العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 18-04-2011, 12:22 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما موقفك من الجماعات الاسلامية الموجودة علي الساحة؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadix مشاهدة المشاركة

ممكن تكلمنا اكتر عن الناس الي انت معجب بيهم اوي كدة
سلوكهم ايه في الشارع؟
سلوكهم ايه مع المسلمين غير المنتمين لهم؟
سلوكهم ايه بين بعضهم داخل جماعتهم؟
سلوكهم ايه مع غير المسلمين لو تعرف مواقف؟

مع اني حاسس من ردك ببعض السخرية بس عموما للناس اللي من اسكندرية عارفين كويس ان هدي الاسلام لا يبعد كثيرا عن عن ش خليل حماده الموجود فية كنيسة القديسين والجامع ولهذا فمن الناس دي من حمي هذا الشارع بحياتة ايام احداث الثوره دا غير انهم طبعوا ورق بيحثوا فية الشباب اللي واقف في اللجان الشعبية عن كيفية المعاملة الحسنة مع الماريين في الشوارع عشان الناس ما تضايقش مننا لكن دا مش موضوعنا انا شايف انهم كويسيين جدا في المعاملة مع الناس كلها سواء غير المنتمين ليهم وانا واحد من الناس دي او الغير لان الغير دول برضة اصحابي اللي كانوا واقفين معانا ايام الاحداث وهما عارفينهم كويس وبيتعاملوا معاهم عادي جدا ومن رايهم ان نشر الدعوة (وانا مش فاكر كلماتهم بالظبط) يبقي بطريقة النشر بحسن السلوك والمعاملة وهي دي اللي تقنع الناس بمحاسن الدين الاسلامي فينجزب ليك غير المسلم ايا كان دينة دا بالنسبة للمعاملة اما بالنسبة للفكر فانا ممكن ادعي اني اتفق مع بعضها ولا اتفق مع الاخر لكن في المجمل هما ملهمش ضرر - لكني غير متفق تماما مع جماعة الاخوان مثلا - ويجب التفرقة بين الاخوان - السلف - الجهاد - والصوفية - وانا عن نفسي اميل بشده ناحية السلف المعتدل بافكارهم

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 18-04-2011, 05:28 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares tany مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
مبدئياً انا ارفض تصنيف المصريين على اساس ديانتهم ثم اننى من باب اولى ارفض تصنيف المسلمين على اساس تدينهم و قلة تدينهم..و لا اعرف سوى ان هناك من المسلمين من هو اكثر تديناص من الاخر او يلتزم اكثر من الاخرين و لا احب تلقبهم سلفيين و اخوان وكلهم اناس محترمون وة فوق مستوى الشبهات لكنى بالطبع اتحفظ و احذر من المنهج التكفيرى من امثال الزمر و التكفريين الاخرين و يا ليتهم ما خرجوا من السجون بأفكارهم العفنة
ده انت كدة فتحت الباب لاكتر من سؤال
يالا عليه يا رجالة
طبعا بنهزر معاك قبل ما ترد

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 18-04-2011, 05:31 PM
الصورة الرمزية gadix

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

مع اني حاسس من ردك ببعض السخرية
الله يسامحك يا اخي
سخرية ايه بس
ده انت خلتني اعجب بيهم من غير ما اشوفهم عشان كدة سألتك

ممكن نعرف تحفظاتك علي الاخوان و الصوفيين؟

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

قديم 18-04-2011, 05:49 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadix مشاهدة المشاركة

الله يسامحك يا اخي
سخرية ايه بس
ده انت خلتني اعجب بيهم من غير ما اشوفهم عشان كدة سألتك

ممكن نعرف تحفظاتك علي الاخوان و الصوفيين؟

دي مش شتيمة يا عمنا ولا حاجة انا مقصدش انا بس تشفيت من الكلام اللي انت كاتبة - وبعدين انا مكنتش قاعد جنبك وانت بتكتبة المهم انا مقصدش ازعلك - متخدش علي كلامي الموضوع ابسط من كده بكتير المهم

