقم احد حتى ولو بنت شابه وجميلة ولكنها مصابة كل واحد خايف يقولو عليه قام علشان البنت
طبعا اصابنى الغيظ فقلت لاحدهم / بعد اذنك ممكن نقعد الاخت بس علشان مصابة
فقام ومش عاجبه وهو يتمتم /اشمعنى اخترتنى انا
استغربت
الله يقول (وفى ذلك فليتنافس المتنافسون) واحنا بنهرب من الخير
غريبة
5 ــ صعد القطار رجل عجوز متكىء على عكازه (نفس موقف البنت ) السابق ووقف بجوارى ولم يقم احد واغتظت فاستأذنت احدهم وقام ومش عاجبه وجلس الرجل وشكرنى فقلت له / ياحاج انت والدنا تدخل تختار اى شاب وتقومه وتقول له قوم وتقعد مكانه
فرد رد عجيب / قال / فيهم عيال لسانها طويل وانا ههزأ نفس مع عيل من دور عيالى ؟؟؟؟؟؟
لاحول ولاقوة الا بالله

فعلا لا حول ولا قوة الا بالله
كان زمان اهالينا يعلمونا ان لما يبقى حد كبير نقوملة ونحترمة انما دلوقتى فية قلة ادب وقلة تربية انا بشوف ناس كبيرة فى الترام او المترو زى ما بتسموها فى القاهرة الواد والبنت قاعدين فى كراسى كبار السن والراجل اللى عندة 60 او70 سنة قاعد على السلم لانة خايف يهزق نفسة مع عيل صغير
فعلا فى مشكلة فى التربية

6ــ واحد راكب وجالس على الباب ومدلدل رجله من القطار
ياعم انت كده خطر عليك
رد بوقاحة / انا عارف خليك فى حالك
وكناقادمين من الاسكندرية و قبل كفر الزيات والقطار يجرى ولن يقف فى كفر الزيات وطارت رجل صاحبنا وسمعت صرخة قوية (آآآآآآآآآآآآآآآآآه ه ه ه ه ه ه ه )
صرخة خلعت القلوب
وجريت على رئيس القطار فاتصل بناظر طنطا باللاسلكى والذى اتصل بالاسعاف والنيابة ودخلنا طنطا لنجد عربة الاسعاف منتظرانا على الرصيف ومعها وكيل النيابة وتعطلنا اكتر من ساعتين بسبب الاستهتار
ادى اخرة اللى ما يسمعش كلامك يا عم خالد

7 ـــ أحدهم يخلع شباك القطار ليأتى له بالهواء لان الشباك تقيل ومش عارف يفتحه
ولما نبهته بان كده غلط فقال وايه الصح فى البلد
وهل من هذا المنطق نخرب كل شىء
8ــقطار كفر الشيخ يدخل الخدمة جديدا جميلا ولايستمر بهذه الحالة اكثر من الشهر وتسرق من الأرفف ثم بعض الشبابيك وليس كلها (تحس حرامية عندهم ذمة)
ويمشى باقى السنة لا ارفف ولاشبابيك
كفاية كده دلوقت
اللى اعرفة ان اللى بيسرق الحاجات دى بيبقى من الهيئة نفسها عشان يسد عجز عندة فى حتة تانية
وكفاية كدة الا انا تعبت ما عبال عرفت اكتشف طريقة التقسيم بتاع المشاركة دة ياةةةةةةةةةةةةةةةة حاجة متعبة بجد مفروض ينزلوا كتالوج

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 09-09-2010, 06:11 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

بلاش كلام في الجواز علشان فيه ناس هتضايق وتزعل والموضوع اصلا احنا يدوب ردينا من غير مراجيح ولا حاجة عملنا 5 صفحات
وبعدين المشكلة مش في استاذ خالد
المشكلة في أستاذ حازم
هيقول ايه العالم اللي هتقرفني كل يوم دي امسحلهم 40 والا 50 مشاركة طيب ما اوقف عضويتهم احسن واخليهم كل ما يحبوا يردوا على حاجة يستأذنوا مني ارجع العضوية خمس دقايق يردوا ويوقفنا تاني
الله يخليك ياعم احمد ابو عمر هنقدر عليه
لكن الادارة

