العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 07-09-2010, 03:44 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future
افتراضي رد: أدب الرحلات

بلد كل شى فيها نطاعه
حسبى الله ونعم الوكيل
مهو معروف ان الامور بتمشى كدة

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 07-09-2010, 04:58 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

العـسـكرى شـبراوى
هذا ليس أسمه لانى لم تــتــح لى معرفة اسمه
وكنت أركب قطار 21 وهو قطار عادى يقو م 2 ونص الضهر من القاهرة ويقف جميع المحطات ويصل سيدى جابر 6 وربع مساءا ونظرا للزحام الشديد بالقطار وكالعادة الارفف يقفز اليها الآدميين ايضا
وجاء فوق الكرسى الذى اجلس عليه شخص اسمر يرتدى ملابس عساكر المرور البيضاء ولكنها متسخة وقذرة وغير نظيفة
وغضب الله واضحا عليه
واستأذننى فقمت فوضع طرف حذائه على الكرسى ثم ظهر الكرسى ثم الرف ونام من قبل ان يقوم القطار
لكن زملاؤه لم يتركو ه
اصحى ياوله
ويضربوه ويهزوه
وهو مش ناوى يصحى
لكن الهزار تـقـل عليه
فقام / عايزين ايه ياولاد ال.............
اصحى
صحيت ... .. نعم
وبدأ زملاؤه فى السخرية منه
لم يهتم
واشتدت السخرية عليه وهو يبتسم فقط ولايرد
وتبرز اسنانه السوداء من شرب السجاير
كل هذا عادى جماعة زملاء واصحاب بيهرجو مع بعض
جاءه الكمسارى
طلع له الاشتراك واكمل استماعه لهم
وفـجـأ ة قال احدهم / يابنى انت مش ناوى تقبض مرتبك بقى ؟؟؟؟ بقى لك شهرين م أخدتش مرتبك هيروح أمانات كده
بلا أدنى اهتمام / هاروح بكرة اقبض
الرد والأجابة لفتو نظرى انا والكمسارى فعاد له
الكمسارى /ومالك بتقولها وانت نايم كده هو انت مش ناو ى تقبض وبقى لك شهرين م قبضتش اصلا يعنى مش عايز المرتب من أساسه
وأكمل حديثه
ده احنا بنقبض يوم 23 ومن يوم 12 ببقى قاعد مستنى يوم 23 وانت من شهرين م قبضتش
احد زملائه بسخريه / هيحتاجه ليه اذا كان بيلمم كل يوم من 400 الى 500 جنيه
الكمسارى تاركا الركاب وجالسا بجوارى
انت حكايتك حكاية 500 جنيه كل يوم ؟؟؟ ليه بتشيل مخدرات ؟؟؟؟؟
وزملاؤه انتهزو الفرصه
احدهم / لا ياعم واقف فى اشارة مرور فى شارع جامعة الدول العربية الله يسهل له
آخر/ وطبعا بيلم من هناك شىء وشويات مهو المخالفين مش نقل والا تاكس
ثالث/ بس زعلان النهاردة
الكمسارى / ليه السوق نايم ؟؟؟؟
ضحك جماعى
احدهم / لا..... رئيس الوزراء كان بيفتح كوبرى مش عارف ايه النهاردة وطبعا المرور واقف والبيه مشتغلش ههههههههههههههههههههه
شبراوى / عطلنا النهاردة ... الله يخرب بيته
ضحك الجميع ماعدا انا
أيه ده مجاهر بالمعصية ؟؟؟؟ عينى عينك كده ؟؟؟
احدهم / والله ياباشا عندى بيت ملك وفدانين طين (ارض زراعية ) وخايف يتجوز او يعمل مشروع او يشارك حد على اى حاجة يطلع كل الحرام اللى بياكله ده على جـتـتـه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههه
أيه اللى يضحك هنا ؟؟؟؟ونظرت اليه فوجدت جيوب بنطلونه ال4 (ورا يوجد جيبين )منتفخين مما يدل على صدق كلامهم
400 جنيه فى اليوم من حرام والكارثة انه عارف انه حرام وخايف يتصرف فيهم ؟؟؟؟
وافـقـت على كمية التهريج التى زادت عن الحد ثم قلت للكمسارى
انت مش ناوى تشتغل والا ايه
فضحك وقال / هو اللى يشوف واحد بيكسب 400 جنيه فى اليوم يشتغل ؟؟؟
ولم ينفض هذا المولد الا بدخول القطار الى طنطا

