العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-09-2011, 08:03 PM
elsheikh2010 elsheikh2010 غير متواجد حالياً

elsheikh2010 will become famous soon enoughelsheikh2010 will become famous soon enough
افتراضي ياريت حد يجاوب على أسئلتي

انا معايا فيرنا 2011 لسة بكياسها المهم كنت رايح التوكيل تاني يوم عشان اعمل صيانة 5000وكنت يا دوب لسة مفول واستهلكت تقريباً 9 لتر وكان المؤشر تحت علامة F بسنتيمتر واحد تقريباً فقلت اروح افول بالمرة لأنكم زي ما انتوا عارفين الواحد يخش التوكيل جيوبه عمرانه يطلع يكون عايز يبيع العربية عشان يكمل لآخر الشهر المهم بعد ما فولت بادور العربية لقيت مؤشر البنزين واقف في مكانه قبل ما ادخل البنزينة قلت خلاص انا كده كده هاروح التوكيل واشوفها بالمرة ...المهم رحت كام مشوار وبابص على المؤشر بعد كده لقيته رفع ووصل للآخر يعني الطبيعي المفروض يحصل . رحت التوكيل وقلتللهم على الي حصل راح فكوا العوامة ونضفوها وركبوها وبادور العربية لقيت المؤشر ما بيرفعش للآخر مع اني مفول وحاولوا كام مرة ولقيت صنايعي التوكيل غرقان في شبر ميه وآخر ما زهق راح غيرلي العوامة بواحدة جديدة . لحد كده تمام .... من فترة كان المؤشر بتاع البنزين فوق النص بشوية ومن المعروف ان تانك البنزين للفيرنا 45 لتر فقلت خلاص افول بالمرة يعني هاتخدلها تقريباً 18 لتر فوجئت لما لقيت العامل بتاع محطة الوقود بيقولي العربية اخذت 27 لتر قلت ازاي ده المؤشر فوق النصfficeffice" />
والحاجة الأخيرة انا كنت مفول ومشيت تقريبا فترة ولسة المؤشر على F فرحت عشان اتأكد رحت مفول تاني لقيت اني استهلكت 6 لتر ولسه المؤشر علىF [OVERLINE]( نسيت اقولكم لما بافول المؤشر بيعدي علامة F بالرغم من اني بانبه على العامل في البنزينة ان يفول لحد ما ما يفصل المسدس )[/OVERLINE]
... الأسئلة هنا :-
[OVERLINE]
1 - ايه اسباب بوظان العوامة مع ان العربية لسة جديدة ؟؟؟ والناقص انه انيمها جنبي على السرير يعني بدادي فيها .
2 - طيب لما العامل ركب العوامة الجديدة هل تركيب العوامة ليها ظبط معين ولا هيا شئ بيركب وخلاص ؟؟؟؟ لأنه حاسس ان العمال بتوع التوكيل بيكونوا على قدهم لأنيحاسس ان المؤشر فيه نسبة استهبال زي ما بأقولكم سابقاً .
[/OVERLINE]وانا اسف للمرة التانية على التطويل وأرجو الإجابة
قديم 22-09-2011, 03:08 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت حد يجاوب على أسئلتي

هههههههههههههه طب سيبك من العوامة وجبلك لنش وعيش
بس يا سيدى عن تجربة طبعا فى الفيرنا من 2007
اولا انت العوامة عندك كانت فيها عيب واتغيرت وشوف الفرق مع الاستهلاك
ثانيا انا كان عندى العوامة زى السيف افول تطلع وكلة تمام من سنة تقريبا كدة افول المؤشر برضة نازل سنة طب زود ياعم التفويلة برضة نازل سنة طب بكام العوامة 500 جنية لاة يا عم انا عجبانى على كدة
المهم لعلمك عشان تعرف الفيرنا 45 لتر لاة دا بقى كلام المهندس محمد فى توكيل هيونداى صديق مقرب يعنى
الفيرنا 40 لتر بس و5 احتياطى يبقى التنك لما تفولة من الصفر للاخر بياخد 35 36 دا اخررة للزور يعنى المفروض التنك يمشيك 350 الى 380 اخرة عشان فى ناس بتقول انى بفول والاقى الاستهلاك كبير لكن لو العوامة لسة بتخرف شيك عليها فى التوكيل وان وجب التغيير فورا وعادى هيغيروها وسهل جدا تركيبها وفكها لعب عيال انما الصعب انى واحد غبى من الصنايعية يوقع حاجة فى التنك لانة بيكون مفتوح زى غطا البلاعة كدة لو حاجة وقعت فية باظت العربية وخلل كبير وطرمبة بقى وحوار خد بالك محدش معصوم من الخطا