خلينا ماشيين جنب الحيط
والا ايه يا استاذ حازم
هههههههههههه
كل سنة وانتم طيبين
هههههههههههههه
لا ماتقلقش من استاذ حازم استاذ حازم راجل طيب

انا قلقان من ابو عمو خالد باشا دة شكوى منة بس تودينا وراء الشمس

قديم 09-09-2010, 06:23 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

يوم عصيـب
كنت مسافرا الى الاسكندرية وكالعادة ركبت المترو من الزيتون ونزلت رمسيس واذا بواحد بيجرى علشان يلحق مترو العتبة راح خابطنى ف ايدى طير الموبايل وصاحبنا اختفى فى الزحام وجريت مسكت الموبايل لقيت الشاشة اصبحت سودا خاااالص
قلت لواحد معدى جنبى يطلبنى لقيته بيرن
فقلت يبقى استقبل عليه لحد م ارجع والحق القطار دلوقت
وروحت اركب القطار واذا بواحد بيهزر مع واحد صاحبه بخشبة راحت جاية فى دماغى عورتنى بس تعويرة بسيطة
اسف يااستاذ
ولايهمك بسيطة
وطبعا ملقيتش مكان كالعادة وفضلت واقف لكن الزحام اشتد جداااااااااااااا لدرجة انى وقفت على رجل واحدة لحد بنها ولا العصافير اللى واقفة على سلك الكهربا ويادوب وقفت على رجليا الاتنين بعد بنها ولكن محشور حشرة محترمة وواقف على مشط رجلى الى مدخل طنطا وعند دخول القطار الى طنطا اخيرا جلست
لكن فى طنطا ركبت سيدة عجوزة ولم يقم لها احد حتى وصلت عندى فقمت لها واجلستها واشتد الزحام حتى وصل الى درجة القتال على مجرد الوقوف
واخيرا سيدى جابر بعد معاناة وجلست حتى الاسكندرية وفى محطة الاسكندرية
شخص يجرى داس على طرف حذائى من الخلف وكان الناتج ان الحذاء انقسم نصفين لااعرف كيف وكنا فى رمضان وخرجت نصف حافى من المحطة
مفيش حد بيصلح احذيه هنا
بعد كام محل
شكرا
فين بتاع الاحذيه
بعد محلين
شكرا
واخيرا وصلت وكان باقيا على الافطار حوالى اكثر من نصف ساعة
عايز اخيط دى
بقرف ووقاحة معا / بعد الفطار
لسه بدرى
بنفس الوقاحة / ولابدرى ولاحاجة على م نجهز اللقمة
خرجت مهزوما وسألت ان كان فى حد تانى فقالو فى محرم بيه بعد م تعدى الاشارة هتدخل مش عارف ازاى وتمشى منين
ولقيتها مشوار وانا رجلى واحدةحافية والتاينة متغطيه ماشى بفردة واحدة بالبلدى والمشوار صغير حوالى 500 متر لن يقبل به التاكسى
ايه اليوم ده
المهم
بعد الفطار بنص ساعة
بكلمه ف رد بنفس الوقاحة
انت مش شايفنى حاطط الكرسى فى وش الباب يبقى لسه مشتغلتش
فانتظرته وانا كلى غيظ ومش عارف امشى
الى ان انتهى اخيرا وشال الكرسى من على الباب
بص فيها
ايه ده دى الاتوبيس داس عليها
لا تاكسى
مش هتفرق اصلها اتبهدلت
يعنى اشترى غيرها
ليه دى حتى شكلها جديد ......هات 3 جنى (جنيه)
حاضر اتفضل
وعملها وخارج من عنده ولسه بفكر ايه اليوم اللى من اوله مشاكل ده وسواق تاكسى راح خابطنى موقعنى فى الارض اتقطع البنطلون
واتلمت الناس
ومعلش انا اسف بس انا اديتك كلاكس وانت مسمعتش
حصل خير روحت مشترى دبابيس مشبك بجنيه ورممت البنطلون مؤقتا وروحت حالف م انا شغال وهرجع القاهرة
الواحد ماشى زى م يكون ماسك ديل قطة على رأى بعض الافكار المتخلفة
وركبت القطار وانا خايف مهو اليوم لسه فيه 3 ساعات
لكن ربنا سترومرت رحلة القطار على خير وعدت الى البيت مشوها
وبلا اى عمل
وشافونى وضحكو عليا طول الليل