العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 21-03-2013, 05:43 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فتوى سلفية: السخرية من "سوستة وأبو حمالات" حرام شرعًا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أدهم صبرى مشاهدة المشاركة

مع إعتراضى طبعاً على وصف أبو حمالات ولكن مش لاقى صورة تانية على الجهاز عندى.
لا ولا يهمك ما انت واللى زيك مش هتلاقى غير الصور والتريقة والهيافة تستخدمة فى ردودك ... وده اللى قولته قبل كدة وانت بتثبته على نفسك اهوه الحمد لله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-03-2013, 06:02 PM
الصورة الرمزية أدهم صبرى
أدهم صبرى أدهم صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل المستحيل
التخصص العملى: قاهر العمالقة وثعلب الثلوج
هواياتي: قتل الجواسيس وتدمير أعداء مصر

الموقع: تحت علم مصر فى أعماق الخطر عند جزيرة الجحيم بعد أرض الأهوال على إيدك اليمين
أدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انت متأكد انك قريت كل الفتاوى اللى فوق ديه !!!

بص هو حاجة من الاتنين يا انت مقريتش او نظرك ضعيف
يا اما بستعمى .. هو فيه لفظ تانى اوضح للحالة ديه بس مش عايز اقوله

لكن على اى حال انا عايزك تكون متاكد انك بالنسبالى مجرد عضوية لا يفرق معايا تستعمى او تشوف ولا عايز اقنعك ولا اهاجمك زى ما بتقول لانك نكرة اصلاً لا انا اعرفك ويعلم الله انت مين اصلاً يا ادهم صبرى ولا انت اول ادهم صبرى ولا اخر ادهم صبرى بيورد على زيك كل يوم كتير على فكرة
لكن الكلام هنا بيتكتب ليقراءه كل الناس ويشهد عليه كل الاعضاء

وربنا يهدى الضال ويشفى العمى

الصراحة ماكنتش عاوز أقول الكلام ده.
هقول لحضرتك على حاجه.
شيل كلمة الإخوان من الفتاوى وحط مكانها الليبراليين وهتلاقيها منطبقة عليهم وأكثر.
وإذا كان الإخوان الناس محتارة فيهم إذا كانوا مسلمين أم لأ. لإنهم بيحاربوا أهل السنة فى السر وأنا لا أظنهم كذلك لأنى لم أدخل فى نياتهم.
ولكن بنفس منطق حضرتك. فيه ناس تنطبق عليهم كل صفات الإخوان وبتحارب الدين وأهله وفى العلن.
يعنى حضرتك جبت أدلة تكفير الليبراليين بإيدك.
وأتمنى إن حضرتك يكون عندك موضوعية وحيادية وتطبق مقياسك للأمور على من تدافع عنهم.
من حقك تكره الإخوان ولكن لاتجعل كرهك للإخوان يصرف نظرك عمن هم أخطر منهم.

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد رسول الله

إتحاد الأطباء العرب
بخمسة جنيه انقذ اخوتنا السوريين بالتبرع برسالة فاضية
على رقم 9596
انشرها تؤجر

قديم 21-03-2013, 06:08 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا بعتذر لكل الاعضاء المشاركين فى الموضوع والمتابعين عن المقاطعة

وانا لما قولت سيبهولى لم اقصد اى تقليل من قدركم لكن حبيت اظهرلكم حقيقة من يدعى انتمائه للسلفيين ودفاعة عن الدين

وعلى فكرة انا مش اخوان

اخر موضوعاتى

قديم 21-03-2013, 06:28 PM
الصورة الرمزية أدهم صبرى
أدهم صبرى أدهم صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل المستحيل
التخصص العملى: قاهر العمالقة وثعلب الثلوج
هواياتي: قتل الجواسيس وتدمير أعداء مصر

الموقع: تحت علم مصر فى أعماق الخطر عند جزيرة الجحيم بعد أرض الأهوال على إيدك اليمين
أدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond repute

انا بعتذر لكل الاعضاء المشاركين فى الموضوع والمتابعين عن المقاطعة

وانا لما قولت سيبهولى لم اقصد اى تقليل من قدركم لكن حبيت اظهرلكم حقيقة من يدعى انتمائه للسلفيين ودفاعة عن الدين

وعلى فكرة انا مش اخوان

يا أستاذ وائل. حضرتك بتعيب علي فى حاجة وفى الرد اللى بعده بتعملها :thin kW19:

لا ولا يهمك ما انت واللى زيك مش هتلاقى غير الصور والتريقة والهيافة تستخدمة فى ردودك ... وده اللى قولته قبل كدة وانت بتثبته على نفسك اهوه الحمد لله

بالظبط نفس حكاية إنهم بيشتروا الناس بالزيت والسكر ونلاقى الأحزاب الليبرالية بتوزع زيت وسكر.
دول بيتاجروا بالدين ونلاقى الليبراليين بتعمل نفس الكلام فى الكنائس وارفضوا الدستور علشان الشريعة.
الصراحة دى إزدواجية فى المعايير.