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 07-09-2010 الساعة 05:54 AM
قديم 07-09-2010, 10:04 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

الموضوع ده افتكرته في موضوع علم مصر قلت اقوله بالتفصيل هنا بقى مهو ده بيتي

فيه حد عنده مانع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اه بحسب لحسن حد يكون عنده اعتراض والا حاجة

في يوم من الايام كنت اعمل اخصائي اعلام تربوي (مهامه كبيرة جداااااااااااااااااااااا في اي دولة خارج وطننا الحبيب لكن هنا الاستاذ بتاع الاذاعه ..... هم يضحك )

طابور الصباح اليومي وفقا للوائح المفروض يكون على اقل تقدير نص ساعه نصهم للاذاعة المدرسية وكلنا عارفين محتواها الذي لا يغني ولا يسمن من جوع

في يوم اتهبلت في عقلي وقررت اني اعمل برنامج اذاعي نص محترم وكان ايام الانتفضة في 2001 تقريبا

قولت لمدرس التربية الرياضيه ابدأ الطابور بدري شوية عليان عاوز شوية وقت
قالي ماشي
ولأن الاطفال حتى وان كانو مشاكسين عندهم بقايا وطنية بدأت تندثر في الاجيال القادمة عجبهم الموضوع قوي
بدأنا بايات النصر في القرآن الكريم ثم حديث شريف عن مصر ، ثم قول مأثور عن سيدنا عمر عن القدس ، ثم برنامج حواري لا يتعدي دقيقتين عن بعض المعلومات البسيطة عن فلسطين والقدس ، ثم اخبار اليوم وكانت اغلب الاخبار عن الانتفاضة لانها كانت الشغل الشاغل وقتها للصحافة المصرية ثم انتهاء الطابور ولأني كنت المتحكم في كاسيت المدرسة لأن مفيش ادوات موسيقية او مفيش مدرس موسيقي او طلبه بتهتم بالموسيقي ( الله اعلم ) فكانو بيطلعوا الفصول على الشريط ده وكان فيه اغاني وطنية كتيرررررررررر لكن العيال مش فاهمينها علشان الميكروفون بايظ وكمان لان الكاسيت قديم وبايظ
جبتلهم شريط الحلم العربي وطلعت الطابور عليه
الطلبة المشاغبين ، اللي محدش بيقدر عليهم ، واللي مطلعين عين كل المدرسين والتهريج اللي بيحصل في الطابور كل يوم كل ده اختفى تمامااااااااااااااااااااا ا
الطابور ماشي بنظام بدون حتى ما بيستنو توجيه من حد يمشيهم وكلهم ما شاء الله صفين متوازين لو مسكت مسطرة هتلاقيهم مظبوطين وكلهم في نفس واحد وصوتهم ولا كأنهم في الاوبرا ونفسهم مع بعض ومظبوطين بدون نشاز وبدون اي حاجة تذكر
والولاد لما قابلوني في الفسحة الله عليك يا استاذ ، هتكمل الموضوع امتى ، عاوزين نشارك معاك في الاذاعة ( لان العدد اللي كان مشارك وقتها 5 طلبة بس فوجئت باكتر من 100 طالب عاوز ينضم لينا )
النكتة بقى
مدير المدرسة

كل شوية طلع الطابور يا استاذ
حاضر يا باشا من عنيا الحصة الاولى الساعه 8 الساعه 7.50 ، الساعه 7.51 الساعه 7.55

