العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل انت مع ام ضد قيادة من هم دون السن المحدود؟؟
مع 22 28.95%
ضد 38 50.00%
مع وضد <سابين ذلك في الرد> 16 21.05%
المصوتون: 76. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-05-2011, 10:36 AM
سيد عبيد سيد عبيد غير متواجد حالياً

سيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really nice
افتراضي رد: هل انت مع ام ضد قيادة السيارة لاقل من السن المحدد؟؟

انا رأيي السن القانونى يبقى 16 سنه يعنى يطلع بطاقه ورخصه وانا رأيي ان سواقه السن الصغير كويسه بس المفروض انه يسوق فى حته يتعلم فيها السواقه لا اكثر يعنى انا تعلمت السواقه كان عندى 13 سنه ومفيهاش مشكله بس المهم ان مش اى واحد يسوق لا طبعا لازم يكون راجل وقد المسؤوليه مش عيل تافه وعبيط ومش هامه حاجه وبعدين انا عندى اما يسوق عربيه ماشيه جنبى واحد عنده حتى 10 سنين احسن من اما واحده ست تسوق عربيه جنبى
ودى حقيقه الكل متفق عليها

قديم 11-05-2011, 01:42 PM
moataz.ghoneim moataz.ghoneim غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول

moataz.ghoneim will become famous soon enough

والله سن السواقة ده مالهوش قاعدة ثابتة لكن الأهم هو المهارة & هدوء الاعصاب.
قديم 12-05-2011, 08:22 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

شكرا لكم ..تحياتي
قديم 27-05-2011, 05:31 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انا عن نفسى بسوق لوحدى من وانا عندى 10 سنين .. وكنت بسوق كويس جدا وعمرى الحمد لله ما تسببت فى اى حادثة ..

فالموضوع مش بالسن ولكن بالعقل والمهارة والقدرة على السيطرة ..

وبالعكس انا شايف ان من ناحية المهارة .. السن الصغير بيكون اكتر مهارة ..

على سبيل المثال لو جبت واحد عنده 12 - 13 سنة بيحب السواقة وعلمته السواقة صح هيسوق كويس جدا .. المشكلة بتكون انك صعب تجازف وتخليه يسوق لوحده حرصا على ارواح الناس .. فهو ده مربط الفرس ..

ولكن انا شايف ان السن القانونى الحالى لاستخراج رخص القيادة وهو 18 سنة .. كتير .. انا شايف المفروض يبدأ من 16 ..

ولكن طبعا لازم يكون اختبار المرور ده اختبار صارم جدا .. مش تبقى الرخصة من 18 سنة ويبقى اختبار المرور "مايع وتافه" زى اختبار حرف s ده واختبار النظرى " السبهللة " ...

يعنى باختصار انا شايف ان السن يكون 16 سنة (مع البطاقة) .. ويكون الاختبار صارم وصعب (نظرى وعملى) بحيث ميعديش حد منه الا لما يكون بيعرف يسوق كويس والاهم انه يكون ملم كويس اوى بقواعد واداب المرور ..
وفى نفس الوقت يكون المرور حازم جدا مع اى واحد سايق من غير رخصة لانه ساعتها هيكون ملوش حجة ..

لكن للاسف دلوقتى فى ناس كتير بتعرف تسوق كويس جدا ومشكلته الوحيدة فى السن ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 27-05-2011, 10:12 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

انا كنت طبعا من اشد المعارضين للموضوع دة مع اخوية لكن هو ابتدي حقيقة من سادسة ابتدائي(وطبعا ما شاء الله عليه دلوقتي عارف كل الشوارع الجانبية التي لا تخطر علي بال حد عشان اللجان!!)
بس بصراحة بعد كدة بقي تعود لحد ما في الاخر قبل ما يطلع الرخصة بقي يسوق عادي يعني لاي فرد في البيت ومبقاش حد معترض!!
لازم فعلا السن ينزل شوية

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم