العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 17-04-2011, 06:56 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of
افتراضي رد: ما موقفك من الجماعات الاسلامية الموجودة علي الساحة؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nadeem55 مشاهدة المشاركة

الأخ الفاضل لا يمكن أن يختزل المنهج السلفي في شخص أو حزب أو جماعة ، وذلك لأنه هو الإسلام في ذاته الذي أمرنا به رسولنا صلى الله عليه وسلم ،
شكرا اخي الكريم علي الرد
يلتبس علي موقف شيخ الازهر و مفتي الجمهورية من الطرق الصوفية و التي يغلب عليها الابتداع
و نسمع ان الازهر يسيطر عليه الاشاعرة و سمعت علي جمعة يتحدث عن الماتريدية و لا اعلم هل هي طريقة ام مذهب ام منهج

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 17-04-2011, 07:00 PM
الصورة الرمزية gadix
gadix gadix غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس برمجيات

gadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud ofgadix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

انا ساكن جنب شارع السكندرانية يعرفوه كويس اسمة هدي الاسلام الناس اللي فية سلف ولهم شكل معين - ناس في منتهي الجمال تفخر بهم كمسلمين هما دول اللي يدخلوا عقلي كجماعة اسلامية ورغم عدم انتمائي لهم الا اني افخر في يوم ما اني ابقي واحد منهم
ممكن تكلمنا اكتر عن الناس الي انت معجب بيهم اوي كدة
سلوكهم ايه في الشارع؟
سلوكهم ايه مع المسلمين غير المنتمين لهم؟
سلوكهم ايه بين بعضهم داخل جماعتهم؟
سلوكهم ايه مع غير المسلمين لو تعرف مواقف؟

سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر و الحمد لله علي نعمة الاسلام و رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلي الله عليه و سلم نبيا و رسولا

اكتب ان شاء الله ولا تكتب انشاء , بارك الله فيكم
قديم 17-04-2011, 07:13 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

متابع بشغف............
وللصدفه البحته انا انبارح بعد ما روحت سمعت حلقه واحد من الناس وكان عمرو الليثي مستضيف الشيخ محمد حسان وطرح عليه جميع الاسئله ورايه وراي الاسلام في الفن والسياحه وبصراحه انا مع الشيخ محمد حسان في ردوده المقنعه وهي الاعلام الموجه وليس المحرك لغرائز الشباب ...وكذلك السياحه ..منع تقديم الخمور ووضع قوانين تخص الملبس المحتشم واللي عايز يجي اهلا وسهلا..احنا مش هنعصي ربنا عشان فلوس السياحه وعشان يقولوا علينا متحضرين

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 18-04-2011, 12:21 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

sorry
i have problems in writing with arabic
i will be back soon

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 18-04-2011, 12:46 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

الاخوان المسلمين جماعه معتدله ولهم سياساتهم البعيده عن العنف اما الجماعات الاخرى مثل الجهاد والسلفيين نظرتهم ضيقه وليس لديهم برنامج انتخابى ولا رؤيه سياسيه ولهم اجنحه عسكريه متخفيه وشاهدنا مؤخرا قطع الاذن وهدم الاضرحه فأرجوا ان يبتعدوا عن السياسه ويتركوا الشعب المصرى فى حاله .
اخي العزيز لابد ان تتعرف اكثر على المنهج السلفي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

الأخوان المسلمين أنا بستريحلهم ،،

و بأعتقد إنهم جماعة وطنية ذات تاريخ عريق و خدمت مصر في مجالات عدة ،،

بأخذ عليهم فقط مبدأ الولاء و الطاعة

و الله أعلم ممكن المنهج ده يتغير خصوصا في نطاق المطالب المستمرة لشباب الأخوان بتغيير آلية اتخاذ القرار في الجماعة و المطالبة بعملها العلني ،،

أما المنهج السلفي ،،

فالصراحة أضع يدي علي مسدسي ،، لما يذكر اسمه ،،

و موقفي منه دينيا قبل سياسيا أو اقتصاديا أو اي حاجة تانية

المصيبة إنهم بيسوقوا لنفسهم علي اساس إنهم الدين الصافي النقي علي منهج أهل السنة و الجماعة و الرسول الكريم عليه الصلاة و السلام و أصحابه و السلف الصالح

و ده بيلقي رواج عند الناس علي الأقل لو مش قادرين علي التطبيق بيتعاطفوا معاهم علي إنهم الدين الصافي السليم

و الحقيقة إني أعتقد إنه منهج ليس الثواب المطلق ،، و لكن يشوبه الكثير و الكثير

و عندي اسبابي و تجاربي الشخصية

بس ما أقدرشي اخوض فيها ،، الموضوع ده محتاج علماء أفاضل ينقدوا المنهج ده و يكشفوه للناس ،،

الخلاصة بعودة الأزهر الشريف لدوره اللي أختذل و تشوه خلال الستين سنة الماضية ،، كل المناهج دي هتقع

و هنرجع للإسلام الوسطي اللي بيجمع بين النقل و العقل
واضح انك هندك تجارب أليمة شخصية مع بعض الناس و ليس المنهج
تابع معنا نستفيد من بعض إن شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

بارك الله فيك ولم اكن لاعبر كما عبرت انت - بالبلدي كده - انا مع الناس اللي تيجي تقولي ادي الحلال وادي الحرام ودا الصح ودا الغلط لكن ضد الناس اللي عايزه تغيبني وتقلي ادخل يمين او شمال والدين بيقول كده وهما ملهومش دعوة بالدين وكل اغراضهم دنيوية - انا ساكن جنب شارع السكندرانية يعرفوه كويس اسمة هدي الاسلام الناس اللي فية سلف ولهم شكل معين - ناس في منتهي الجمال تفخر بهم كمسلمين هما دول اللي يدخلوا عقلي كجماعة اسلامية ورغم عدم انتمائي لهم الا اني افخر في يوم ما اني ابقي واحد منهم
أحييك على فطرتك السليمة إن شاء الله
اللهم أرنا الحق حقا و أرزقنا اتباعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadix مشاهدة المشاركة

شكرا اخي الكريم علي الرد
يلتبس علي موقف شيخ الازهر و مفتي الجمهورية من الطرق الصوفية و التي يغلب عليها الابتداع
و نسمع ان الازهر يسيطر عليه الاشاعرة و سمعت علي جمعة يتحدث عن الماتريدية و لا اعلم هل هي طريقة ام مذهب ام منهج
نوضح مع بعض لاحقا هذا الامر أيضا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

متابع بشغف............
وللصدفه البحته انا انبارح بعد ما روحت سمعت حلقه واحد من الناس وكان عمرو الليثي مستضيف الشيخ محمد حسان وطرح عليه جميع الاسئله ورايه وراي الاسلام في الفن والسياحه وبصراحه انا مع الشيخ محمد حسان في ردوده المقنعه وهي الاعلام الموجه وليس المحرك لغرائز الشباب ...وكذلك السياحه ..منع تقديم الخمور ووضع قوانين تخص الملبس المحتشم واللي عايز يجي اهلا وسهلا..احنا مش هنعصي ربنا عشان فلوس السياحه وعشان يقولوا علينا متحضرين
كلام موزون جدا

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]