العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على تولي الدكتور البرادعي رئاسة الوزراء بدلا من عصام شرف لفتره انتقاليه ؟
خضرا 50 35.71%
صفرا 6 4.29%
حمرا 84 60.00%
المصوتون: 140. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 14-10-2011, 11:01 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمرا يا برادعي

يا باشا انا حاططهم هزار ..... مداعبه يعني ... مقصدش اي حاجه تانيه غير اني اخفف حده النقاش .... وعلشان الموضوع ميقلبش جد اوي يعني ... فمش حتفرق اوي خط سير العمليه النقاشيه
وبعدين انا لو خرجت بالموضوع فانا رحت لحد عادل امام ... يعني ده كده استدراج مع سبق الاصرار و الترصد
متاخدش الامور جد اوي كده
احنا في الاول وفي الاخر بندردش ... مش كده برضو ولا ايه

بس ايه رأيك في الفيديو الاخير ده

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 14-10-2011, 11:12 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

يا باشا انا حاططهم هزار ..... مداعبه يعني ... مقصدش اي حاجه تانيه غير اني اخفف حده النقاش .... وعلشان الموضوع ميقلبش جد اوي يعني ... فمش حتفرق اوي خط سير العمليه النقاشيه
وبعدين انا لو خرجت بالموضوع فانا رحت لحد عادل امام ... يعني ده كده استدراج مع سبق الاصرار و الترصد
متاخدش الامور جد اوي كده
احنا في الاول وفي الاخر بندردش ... مش كده برضو ولا ايه

بس ايه رأيك في الفيديو الاخير ده
على فكره انا كمان بهزر .... هوه ده منظر واحد واخدها جد ؟؟؟
انماالفيديو الاخير كوم والموضوع ده كله كوم ولو انا كنت اعرف مكانه على النت كنت حطيته م الاول ف اول الموضوع
وفيديو مبارك فكرني بيه وبتناحته وكلامه الرزل
انما الاخير يكسب بصراحه واقعي جدا وتلقائي ..... اشكرك بصراحه انتوا اديتوا للموضوع طعم تاني
قديم 14-10-2011, 11:31 PM

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

منقول للمناقشه فقط وليس عناد مني والله
مهمة الوكالة الدولية للطاقة الذرية التى حددتها الفقرة (12) من قرار مجلس الامن (687) فى 3\4\1991 هى تدمير المواد النووية فى العراق او ازالتها او جعلها عديمة الضرر , والقيام باعمال التفتيش للتحقق , وانشاء منظومة للمراقبة المستمرة لضمان امتثال العراق لالتزاماته ... وقد انجزت الوكالة الدولية للطاقة الذرية مهمات التدمير والتفتيش فى العراق منذ عام 1992. وصرح كبير المفتشين النوويين فى الوكالة ( زفريرو) يوم 2\9\1992 بأنه : ( برنامج العراق النووى يقف الآن عند نقطة الصفر ) .... وفى اكتوبر 1993 وقع الجانب العراقى مع الفريق النووى اتفاقا يقضى بأنه عند تسليم الجانب العراقى ملف مشتريات الطارد المركزى يغلق ملف التفتيش وتبدأ مرحلة المراقبة المستمرة ...
وكان من المفروض ان تبلغ الوكالة الدولية مجلس الامن بهذه الحقيقة , وتتوقف انشطة التفتيش وتتحول جهود الوكالة الى المراقبة المستمرة ... لكن هذا لم يحدث حتى جاء الغزو الامريكى للعراق ... لان نهاية التفتيش وغلق ملف برنامج العراق النووى يعنى فتح استحقاق رفع الحصار الشامل المفروض على العراق ... ويعنى ايضا وقف استخدام ذريعة (اسلحة العراق النووية ) غطاءا للعدوان العسكرى على العراق ... جميع تقارير (بليكس ) وخلفه (البرادعى) واصلت الحديث عن مهمة غير منجزة واسئلة معلقة ووثائق ناقصة وعن مصادر للقلق محتملة ... وعن انشطة تفتيشية متواصلة تنتهى بعبارة : ( لم نجد ادلة على انشطة نووية محظورة حتى الان ) ... مما يعنى ان المهمة مازالت مفتوحة النهاية ... وآخر ايجاز قدمه البرادعى الى مجلس الامن كان يوم 7\3\2003 اى قبل الغزو الامريكى باسبوعين , قال فى نهايته : ( بعد ثلاثة اشهر من عمليات التفتيش الاقتحامية لم نجد حتى الآن مايدل او يشير بشكل معقول الى احياء برنامج للاسلحة النووية فى العراق ونعتزم مواصلة انشطتنا التفتيشية ) < وثيقة اس\بى فى 4714 > ...
بهدوء بس
طالما بيقول مالقيناش حاجه لحد دلوقتي وكمان بيعتزم مواصلة الانشطه التفتيشيه يبقى لسه شاكك في حاجه ؟
قدام دوله بتتلكك لو فيه حياديه كان التقرير يقول انه بعد كل الزيارات دي ما لقيناش حاجه . نقطه ويسكت
انما مالقيناش حاجه ......... لحد دلوقتي .

