العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-06-2010, 03:18 PM
ابراهيم أبوسيف ابراهيم أبوسيف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الرسم

ابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to all
افتراضي رد: مقارنة بين برسونا &صني &نيواكسنت

بص ياباشا أولا أنا قريبي على فكرة عاجباه الصني عشان ما أظلمهاش

هي صني EXصالون مانيوال موديل 2009

أنا اللي كنت سايقها في سفر يعد 160 الموتور صوته بيعلى بطريقة غريبة ( مقلقة ) وكمان بتحس إن العربية عايمة وخفيفة قبل السرعة دي عكسيا بتكون كويسة وصوت الموتور واطي وده أهم ما يميزها

ثانيا التقفيل المصري بتاعها سيء إلى حد كبير بالنظر إلى أنها ياباني وبالمقارنة بموديلات سابقة ياباني عند واحد صاحبي أفضل بكتييييييير
يميزها برده أنها واسعة من جوة لكن أنا شابف إنها بسعرها ده أقل من البرسونا بكتير بالنسبة لسعر البرسونا الكاملة وهو 92 ألف يقترب من سعر الصني الفاضية
مع ملاحظة إن الفاضية دي مفيش فيها ABS أو EBD ولا حساسات ركن خلفية ولا جنوط اسبور ولا كاسيت CD ولا كمبيوتر رحلات ومانيوال عكس البروتون البرسونا اللي فيها كل ده وأوتماتيك وأنا شايف أنها أعلى في الموتور والعفشة والشكل الخارجي ومتساوية أو أقل بفرق بسيط في التقفيل الداخلي فبالتالي تكون الصني بالنسبة لوجهة نظري خيار فاشل أو مبالغ في سعره

بس ياباشا دي وجهة نظري وفي النهاية كل واحد بيشرح هو شايف أيه
قديم 01-06-2010, 03:41 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

على فكرة ليا مداخله بقى اسم نيو اكسنت عيب اوى العربية الجيل دة تقريبا من خمس سنين يعنى موديل فى القريب سيتم استبداله مش عارف اية معنى التسمية دى فى مصر بايخة اوى نيو اكسنت موديل عدى على انتاجة اكتر من نص عمرة المفترض وفى القريب سيتم استبداله بالجيل الاحدث واحنا لسة بنتكلم عن تسمية نيو اكسنت
فى اغلب الاحوال التسميات دى بتكون وليدة التوكيل اللى بيلعب بالمستهلك والاسك
حتى صنى موديل قديم تم استبداله فن اكتر من سنة وعدى على انتاج الشكل الجيل المتواجد فى مصر اكثر من 10 سنين وتجميع مصرى لسيارة من المفترض ان تكون يابانية ولكنها كورية من فرع سامسونج بكوريا الجنوبية
انا مش فاهم اى معايير بتحكم السوق ويفضل المستهلك المصرى تحت رحمة التوكيل الحصرى لحد امتى اللى المفروض فى دول العالم انة يشجع بانتاج جديد وما يحرمش المستهلك المحلى او المصرى بكل ما هو جديد فى الاسواق لكن للاسف المجمع والتوكيل المحلى هما اكتر ناس مش محل ثقة ولا بيضمن السيارة ولا بيعمل حاجة ولو لا قدر الله حصل مشكله كبيرة المخازن مفيش فيها الا قطع الغيار الاستهلكية التقليدية لكن لا يمكن تلقى عندة اى قطع وقت الطوارى الا طبعا لو كانت مجمعة محليا بتلقى عندة حاجات العربية كلها على كل الاحوال لازم المستهلك مع الحكومة تقف وقفة اعادة نظر مع مافيات ما تعرف بالتوكيلات الحصرية للسيارات فى مصر
قديم 07-09-2010, 05:01 PM
احمد عبد السلام البحيرى احمد عبد السلام البحيرى غير متواجد حالياً

احمد عبد السلام البحيرى is on a distinguished road

[]البيرسونا جباره