العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-05-2011, 12:35 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأى فى الساجا واللوجان وطلب نصيحه

انا كل الناس اللى اعرفهم بيشتكوا من اللوجان ووالله الساجا تكسب

انا كمان ممكن اقولك ان كل الناس اللي انا عارفهم بيلعنوا اليوم اللي اشتروا فية الساجا بس انا مش حقول الكلام دا عشان معنديش دليل علي عيوبها لكن حقول بس ادخل علي منتدي اللوجان وشوف كام واحد معاه اللوجان وطالع بيها السما وبيشكر فيها وفي توكيلها - وطبعا حتلاقي بعض الاستثنائات لان مفيش حاجة في الدنيا الناس ممكن تتفق عليها - لكن ممكن تفيدنا وتفيد صاحب الموضوع لما تقول اية هيا عيوب اللوجان واية هيا مميزات الساجا

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 09-05-2011, 01:48 PM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سرور مشاهدة المشاركة

على مهلك بس براحة احمد ربنا ان عربيتك مريحاك انا كل الناس اللى اعرفهم بيشتكوا من اللوجان ووالله الساجا تكسب ومش هخش معاك فى مقارنات ازاى ولية علشان شكلك متعصب وهتقوللى تعالى السويس وانا من قليوب ومش قد مشوارك هههههههههه
يبقى خايف او حضرتك مش سويق وفين الناس اللى بتشتكى من اللوجان ده الناس بتكتب فيها شعر

ولازم يلاقوا مشاكل لان اللى صنع العربيه دى انسان وليس ملاك فلازم يكون فى تفاوت فى حاجات بس التفاوت غير جوهريه بالمره زى واحد وانا كنت منهم بقول صوت الماتور عالى تعالى سوا ونحرق على غيار واسمع النعره الرياضيه اللى فيه بعد 4 اربى ام وشوف اللوجان يا عم

وانا اساسا بحب الساجا مش بكرهها يعنى بس مش زى اللوجان وصدقنى انا بحمد ربنا على اللوجان لان كل جنيه ادفع فيها حلال حلال حلال
قديم 28-05-2011, 07:59 AM
crazy romio crazy romio غير متواجد حالياً

crazy romio has a spectacular aura aboutcrazy romio has a spectacular aura aboutcrazy romio has a spectacular aura about

لا حول ولا قوة الا بالله

زمان صاحب الموضوع راح اشترى 128 oO
قديم 27-06-2011, 10:01 PM
hanyzahran hanyzahran غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى رمضان زهران
التخصص العملى: مدير حسابات فى شركه شحن
هواياتي: بعشق رياضه المصارعه الرومانى

hanyzahran will become famous soon enough
افتراضي Re: رأى فى الساجا واللوجان وطلب نصيحه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ada7 مشاهدة المشاركة

فى البدايه انا ما سقتش أى عربيه منهم بي كلامى هيكون على الللى أنا شفته فعلا
1. شكل البروتون بيوحى انها عربيه صغيره على عكس الواقع من جوه العربيه, اللوجان شكلها واسع وهى فعلا واسعه جداً .
2. تنجيد الكراسى حلو فى الاثنين .
3. التبلو فى الساجا زباله بس مش زفت زى ما انا كنت متخيل اللى صمم العربيه زود قوى فى استخدام البلاستك السيئ بس استخدم برده بلاستك من المستخدم فى الافيو , اللوجان تبلو عادى مش فخم بس لو قورن بالساجا يبقى فخم
4. حد بص على المكان اللى بيخش مفتاح العربيه فيه (الكونتكت) هتحس انه من خامات رخيصه جدا. اللوجان عادى.
5. الابواب مستخدم فيها بلاستك زباله فى الساجا معقول فى اللوجان والحديده اللى بيمسك فيها باب الساجا زباله.
6. فتحات التكيف فى الساجا صغيره ومفاتيح التكيف صغيره تحس انها عربيه لعبه , اللوجان تكيفها مش مريح وسمعة تكيف الرينو زفت فى الاشارات
عاوز اشترى واحده من الاثنين ومحتار جداً شكل اللوجان احلى واوسع بس ماتور الساجا اقل استهلاك للبنزين وبيعطى نفس الكفاءه
فياريت كل واحد يرشح عربيه ويقول السبب
بلاش يعرضلى المميزات والعيوب وبعدين يقلى اختار لا انا عاوز يختار عربيه ويقول ليه
السلام عليكم انا مش هطول عليك
كل اللى عايز اقولهولك انا مختلف معاك انا التابلوه والباب ووووو فى الساجا من خامات زفت
بالعكس خامات التابلوه وشكله تحفه بالنسبه ليا
انا من ملاك الساجا والحمد لله بحمد ربنا انه هدانى ليها لكن انا اساسا مفكرتش كتير زيك كده لانى اساسا من محبى بروتون من زمان وان شاء الله لما ربنا يسهل بمبلغ بعد طبعا حوالى 7 او 8 سنوات على الاقل عايز اكبرها شويه واجيب الجين تو او فئه جديده تكون ظهرت ايامها ان شاء الله بروتون برضه
وشكرً
قديم 23-07-2011, 04:07 PM
الصورة الرمزية Mohamed Magdy
Mohamed Magdy Mohamed Magdy غير متواجد حالياً

Mohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to all

بالطبع رينو لوجان
معايا اللوجان من مارس 2010 ومشيت 49 الف كيلو تقريبا
والعفشة والموتور والكهرباء كلهم زى الفل وكأنى شاريها النهاردة
سعرها على قد الايد وبتستحمل الحمولة التقيلة سواء افراد او شنط وقت الرحلات
واسعة من الداخل ومريحة تماما ,, كرسى السائق مريح ايضا وبيعلى ويوطى
موفرة فى البنزين وبتستهلك تقريبا 8 لتر لكل 100 كيلو
عالية عن الأرض وهو اكثر ما يميزها عن باقى السيارات كفاية انك تبقى ماشى وشايف اصحاب الفيرنا واللانوس والالنترا والكورولا واللانسر ماشيين فاضيين وبيعدوا المطبعات بالجنب وانت داخل محمل وماشى بوشك وفدائى
اللوجان افضل من اى عربية فى فئتها السعرية