انا متحفظ علي الاخوان استغلال الدين في اغراض سياسية للم الناس البسطاء حول فكرة ان احنا الصح وباقي الناس عايزين يدخلوك النار + ان حتي هما زات نفسيهم منقصمين داخليا ناس النهارده تطلع تقولك دولة اسلامية وتطبيق الشريعة وناس تاني يوم تقولك ان الناس الاولانيين مش فاهمين حاجة مفيش الكلام ده انا شايف ان ده كلة تمثيل سواء الناس اللي بتقولك لا مفيش دولة اسلامية ولا حاجة عايزه تبين ان هما مش متشددين ومتخافوش مننا والناس التانية بيفتوا وخلاص ومش فاهمين حاجة

اما بالنسبة للصوفية علي حد معلوماتي ملهمش صحيح اغراض سياسية بس ملهومش كمان دعوة بالسلام والله اعلم

وعموما انا ان كنت باتفق او باختلف مع حد فالاختلاف فكري مش عقائدي لاننا في الاخر كلنا مسلمين لكني اميل للفكر المعتدل اللي لا يكفر ولا يشوة صورتنا كمسلمين قدام الناس وزي ما قلت قبل كده اللي يكلمني في الدين ويقولي اية الصح واية الغلط انا معاه 100% لكن اللي يقولي ادي عقلك لفلان عشان تدخل الجنة دا بيستغلني وانا محبش اللي يستغلني

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 18-04-2011, 06:11 PM
الصورة الرمزية gadix

دي مش شتيمة يا عمنا ولا حاجة انا مقصدش انا بس تشفيت من الكلام اللي انت كاتبة - وبعدين انا مكنتش قاعد جنبك وانت بتكتبة المهم انا مقصدش ازعلك - متخدش علي كلامي الموضوع ابسط من كده بكتير المهم
و لا يهمك

انا متحفظ علي الاخوان استغلال الدين في اغراض سياسية للم الناس البسطاء حول فكرة ان احنا الصح وباقي الناس عايزين يدخلوك النار + ان حتي هما زات نفسيهم منقصمين داخليا ناس النهارده تطلع تقولك دولة اسلامية وتطبيق الشريعة وناس تاني يوم تقولك ان الناس الاولانيين مش فاهمين حاجة مفيش الكلام ده انا شايف ان ده كلة تمثيل سواء الناس اللي بتقولك لا مفيش دولة اسلامية ولا حاجة عايزه تبين ان هما مش متشددين ومتخافوش مننا والناس التانية بيفتوا وخلاص ومش فاهمين حاجة
كلامك فيه اكتر من نقطة و اتمني الي عنده خبرة بالاخوان المسلمين اكتر مني يرد انت هنا لمحت ان الاخوان:

1- بيستغلوا الدين عشان يجذبوا الناس البسطاء
2- بيستغلوا الدين عشان أغراض سياسية
3- الاخوان منقسمين بخصوص مشروع الدولة الاسلامية
4- في تلميح من كلامك ان من يريد اقامة دولة اسلامية فده نوع من التشدد
نقط جميلة يا اخي العزيز و اتمني حد يرد بسرعة

بمناسبة الحديث عن الدولة الاسلامية احب اقولك ان في ناس هدفها خلافة اسلامية مش مجرد دولة اسلامية واحدة و عارفين كمان هي هتبقي امتي و مقر الخلافة في اي بلد و اسم الخليفة كمان معروف

اما بالنسبة للصوفية علي حد معلوماتي ملهمش صحيح اغراض سياسية بس ملهومش كمان دعوة بالسلام والله اعلم
انت كدة خرجتهم من الدين عاوزين حد يرد
هم غير مسلمين؟ ام ان افعالهم و معتقداتهم قد تكون شركية؟

وعموما انا ان كنت باتفق او باختلف مع حد فالاختلاف فكري مش عقائدي لاننا في الاخر كلنا مسلمين لكني اميل للفكر المعتدل اللي لا يكفر ولا يشوة صورتنا كمسلمين قدام الناس وزي ما قلت قبل كده اللي يكلمني في الدين ويقولي اية الصح واية الغلط انا معاه 100% لكن اللي يقولي ادي عقلك لفلان عشان تدخل الجنة دا بيستغلني وانا محبش اللي يستغلني
انا مشفتش و لا سمعت حد بيقول كدة غير مشايخ الطرق الصوفية
هل حد سمع شيخ سلفي بيقول امشوا ورايا تدخلوا الجنة؟