العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-06-2014, 10:08 PM
hksas hksas غير متواجد حالياً

hksas is on a distinguished road
افتراضي أنا خلاص دماغي وجعتني من كتر التفكير

ساعدوني أرجوكم في أخذ القرار الصحيح أنا عايز اشتري سيارة جديدة وتكون اوتوماتيك واستهلاكها في البنزين قليل ومشاكلها قليلة وسعرها في حدود100000
أنا محتار في كام عربية وهم كالآتي
برليانس اوتوماتيك frv cross 2014
رينو ساندرو اوتوماتيك 2013 لان الشكل الجديد لسه مانزلش اوتوماتيك
Byd f3 2014 اوتوماتيك
متسوبيشي اتراج اوتوماتيك
او اذا كان لكم رأي تاني غير السيارات دى ومشكورين مقدما على آراءكم نظرا لآني لا أستطيع الرد علىكم لان حسابي غير مفعلة به هذه الخدمة ولا اعرف ليه حتى الان!!!
قديم 03-06-2014, 10:15 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا خلاص دماغي وجعتني من كتر التفكير

لو انا اللي باختار هافضل اليباني .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-06-2014, 01:29 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اولاً اهلاً بيك فى مصر موتورز وتم تفعيل حسابك علماً بان رسالة التأكيد اتبعتت لحضرتك اكيد على الاميل بس يمكن حضرتك مشوفتهاش بس طالما حضرتك استخدمت الحساب واتاكدنا انه مش سبام فالحساب اتفعل خلاص

ثانياً اللى حضرتك ذكرته ده بنسمية تحديد الاولويات اللى حضرتك بتفضل عربيه عن التانية بناء عليها
بس كمان لازم تحسب احتياجاتك ايه بالظبط وطبيعة استهلاكك
لان اى عربيه بيحصل ليها مشاكل حسب الاستخدام ومحتاجة صيانات دورية حسب الاستخدام برضو
علشان كدة الصورة تكمل بتحديد استخدامك مع اولوياتك وميزانيتك
فمثلاً لو استهلاكك كبير الاختيار الانسب هيبقى ال بى واى دى لانها اتجربت واتعرفت اعطالها وحلولها ومفيهاش حاجة مزمنة ده غير انها مسكت سعر واعادة البيع شغالة وقطع الغيار والصيانة متوفرين وسهلين فده الاختيار الانسب بناء على اولوياتك ديه

العكس بقى لو استخدامك معقول او قليل ويا سلام بقى كمان لو هتأمن على العربيه الكام سنة فى الاول يبقى المتسوبيشى تمام وان شاء الله ربنا يكفيك شر الحوادث ومتحتاجش صيانة ولا قطع غيار فى الكام سنة الاولانيين لحد ما العربيه تنتشر وحاجتها تبقى اسهل

اتمنى تكون فكرتى وضحت وتحت امرك فى اى استفسار اخر واهلاً بيك مرة تانية فى مصر موتورز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 05-06-2014, 11:45 PM
hksas hksas غير متواجد حالياً

hksas is on a distinguished road

اولا أشكرك على تفعيل الحساب
ثانيا أشكرك على معلوماتك القيمة