بعد ما الطلبة طلعوا ( راجل محترم الله يرحمه مرضيش يهزقني قدام الولاد ههههههههههه)

انت بتستهبل انت بتهرج اذاعة ايه دي اللي هتعملها لنا طابور ساعه هو احنا قادرين نقف خمس دقايقه توقفنا ساعه
وانا بكل بلاهة
فيه ايه
فيه ايه ...............، مستطردا متعرفش فيه ايه
مستطردا مرة تانية فيه ان حضرتك مذنبنا ومذنب الطلبة ساعه بحالها وعاوز تعملنا ثورة في المدرسة ( فاكرين فيلم محمد فؤاد بتاع تسقط الفلكة والعيال عاوزة تخرج تعمل مظاهرة لفلسطين أهو ده كان ممكن يحصل معايا بنفس السيناريو ههههههههه وكنت هبقى كده رايح رايح مارينا)
اولا انا مش مذنب حد ده حق الطلبة وحقي واللائحة بتقول ان الطابور مدت..................... ( مكملتش كلامي )
طظ فيك وفي اللائحة
متشكر
وانت متحول للتحقيق
اولا بتهمة ايه ، ثانيا انا مبتحولش للتحقيق
ليه على راسك ريشة
لا اصلي انا متعاقد والعقد كله ستين جنية مش امله يعني فطظ في التحقيق اللي هيتعمل ومش شغال في التربية والتعليم تاني
اي اوامر تانية حضرتك علشان عندي شغل

قعد يفكر في كلام يقوله وقبل ما يكمل كلمة سيبته ومشيت وانا هموت على روحي من الضحك وكل مدرسين المدرسة الفاضيين والاداريين واقفين على باب المكتب بيسمعو اللي بيحصل وكلهم خايفين عليا وعليه ( عاوزين يتدخلوا يهدوا الموقف أو يولعوه الله اعلم بالنوايا ) كانو خايفين عليا علشان مستقبلي الاسود وعليه لحسن يروح فيها من زعيقه لانه كان راجل هادي جدااااااااااااااا واول مرة حد يشوفه بالمنظر ده

( ومكنش فعلا يقدر يعملي اي حاجة لاني لو مشيت هتحصل مشكلة كبيرة لان مفيش بديل ليا وشغل الاعلام التربوي كان متوزع على المدرسين وكلهم قرفناين اصلا من شغلهم قال يعني بيعملوا حاجة دول بينقلوا تحضير السنة الللي فاتت في كشكول جديد للتحضير بتاع السنة الحالية وكانوا المدرسين بيتخانقوا وكل واحد عاوز يريمي التهمة من عليه والموجه لما كان بيجي مكنش بيلاقي حد يقعد معاه كل واحد مشغول في حصته ولموا الشكاكيل يا ولاه وهاتوها للراجل يمضي عليها خلونا نخلص )

وتخلصت من الورق الباقي ورجعت للنظام المعهود
وكل ما حد يكلمني فين شغلك
1. هاتولي ميزانية
2. هاتولي تصريح امنى اشتغل
خلصت السنة دي وومكررتهاش تاني
بعدها بسنة المدير اتنقل ترقية لمدرسة تانية ( اداريا له الحق انه يكون مدير ادارة لكنه مكنش عاوز يسيب البلد او يبعد عنها وبعدها بسنة الكبد تعبه واخد قرار امراض مزمنه ومكملش سنة كمان وتوفاه الله الله يرحمه كان راجل طيب وفي حاله وبيمشي مش جنب الحيط ، لأ جوه الحيط نفسه مش زي وااااااااااااااااااحد )

الله يرحمه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 07-09-2010 الساعة 10:15 AM
قديم 07-09-2010, 10:07 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

سيـد زيـان

لنا ولك الله يامصر
سامـــــــــحونى نكدت عليكم

( what)

no comment

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

بلد كل شى فيها نطاعه
حسبى الله ونعم الوكيل
مهو معروف ان الامور بتمشى كدة

هيا لسه قصيدة هشام الجخ وفاروق جويده معلقه معاكي والا ايييييييييييييه
ده حتي عيب يعني تروحي الشقة الجديدة واول حاجة تعمليها تنكدي عليها