للمناقشه بس مش للزعل
بص يا باشا ... الفيديو ده في رد منه شخصيا على كلامك

وده رد تاني من حد تاني

بس حضرتك نازل فينا اسئله لما هريتنا
انا عايز اسألك سؤال بقى .. وفي صميم الموضوع علشان متقولش عليا

تفتكر ايه هي المعايير المطلوبه للرئيس الجديد ؟؟
جاوب يا باشا

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 14-10-2011 الساعة 11:59 PM سبب آخر: اضافه فيديو
قديم 14-10-2011, 11:53 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

سؤال عويص ومش سهل لكن هحاول اجاوب
وخلي بالك هارتب المواصفات حسب نظرتي يعني مش لازم يكون ده الترتيب الصح او هيا دي كل المواصفات
واحد : نظيف اليد يعني ما يمدش ايده على مال البلد علشان يعرف يحاسب الحراميه ومحدش يكسر عينه
اتنين : متابع بطول بال يعني يدي تعليمات ويتابعها لحد ماتتنفذ علشان اللي تحت منه ما يضحكوش عليه
تلاته : قليل الكلام وهيبه وحازم والتلاته دول مع بعض بيبقوا موهبه ولازمين للقياده الصح علشان محدش من اللي حواليه يصاحبه ويعمل مصالح على قفاه وقفانا
اربعه : رحيم او انسان من داخله علشان يحس بالغلابه ويساعدهم يقوم يحقق الامن الاجتماعي
خمسه : مدير كفء يقدر يوظف كل الامكانيات المتاحه ويطلع منها باحسن النتايج
سته : جرئ ممكن ياخد قرارات جريئه فيها مصلحه وما يخافش من المعارضين او من البلبله
سبعه : طويل النفس وواسع الصدر علشان يستحمل الطلبات اللي مبتخلصش ويكلم كل واحد باللغه اللي يفهمها
المواصفات دي قد تكون في ظاهرها عاطفيه لكن انا شايفها عمليه جدا ومطلوبه وبعد كده يطلع كبير او صغير مش مشكله اسلامي او راجل عادي مش مشكله برضه تعليمه عالي اوي او تعليمه جامعي بس ماشي ..
وعايز اضيف حاجه جدليه او اقولك بعدين بقى لما تقولي ايه رايك الاول ؟
قديم 15-10-2011, 12:10 AM

انا مقدرش اقول رأيي في معايير شخصيه ... لأن دي حريه كل واحد في اختيار من يراه مناسب بناء على معاييره
برغم كده انا شايف ان اغلبها معايير عامه حيجتمع عليها الغالبيه العظمى
يعني معتقدش ان في حد طبيعي حيختار رئيس غير نظيف اليد او مفتري
هو بس ( قليل الكلام ) دي ممكن اقلق منها ... لأنه يا اما حكيم .. يا اما مرقد لنا

السؤال بقى :-
تفتكر مين من المعروض في الساحه حاليا يمتلك المواصفات دي ؟؟

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &

الكلمات الدليلية
البرادعي, عصام شرف