العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 21-09-2011, 07:49 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يخرب بيت الانفلات الامني اللي عملته الثورة!!! البلد راحت!!!

اضافه احب اضيفها وللاسف لم يسعفني الوقت امبارح...
الثوره كشفت معادن المصريين والحمد لله ما اكثر المعدن الاصيل...
قبل الثوره تعرضت من واقع عملي لنصابين من ضمن عصابات نصب وسرقات من مركز الدلنجات بس الحمدلله العبد لله واعي وصاحي لو الف زبون موجود....
بعد الثوره يطفوا المعدن الخفيف غير الاصيل وده شيء طبيعي وبرده من واقع تعاملي مع القسم بكل من فيه ...الشرطه فيها كتير كويس والفساد مش في الظباط ...الفساد في امناء الشرطه ربنا يولع فيهم....
كانوا عندنا فارضين اتاوات علي المحالات وشفتهم بياخدوا فلوس من الخلق ومكدبش عليكم كانوا بيجولي وفاكين نفسهم ابن اللي بارم ديله وكنت باديهم فوق دماغهم وحبايه زرقا في الاخر..

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-09-2011, 09:23 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

يعنوا برضه بياخدوا المعلوم - حباية زرقا على عين قط على شريط تيمو
قديم 21-09-2011, 09:33 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

الكلام ده قبل الثوره انما من بعد الثوره هربوا والشريف منهم هو اللي استني...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-09-2011, 10:09 PM
طارق السحت طارق السحت غير متواجد حالياً

طارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dieseltrucker مشاهدة المشاركة

ماشي يا استاذ طارق
هقرا المقال وبعد كده نتكلم
بس انا مش شايف اي شخصنه في كلامي عن هيكل
الشخصنه اللي انا فاهمها ان اقول على فلان ذو الاتجاه السياسي اسيب سياسته واتكلم عن شخصه
انا اتكلمت على سياسته
اللي انا متمسك بما قلته ده راجل بيدش سياسته هيا الدش
هل انا قلت ده مشيه بطال او متجوز مين او عنده مشاريع ايه او اي حاجه تانيه
انا اتكلمت عن طريقته في معالجة قضيه ما
ومعلش لما واحد يكتب ويقول عندي معلومات ومصادر وبعدين يطلع يقول اصل الناس هيا اللي فهمت غلط يبقى ايه ؟
ما هوا يا اما نكون اد الكلام يا مانقولوش
وبرضه مازلت مصمم انه اكل عيش لهم كلهم
وكله توزيع ادوار
الصحفي من دول كان زمان بيدور على جرنان حكومي يكتب فيه يلاقيه كومبليت يقلب معارضه
ومش معنى كلامي ان كل الكتاب في مصر كده
فيه ناس محترمه مش واخداها مهنه واكل عيش وليهم مصادر دخل تانيه
ف مش فارقه معاه يكتب النهارده ولا مايكتبش مش هايجوع لو ما كتبش
ولما بيكتب بيكون ليه مراجع وبيدقق في كلامه
انمااللي مشغلين نفسهم مكن هما دول اللي باقصدهم
معلش اذا كنت طولت شويه
اولا: اشكرك على الرد
ثانيا: انا لما قلت شخصنه اقصد ان تكون واخد منه موقف مسبق وده اللى حسيته من كلامك(مش متجوز مين وأخلاقه ايه)
ثالثا:انا مستنى لما تقرأ المقالات وتقولى رايك فيه ايه وسوف احترمه مهما كان ( لان هيكل ليس نبى يجب ان نتفق عليه) وشكرا مقدما
قديم 21-09-2011, 11:09 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

بص يا نقيب محمد - مع احترامي لابونورا و رايه - و مع احترامي للجميع - لكن موضوع ان واحد يموت ده امر وارد جدا في اي عمل
1- في الموقع عندي فني كهربائي عادي خالص من الوقفة في الشمسجالة هبوط - و شوية تعب وديناه المستشفى مات هناك!!! ايام ما الداخلية هما اللي قاعدين في التكييف و بينزلوا التشريفات بس!!!

2- كنا بنصب خرسانه الساعة 1 بالليل و فورمجي خرسانة العرق لعب تحت رجليه راح وقع على ام رأسه جاله نزيف في المخ و مات تاني يوم الصبح في المستشفى!!! ايام ما كان ضباط النبتشيات بيزوغوا و بيناموا في التكييف في بيتهم مش حتى في مكاتبهم!!!

يا نقيب محمد انا ليا صولات و جولات مع بتوع الداخلية انت لا تتخيلها جايز بحكم وظيفتك في الجيش لكن فعلا بداية بالعساكر بتوع الداخلية مثلا و ما فيهم من كم التلامة و الجهل و اللا مبالاه - مرورا بعناصر امناء الشرطة و هم في اعتقادي هم السبب الاول لفساد جهاز شرطة الامن العام و المرور - و توجها لكبار ضباط الشرطة - بصراحة انا اعتقد ان 60 - 70 % من صغار ضباط الشرطة اشخاص تملأهم الحماسة و الاخلاص في العمل لكن النصائح المسمومة لكبار امناء الشرطة لهم و اضطهاد كبار رجال الشرطة لاي ضابط صغير يظهر النزاهة و الشرف يقوم بتحويل الجميع الى شياطين قبل الوصول الى درجة رائد

ده رأيي من تعامل شخصي غزير و من حتى صداقات متعددة لصغار الضباط و كبارهم و طبعا احتكاك يومي مع مجرمي جهاز الشرطة من عناصر امناء الشرطة الذين لا اكن لهم اي احترام

الخلاصة - سواءا عملك يتطلب الوقوف في الشمس او على سقالة او الوقوف في كمين الموت امر وارد جدا حتى لو مش بتشتغل و يا دوب بتعدي الشارع

و لما قلت انهم يترموا في الزبالة طبعا لازم تفهم انه تعبير مجازي الغرض منه انهم لازم كلهم يتغيروا و يتم اعادة تأهيلهم من كل الجهات

و افكرك بتقرير رفض الفيفا ان مصر تعمل كاس العالم: السبب الامني اولا لان الشرطة في مصر جهاز كبير الحجم قليل الفاعلية

لو كل قسم شرطة بدل ما يبقى فيه 10 امناء شرطة و 10 ضباط و 40 عسكري - يبقى في 4 عناصر دورية + 10 افراد قوات خاصة + الاداريين طبعا و 6 عساكر لاصطحاب المطلوبين و المأمور
بدل 60 يبقوا 20 بس فاعلين و فاهمين شغلهم

مش لو لاقى خناقة يقف يتفرج - و لو لاقى بلطجية بيضربوا واحد يقولك و موتوه ساعتها نقبض على القاتل!!! و لو واحد راحلهم قالهم موبايلي او حتى عربيتي اتسرقت يقولولوا ربنا يعوض عليك!!!
كلام موزون جدا يا أستاذ ممفور
و ان كنت اتفق مع النقيب محمد في اني لا أحب هذا السينارست بلال فضل و من هو على شاكلته

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]