العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 08-06-2011, 01:29 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عربية منظر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

صلى على النبى الزعل وحش عشانك والسكر والضغط منتشرين اليومين دول هههههههههههههههههه
يا باشا كبر دماغك انت مضايق نفسك لية؟؟
مالى يقول يقول عادى يعنى

عربيتى كملت سنة بالتمام والكمال والحمد الله الحمد الله بفضلة بدون حسد مغيرتش قطعة واحدة
والحمد الله المالك الاول لسيارتى الجاك اسمة احمد وانا على تواصل معاة
تم بعربيتة فى السنة دى 50 الف كيلو انت متخيل يعنى اية 50 الف فسنة يعنى بيبهدل العربية وطالع عينها والحمد الله لم يشتكى من شئ
عموما ربنا يهدى الجميع وبرضاهم غصب عنهم السيارات الصينى هتفضل موجودة
هههههههههههههه ضحكتني والله
يا عم انا بس مش عايز حد ماجربش حاجه يديها حكم جائر وانا برضه الحمد لله العربيه كملت سنه وعامله 20 الف كيلو والحمد لله مافكتش ولا مسمار غير مسمار طبه الزيت والحمد لله زي الفل اسد ربنا يبارك لي فيها ويباركلك فالحلوه جاك
قديم 08-06-2011, 01:55 PM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future

الصين ثلث سكان العالم وعضو دائم بمجلس الامن والوحيده التى لم تتاثر بالازمه الاقتصاديه. وتمتلك تكنولوجيا عاليه جدا فى صناعه الاسلحه ومنها عربات القتال .وتتمتع منتجاتها بسمعه طيبه فى جميع انحاء العالم . الا دول العلم الثالث . وعن السبب ؟ اسالوا الوكلاء . وصناعه السيارات صناعه ضخمه تحتاج لرؤوس اموال هائله وتتعلق بها سمعه الدول صناعيا واقتصاديا . والصين دوله طامحه لان تكون الاكبر اقتصاديا على مستوى العالم . ولا يمكن عند العقلاء تشبيه تلك الصناعه بصناعه فوانيس رمضان . فليس هناك مجال للتهريج . مع العلم ان الصين لديها القدره على ان تصنع فوانيس تذهل عقول الانس والجن. الاانها لاتصنع للفرجه وانما للبيع لذلك فان مواصفات الوكيل لا سيما التكلفه المنخفضه هى السبب الوحيد فى ردائه بعض المنتجات الصينيه . وعلى تلك الاسس نتمنى ان نبنى مفاهيمنا عن الصناعات الصينه ومنها صناعه السيارات؛ حتى لا نكثر النقاش الذى اصبح مملا للغايه حول جوده الصناعه الصينيه . واقولها بكل يقين : ان الزمن القادم هو زمن السيارات الصينيه ان شاء الله وان كنت اتمنى ان يكون زمن النهضه العربيه والا سلاميه . والسلام عليكم ورحمه الله .
قديم 08-06-2011, 02:19 PM
الصورة الرمزية emad7759
emad7759 emad7759 غير متواجد حالياً

emad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond repute

يارجاله انا طبعا من الناس اللى شيفين العذاب من الصينى

بس كل اللى الواحد بيقوله سيحاسب عليه

الاسبيرانزا بجميع مودلاتها مع المشاكل

ولاكن الحمد لله احنا بنشوف كام عربيه عطلانه على الطريق

وكام عربيه حوادث طبعا هنجد ان النسبه صغيره جدا

مش زى العربيات التانيه يعنى انا مثلا والحمد لله انا عربيتى لم تغزلنى فى يوم على الطريق

فا الصينى ولله ماهوه وحش الصينى بجد وحش بمعنا الوحش

وعربيات فعلا حماله اسيه جدا بس عيبها الاساسى منه لله الوكيل

وليست العربيه يعنى تاجد ان اغلب المشاكل حجات تجن

وكلها سببها التوكيل والتجميع الزباله بتاع توحه منه لله

ولاكن انا بسافر بعربيتى والحمد لله مش خايف منها خالص

لانى واثق انها بامر لله مش هتغزلنى على الطريق

والستار ربنا وربنا يسترها مع الجميع

وانا فى الحمايه يوم الجنه المشاومه كان فيه عربيات مرسيدس فيه مشاكل

وشيفورليه يعنى فيه عربيات كتير فيها مشاكل ومشاكل مميته

ولو تفتكره الاخ اللى كان معاه الشيفورليه الكروز الى بعاه بتراب

الفلوس لعدم حل المشكله اللى كانت فيها

وفى النهايه اقول ربنا يهدى توحه ويصلح من نفسه

لان العيب فيه الاساسى ان خدمه مابعد البيع زى النيله

قديم 08-06-2011, 07:37 PM
walidelwahsh
Guest

للاهمية رد: عربية منظر

ياشيخ طارق
انا لم ادعى معرفتي الوثيقة بالسيارة الصيني اي كان نوعها او موديلها او فئتها
لكنى ماحبتش تقول كلام انت ستحاسب علية امام الله والناس
مالم تكن موثوق منه
يعني مش عشان حد قالك الصيني وحش
وعشان انت مش شغال فية ودا طبعا بسبب انا معرفوش ومش عايز اعرفة
تبقى علاقتك الشخصية بية وحشة تقوم تعمم العلاقة دي على كل من احب انة يجيب صيني
العربية في الاول والاخر راحة نفسية
عشان انا ماحبش الفيرنا او اللانوس مثلا وفعلا لو ادوهاني ببلاش مش هاخدها برضة اقوم اشتم فيها واخللي الناس تكرها
وانا مالي اللي يحبها يحبها واللي يكرها يكرها
الللي ممكن اعمله وابقى خدمت الناس اني اقول والله عربيات كويسة بس ساعات تظهر مشاكل في بعض العربيات فربنا يوفق كل مشتري ماتطلعش عربيتة من اللي فيها مشكلات معصلجة مثلا
لكن اقول انا حذرت كل الناس ماتشتريش لانها وحشة وشيئة ...ووووو....وخلاص
لأ ...هو دا اللي ماحبتكش تقوله....
اخيرا اهدي لك الموضوع دا عن قمة من قمم الكوري النترا ...فيه احلى من كدا
أقرأ الموضوع التالي اللي انا ماشفتش حد اشتكى من حاجة زيها في عربية صيني...
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=58624
وتقبل تحياتي
قديم 08-06-2011, 07:58 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo verna مشاهدة المشاركة

بس في نقطة مينفعش حد يختلف عليها وهي عدم ثبات السيارة او استقرارها
العربية بتتحرك لاعلى ولاسفل (اهتزاز) بطريقة غريبة وملفتة للنظر حتى لمن خارج السيارة
هل تعتقد انه لوكان نظام العفشة الخلفية متصل لكان افضل من ناحية الثبات؟؟؟
من بالنسبة لك افضل الاسبيرانزا ام الفيرنا ام الانوس من ناحية الثبات وبغض النظر عن الكماليات؟؟
عاوز اعرف رايك بس طبعا ده لو جربتهم وشكرااااااا
موضوع العفشة ده غريب جدا ..

عفشة ال 516 ناشفة فعلا وعلشان كده مفيهاش موضوع التنطيط ده خالص

والميزة فى العفشة الناشفة هى الثبات وفعلا العربية ما شاء الله ثباتها ممتاز بسبب عفشتها الناشفة وبسبب حجمها ووزنها الكبيرين ..

التفسير للى حضرتك شفته ده هو ان مساعدين العربية الخلفيين للعربية اللى حضرتك ركبتها كانوا فى الضياع ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