العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر شارك

لانسر شارك متسوبيشى لانسر

قديم 14-02-2010, 08:53 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لانسر 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

ريحتي يا مان اصل في ناس لما شافت مكنتي قالو لا الخليجي لازم تبقا سلفر و صحبي معاه 2004 خليجي لنها سلفر و في 3 مخارج بنزين مش 1 و بيقولو علي بتعتي انها ايراني و دي مختلفه عن الخليجي فحبيط اطمن منك لان غرهم قال ان كل المودلات الجديده سوده و فعلا طلع كلمهم صح الف شكر يا مان

انت تأمر حبيبى

وعلى فكرة انا شفت سيارات كتير مصرى وخليجى و1300 و 1600 وكان لون الموتور واحد

حتى نفس الشكل ونفس الحجم يعنى مفيش اختلاف وحدود معلوماتى ان السيارات دى جميعها يابانى

اما حكاية مصرى وخليجى دى مواصفات فقط وانا لم اسمع على موضوع الايرانى ! واعلم انها

اما مواصفات مصرية او كويتية او امارتية ( دبى ) اوسعودية او اردنية

وموضوع الثلاث مواسير بيتقال علية 3 انجيكشن ودلوقتى اتلغى وبقى كلة ماسورة واحدة حتى فى موديل

2009 انا شفت المصرى والخليجى كان ماسورة واحدة

والكلام اللى اتقلى ان الثلاث مواسير بيبقى خاص برجوع البنزين و كان فالخليجى فقط وعلشان كدة كانت

قوة الموتور 122 حصان مش 105 مثل المصرى وان كنت مش متأكد من الموضوع دة لان كتيب المالك

مكتوب فية ان الموصفات الخليجية الباور هورس بتاعها اعتقد 122 حصان
قديم 14-02-2010, 10:15 PM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

الف الف مبروك ياباشا

ربنا يعطيك حيرها ويكفيك شرها
بس كنت عاوز اعرف نازله كامله 1600
والفتيس مانيوال واتوماتيك بكام
وشكرا
قديم 14-02-2010, 11:04 PM

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس مشاهدة المشاركة

الف الف مبروك ياباشا

ربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها
بس كنت عاوز اعرف نازله كامله 1600
والفتيس مانيوال واتوماتيك بكام
وشكرا
شكرا ً ياباشا

وانا عندما اشتريت فى 11 / 11 / 2009 كان المعروض كلة اتوماتيك 1600

كلاسيك وخليجى ( دبى ) بضمان الرواس وكانت بـ 115 كما سبق ان ذكرت

بدون كاسيت او سى دى وان كنت قمت بتركيبة لديهم بنفس السعر ( سى دى )
قديم 17-02-2010, 11:17 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

انت تأمر حبيبى

وعلى فكرة انا شفت سيارات كتير مصرى وخليجى و1300 و 1600 وكان لون الموتور واحد

حتى نفس الشكل ونفس الحجم يعنى مفيش اختلاف وحدود معلوماتى ان السيارات دى جميعها يابانى

اما حكاية مصرى وخليجى دى مواصفات فقط وانا لم اسمع على موضوع الايرانى ! واعلم انها

اما مواصفات مصرية او كويتية او امارتية ( دبى ) اوسعودية او اردنية

وموضوع الثلاث مواسير بيتقال علية 3 انجيكشن ودلوقتى اتلغى وبقى كلة ماسورة واحدة حتى فى موديل

2009 انا شفت المصرى والخليجى كان ماسورة واحدة

والكلام اللى اتقلى ان الثلاث مواسير بيبقى خاص برجوع البنزين و كان فالخليجى فقط وعلشان كدة كانت

قوة الموتور 122 حصان مش 105 مثل المصرى وان كنت مش متأكد من الموضوع دة لان كتيب المالك

مكتوب فية ان الموصفات الخليجية الباور هورس بتاعها اعتقد 122 حصان
اسمح لي عرض وجهة نظري
الخليجي كله تقفيل يباني 100% عالي الجوده و مواصفات اعلي و افضل من المصري اما المصري فهو تجميع في مصر عالي الجوده ولكنه طبعا اقل من الخليجي و محركاته اصعف لان في مصر مشيك اغلبه داخل المدينه اما هناك محركات اقوي لاننا بتقطع طرق كبيره جدا اما الايراني معرفشي ملعومات عنها

امام عن ال3 مواسير ولله ما عارف انا مشفتش ال1600 خليجي 2009 لوالا2010 بس انت بتقول ان انت مسوره واحده يبقا فعلا كلامك تمام انا مع صحبي بومه 2004 1600 3 مواسير و لونها ابيض و هي خليجي فقلقت شويه بس انت طمنطني
اما عن الهورس بور فعلا المصري 105 و الخليجي 122 دا ال1600 و ال1300 المصري 87 و الخليجي 90

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 18-02-2010, 02:04 AM

[quote=medo akef;137065]
اسمح لي عرض وجهة نظري

الخليجي كله تقفيل يباني 100% عالي الجوده و مواصفات اعلي و افضل من المصري اما المصري فهو تجميع في مصر عالي الجوده ولكنه طبعا اقل من الخليجي و محركاته اصعف لان في مصر مشيك اغلبه داخل المدينه اما هناك محركات اقوي لاننا بتقطع طرق كبيره جدا اما الايراني معرفشي ملعومات عنها

امام عن ال3 مواسير ولله ما عارف انا مشفتش ال1600 خليجي 2009 لوالا2010 بس انت بتقول ان انت مسوره واحده يبقا فعلا كلامك تمام انا مع صحبي بومه 2004 1600 3 مواسير و لونها ابيض و هي خليجي فقلقت شويه بس انت طمنطني
اما عن الهورس بور فعلا المصري 105 و الخليجي 122 دا ال1600 و ال1300 المصري 87 و الخليجي 90

[/quote]

تمام يا اخى اما بخصوص إن المصرى بيجمع فى مصر فمعلوماتى إن التجميع والتصنيع كلة

فاليابان ولا يوجد شىء حتى الان فى الانسر تحديداً خارج اليابان ويؤكد هذا الافراج الجمركى

بيتكتب بة بلد المنشأ ( اليابان ) والموضوع كلة مواصفات ليس الا

فمثلا ً يوجد جرس على سرعة ال 120 كم/س فالخليجى ولا يوجد فالمصرى وهذا لان السرعة

المسموح بها فى بعض طرق دول الخليج هى ال 120 اما فى مصر فهى غالباً 90

بخلاف طريق القاهرة - الاسكندرية 100 وطريق الكريمات الوحيد 120 السرعة بة

اى ان الموضوع مش تجميع ولا تقفيل وهو ليس اكثر من اوبشن ومواصفات

وموضوع الثلاث مواسير اتلغى من فترة والموجود كلة الان ماسورة واحدة

وتقبل تحياتى