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد رسول الله

إتحاد الأطباء العرب
بخمسة جنيه انقذ اخوتنا السوريين بالتبرع برسالة فاضية
على رقم 9596
انشرها تؤجر

قديم 21-03-2013, 06:42 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah

والله انا مكسوفلك ومقدر كسفتك وعارف انك مش لاقى حاجة جديدة تبرر بيها فبتقول اى كلام بس معلش انت اللى جبته لنفسك

شيل كلمة الإخوان من الفتاوى وحط مكانها الليبراليين وهتلاقيها منطبقة عليهم وأكثر.
فيه حاجة اسمها كدة بذمتك جايبلك 21 فتوى فى جماعة الاخوان بالأسم وانت مش عايز تقر بيهم ومن مين من كبار العلماء
وجايبلهم بعدهم كلام مشايخ سلفيين من مصر وبرضو عمال تكرر مبرراتك بدون وعى حتى !!

وإذا كان الإخوان الناس محتارة فيهم إذا كانوا مسلمين أم لأ. لإنهم بيحاربوا أهل السنة فى السر وأنا لا أظنهم كذلك لأنى لم أدخل فى نياتهم.
هما كبار العلماء دول بتسمهيم الناس كدة من عموم الناس يعنى ولا هما كمان اعضاء فى جبهه الانقاذ يا راجل ده انا جايبلك مشايخ منهم اللى مات وشبع موت وكلهم افتو فيهم قبل ما لاخوان يتولو السلطة اصلاً .. اسف يقفزو على السلطة

كونك مقريتش او مش عايز تقراء ولا تشوف ديه مشكلتك انت بقى اى مناظر او مثقف عموماً مش شغلة يفرض رأية زى ما بتعملو لكن انا بقيم عليك الحجة والدليل فقط

لو انت سلفى المفروض انك عارف الفتاوى ديه اصلاً ولو انت مش عارف وبتقدر علم العلماء دول المفروض تقر بيها وتنكر ضلالات الاخوان المفلسين (زى ما السلفيين بيسموهم)

وموضوع ان الاخوان بيكهرو اهل السنة فى السر ده كان زمان وكانت افعالهم وبتفضحهم برضو وانا جبتلك فتوى الشيخ الالبانى استاذ ابو اسحاق الحوينى (جايبهالك نصاً وبالصوت كمان) وهو بيقول عنهم ليس صوابا ان يقال إن الاخوان المسلمين هم من أهل السنةلانهم يحاربون السنة

وجبتلك خبر رفضهم لمقترح تطبيق الشريعة اللى قدمة حزب الاصالة السلفى

وشوفنا كلنا اجرامهم بدعوة رئيس ايران الدولة المجرمة اللى تمول الحروب على السنة فى كل مكان بداية من الاحواز الى لبنان الى العراق الى سوريا وكلنا نعيش واقع الزيارات المكوكية والتعاون المفضوح بينهم وبعضهم فالموضوع مبقاش سر او معلوم للعلماء دون العامة ده بقى على عينك يا تاجر زى ما بيقولو

من حقك تكره الإخوان ولكن لاتجعل كرهك للإخوان يصرف نظرك عمن هم أخطر منهم.

انا واللى زى كنا اول ناس ترحب بالاخوان فى الميدان فى الثورة وكنت بقف معاهم كتف بكتف لحماية مداخل الميدان واديت صوتى فى انتخابات مجلس الشعب لحزب الوسط (اكس اخوان) وفى الرئاسة لابوالفتوح (اكس اخوان)
لكن الاخوان اللى وقفو لنا على ابوب مجلس الشعب بالاليكتريك وقالو الشرعية للبرلمان واللى كذبو وتأمرو وادعو رفض وثيقة السلمى وبعدين طبقوها بحذفيرها فى الدستور واللى سرقو دستورنا واللى قتلو شبابنا واللى اهانو بناتنا وامهاتنا دول ميتكرهوش دول يتضربو بالجزم (عشان تبقى فاهم يعنى .. عبد الله بدر استايل)

ففى فرق (عند اللى بيفهم ) فى التعامل مع ده وده اللى عايز يفهم بنفهمة واللى عايز يستظرف ويتريق بنغسلة واللى عايز يغتصب بلد بحالها ويسرق ثورتها ملوش غير اللى الرجلين (اعزك الله)

اخيراً موضوع الاخطر واللكلام ده فارغ اسمحلى مفيش فى شباب مصر وخاصة الشباب الثورى اللى بجد حد ملحد ولا مؤمن بالحرية المطلقة زى ما فى الفتوى واذا كان فيه اعداد ضئيلة جداً معدودة على الصوابع وافكارهم الشاذة ديه عمرها ما هتسود مجتمعنا والرد عليهم بالفكر والنقاش والهداية بل والاستتابه وفقاً للشرع ان كانو كفروا فعلاً لكن محدش ابداً يقول انك تكفر المجتمع كله او غالبيتة او حتى نصه علشان عشرين متخلف ولا دول بخطورة تنظيم مستمر من عشرات السنين بتمويل غير معلوم المصادر وماسكين سلطة وليهم علاقات دولية

بس سيبك انت انا شايفك محموق علشان الاخوان اوى مع انك كنت بتقول انك مؤيد للسلفيين فى الاساس والاخوان دول مرتبة تانية ايه اللى حصلك ؟؟

اوعى تقولى على فكرة انا مش اخوان هزعل منك اوى

اخر موضوعاتى