العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 22-07-2011, 12:39 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللي عمل حادثة قبل كدة يتفضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

مفيش جريده ولا اى شئ يا دكتوره انا قلت اخوف الاعضاء من الحديث عن الحوادث
وحضرتك بتستدرجينى علشان احكى الحادثه حاضر يا دكتوره
اول حادثه كانت سنه 1992 والمكان دوله الكويت واى عضو ذهب الى الكويت يعرف جيدا مدى السرعه هناك المهم كنت راكب سياره تيوتا نص نقل اثنين كابينه موديل السنه وجالس جنب منى صديق لى وعنده السكر وكنا نربط الحزام وكنت اسير فى طريق اسمه الدائرى الخامس وهو مقسم الى سته حارات وحاره اعطال وكنت اريد ان ادخل الى اليسار بعد حوالى 2 كيلو فبدأت اخذ الحاره الخامسه اقصى اليمين لان الدخول الى اليسار سيكون من اسفل الكوبرى القادم فمن يريد ان يدخل من اسفل الكوبرى يسلك اخر حارتين من جهه اليمين وباقى الحارات تتجه الى اعلى الكوبرى وكانت سرعتى تذيد عن 160 كيلو وبدأت فى تهدئه السياره لانى داخل على ملف والكوبرى الذى هلف يسار من اسفله به من بدايته حاجز عالى وليس رصيف وهناك حارتان لمن يريد الدخول من اسفل الكوبرى الى اليسار وكنت اسير بجوار حاجز الكورى واصبحت على سرعه 100 كيلو تقريبا ثم تأتينى من جانبى اليمين سياره شفر امريكى مثل الباص هو فوجئ برجل هندى يقف امامه بسيارته والسياره الشفر كانت على سرعه لا تقل عن 160 كيلو فضطر ان يكسر بسيارته ناحيه اليسار وفجأه اصبح امامى ولاكنه دخل بنصف سيارته فقط فوقفت على الفرامل ليس هناك اى بديل اخر على يسارى حاجز الكوبرى ولو كان رصيف كنت طلعت عليه المهم اصتدمت بالسياره الشفر ولولا فضل الله لكنا فى تعداد الاموات وهنا ارجع الى قصه ربط حزام الامان فلولا الحزام لكنا خرجنا من الزجاج الامامى للسياره من شده السرعه مع الفرامل المفاجئه وتعطل الطريق والصديق الذى كان بجوارى ذهب فى غيبوبه وكما قلت سلفا عنده السكر ونزل جميع من بالسيارات واتصلوا جميعا بالاسعاف وبالمستشفيات الخاصه حتى الرجل الذى القى بسيارته امامى الكل كان يسأل علينا ولا ينظر الى السيارات التى ضاعت فمن شده الخبطه وصل الاكسدام الامامى الى تربيدو السياره بمعنى اخر عند الزجاج الامامى النصف الامامى كله للسياره اصبح مثل ورقه وطبقتها اثنين تم ذهبنا بعد ذلك الى قسم الشرطه على اننى متهم لانى خبطت السياره من الخلف فأدخلونى حجره الضابط النبتشى الذى سيجرى معى التحقيق لكتابه المحضر ثم فوجئت بدخوله على بصنيه بها اجمل المأكولات والفاكهه ثم قال لى اهدى واتفضل وتقدم على الطعام ولاقيت معامله لم اراها فى حياتى داخل قسم الشرطه الكويتى فهم يعاملون الناس افضل من اوربا وامريكا وهذه هى الحدثه الاولى فى حياتى وانا عارف انى اطلت عليكم وليست عندى موهبه سرد الحكايات المهم انى ذكرت الحادث كاملا وربنا ما يكتبها على احد

والله يا استاذ طارق انا مش قصدي ابدا المضايقة بذكر الحادث ولكن لاستفادة لان كثير جدا مننا عارفين فرضية حزام الامان ولكن برضة ممكن ميلبسهوش ولو متعود علية ممكن مرة ميلبسهوش وتكون هي دي المرة
فلما اقرا حكاية عن حزام الامان والحاجة الناتجة عن عدم ارتداؤه هينطبع جواية ان مفيش حاجه اسمها عدم لبس حزام الامان لاي ظرف كان وانه حاجه مقدسة دة الهدف او مثلا السرعة الزائدة كلام نظري ولكن لما اشوف الخسائر الناتجة عن كدة هافهم ان لا ممكن لا قدر الله اكون بسببها في يوم من الايام اتعرض لحاجة زي كدة
والله دة الهدف يا شيخ طارق وما شاء الله علي اسلوبك في السرد جميل وسبحان الله عن موقف الشرطة عندهم فعلا اللمسات دي تفرق كتير جدا
قد يكون الموضوع مؤلم ولكن زي ما بيقولو كدة(يا بخت من بكاني وبكي الناس علية...) واهي محاولة للتوعية بوسائل الامان علي الطريق
اسفة لو كنت ذكرتك باحداث مؤلمة

بس اخيرا عرفت اخليك تحكي الحادثة

والسيدات مش بيعملو حوادث خاااااااااااااااااااالص وبيسوقو ممتاز جدا

شكرا لرد حضرتك وربنا يسلم طريقك وكل المسلمين

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 20-10-2011, 01:42 AM
yoyo_1989 yoyo_1989 غير متواجد حالياً

yoyo_1989 has a spectacular aura aboutyoyo_1989 has a spectacular aura aboutyoyo_1989 has a spectacular aura about

طبعا من رحمة الرحمن بنا ان الحادثة بتحصل فى ثوانى و مع المفاجأة و عدم توقع الحدث المخ بيهنج ... ايوة فعلا بيهنج ..بيوقف تماما حتى الاصابات مابتحسش بيها الا بعد الحادث ب10 دقائق او ممكن اكتر و لو الاصابة جامدة بتفقد الوعى و ده من رحمة الرحمن ... و ربنا يسلمنا من كل شر سببه هو احنا
قديم 22-12-2011, 02:04 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

الحمد لله
انا للاسف كنت خايفة من الموضوع دة
والظاهر اللي بيخاف من عفريت يطلعله
هو الحمد لله مش حادثة
بس يعني خبطة خفيفة
بصراحة هي اول مرة تحصلي علي مدار عشر سنين
تقاطع مزدحم والعربيات كلها واقفة وكل واحد بيخلص نفسه كالعادة
المهم انا ادامي اوتوبيس مدارس صغير
واقف
بطلع من شماله
فجأه (كالعادة دائما في اي موضوع عن حاجه ليها علاقة بالعربيات )
لقيت عربية بتكسر علية من شمالي _ وكالعادة تاني جري !!!!
المهم انا اضطريت _زي ما كل اللي عملو حوادث قبل كدة اضطروا _
اكسر يمين علي الاوتوبيس اللي واقف
المهم طبعا سمعت صوت جامد
والمهم اني مش مقتنعه ان الصوت دة من عندي
لحد ما لقيت مراية العربية اليمين رقبتها مدلدلة وتنظر للارض في أسي
فضلت ابصلها تقريبا دقيقة كاملة مرت علية زي ما تكون سنة
ومش مصدقة ان دراع المراية كله اتكسر
ابص تاني مش مصدقة برضة
لحد ما سواق الاتوبيس قالي حصل خير
قلتله ممكن تشوفلي المراية موجودة ولا لا (لأنها اقرب له عشان لو موجودة همشي وخلاص) لقيته رفعها وشفت المراية موجودة بس في صوت حاجه وقعت وحد عدي جنبي واكدلي
قمت ركنت علي جنب ونزلت اشوف اية اللي وقع لقيته غطا المراية البلاستيك
المهم ان انا لما ركنت بقفل العربية عشان اشوف اية اللي وقع لقيت الازازا مش بيقفل
بيقفل لحد نصه بس
قلت اهلا
طلع من الخبطة مجري الأزاز متني
المهم طبعا منظر المراية وهي رقبتها مدلدلة كدة كان يوحي ان لازم واحدة جديدة وكنت بفكر بقي من التوكيل ولا من برة ولو من برة من برة فين وعلي ما الاقي المراية هيفضل مكانها مفتوح بقي ولا اية
والموضوع هياخد وقت اد اية
طب والعطلة دي بقي مش هعرف اتحرك اليومين دول ؟
طيب كدة كدة صيانة العشر الاف حلت اوديها التوكيل واصلحها هناك ولا اعمل اية ؟ وهافضل سايبة العربية هناك

ومش هانكر اني كنت متضايقة استغفرت طبعا واكيد فدا حاجه تانية
بس برضة اول مرة يحصلي كدة
المهم سبحان الله والدي اخدها لواحد بتاع ابواب في السابع وقال ممكن تتصلح !!!

لا وكمان انها باذن الله ممكن يوم بالكتير واروح بالعربية عادي وهو فك المراية وهيصلحها واركبها بكرة
وبعد ما خلصت غطيت العربية
بس برضة هو قال ان الفتحة بتاعة المراية صعب يتفتح منها الباب

فعلا افتكرت الاية ان مع العسر يسرا
يعني رغم اني كنت متضايقة اول ما حصل الموضوع
لكن سبحان الله
لما عرفت انها ممكن تتصلح بقي العكس هو الصحيح

الحمد لله هي بسيطة جدا ولا تعتبر زي عنوان الموضوع
ولكن
موقف جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

التعديل الأخير تم بواسطة د.هبه77 ; 22-12-2011 الساعة 02:12 AM
قديم 22-12-2011, 04:55 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الحمد لله قدر الله و ما شاء فعل
ربنا يسترها علينا جميعا
معظم عربيات الشعب المصرى مراياتهم بتمر باللحظات العصيبة دى
من نعمة ربنا ان المرايات مبتتكلمش
يا الا طول ما احنا ماشيين حنسمعها بتصوت

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 22-12-2011, 06:53 PM
الصورة الرمزية oceanboy425
oceanboy425 oceanboy425 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed said
التخصص العملى: شركة ادويه
هواياتي: cars

oceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond reputeoceanboy425 has a reputation beyond repute

يابختكوحادثة واحدة بس
ده انا كل يوم ربنا يسترها معايا من عشر حوادث اشى توك توك اشى نص نقل ده تى النقل التقيل بيشد قصادى الايامدى
كان فى حداثة زماااان بالشاهين بتاعت والدى وش عاوز اخش فى تفاصيلها
و بعد كده خبطة خفيفة من توك توك
بس ايه نزلت اكلتة ضرب لما ورم
واخيرا مونوسيكل بس ربنا سترها معاه صراحة

هو الحمد لله كلهم اخطاء من الغير
بس لازم تفكر و اجزاءمن الثانية هتعمل ايه ؟
و ازاى ؟
ولا قدر الله خلاص بقى يبقى اقل الخساير

اللهم صلى و سلم على سيدنا محمد