العـسـكرى شـبراوى

وافـقـت على كمية التهريج التى زادت عن الحد ثم قلت للكمسارى
انت مش ناوى تشتغل والا ايه
فضحك وقال / هو اللى يشوف واحد بيكسب 400 جنيه فى اليوم يشتغل ؟؟؟
ولم ينفض هذا المولد الا بدخول القطار الى طنطا

( what)
الواحد مش كان عسكري مرور اسهل واسرع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه هههههههه

والله انتا فقري من يومك حتي انا مسلمتش من ملف الورد بتاعك

ليه بقى عملت ايه
انا لميت اللي اتقال في ملف وبس لكن رتبته على قد مقدرت وبعدين انا لسه مخلصتوش
واقل حاجة علمتها شيلت المراجيح بتاعتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadix مشاهدة المشاركة

ليه يا عم
ده السفر ده شيء ممتع جدااااااااااااااااااااااا ااااا
و كمان هوا انا اطول اسافر الهند و علي حساب الشركة
فعلا السفر شيء ممتع والامتع ان يكون معك رفيق كويس يساعدك على السفر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadix مشاهدة المشاركة

موقف جامد فعلا
بس انا لو مكانكم مكنتش اخاطر اني اخرج مع واحد اجنبي و أأكله اي حاجة
عشان لو حصله حاجة انتوا عارفين هيتعمل فينا ايه
المنفاخ هيشتغل لحد مايبان لك صاحب
طيش شباب بقى ياعم جاديكس تقول ايه
وبعدين احنا مالنا
هيا نازلة من غير رحلة ومن غير فوج ولا مرشد ودخلت مطعم واكلت فيه تعرفنا بقى والا متعرفناش مالنا احنا ولا قولنالها كلي ولا حد غصب عليها هيا اللي مصرة تاكل
تشرب بقى

الغريب ان العالم دي بتشرب خمور واللي اعرفه ان الخمور طعمها وحش وحراق وبتفقد اللسان حاسة التذوق ازاي الشطة دي اثرت فيها

سعيد أنا بـيــب

بعد اسبوع روحت له المحل
اول م شافنى اعتذر لكن فوجئت بيه بيضحك وبيقول / معلش اصل انا اتفرست من حكاية سعيد انابيب مطرب ميت عنتر
وادانى الدفعة وفوقها شوية كعك وبسكويت وحاجات كده
اهم حاجة الرقاصة فيه مفيش فرح كبير في المنصورةبيتعمل من غير رقاصه
وهتلاقهيا زكية العمشة والا فتكات ام دراع

لنا الله ياعم خالد
انا ناوي ان شاء الله لو انكتبلي اتجوز قبل ما اموت ابقى اوفر تكاليف الفرح واطلع عمرة احسن يمكن ربنا يتقبلها وتتكتب في ميزان حسناتي

سيد عسليــة

لكن كان شخصية لاينفع هذا القطار بدونها واذا ركبت فيه ولم اجده احسن انى ناسى حاجة او فى حاجة ناقصة
واكتشفت ان هذا احساس الركاب كلهم وليس انا
وسبحان الله

تصدق فكرة الواحد يعمل زيه كده اوفر من المصاريف

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 07-11-2010 الساعة 04:40 PM
قديم 07-09-2010, 11:45 AM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

سيـد زيـان

سامـــــــــحونى نكدت عليكم

انا كنت متخيل ان الاغنياء و الي معاهم فلوس محدش يقدر يدوس لهم علي طرف
بس واحد انهم كمان طبقات
عموما انا بشكر حضرتك لاني الان مصمم اكثر من ذي قبل علي الخروج من مصر و عدم العودة اليها مرة اخري و ان اضطررت لغسيل الصحون او تنظيف الشوارع في اي بلد

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم