العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 19-10-2009, 08:44 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
سؤال اتحدى به جميع اعضاء مصر موتورز؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هنالك شخص سالني ولم اعرف الاجابة واتحدى اي شخص يعرفه

بس هو مش عربيات ...

السؤال

3دخلو محل يشترو منبه ب30جنيه اشتروه

كل واحد دفع 10جنيه

ام جه الراجل صاحب المحل قل الواد المنبه ب25 رجع ليهم الخمسه

ف الواد ضرب 2جنيه في جيبو ورجع 3جنيه 1جنيه لكل واحد

كده كل واحد دفع 9

طيب 3x9=27
27+2=29 الجنيه راح فين
قديم 19-10-2009, 08:57 PM
الصورة الرمزية omnya
omnya omnya غير متواجد حالياً

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال اتحدى به جميع اعضاء مصر موتورز؟؟

المفروض تقول 27 -2 ( اللي الواد ضربهم في جيبو) يا باشا مش( +) يبقي كده سعر المنيه 25 اللي ادفع فعلا
لانهم كده الواد حاسبهم علي انه ب 27 و هو في الاصل تمنه 25 فرق ال 27 من 25 الاتنين جنيه
اللي الواد ضربهم في جيبو
و ترجع بقي و تقول هما دفعو 27 و تزودلهم ال 3جنيه اللي رجعلهم يبقو 30
اصل انا كنت علم رياضه

التعديل الأخير تم بواسطة omnya ; 19-10-2009 الساعة 09:02 PM
قديم 19-10-2009, 09:00 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المنبه الواد قال ب 30 وهو ب 25

فا اما جه صاحب المحل قال للواد رجع الخمسه جنيه

الواد ضرب2 ورجع 3 1جنيه لكل واحد

فلو حسبناها 3×9=27 زائد 2 اللي ضربهم الواد 29

راح فين الجنيه ميهمنيش هو بكام
قديم 19-10-2009, 09:07 PM
الصورة الرمزية omnya

omnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond reputeomnya has a reputation beyond repute

ما انا عارفه انه مايهمكش تمنه ما حضرتك مش هاتشتريه
بص يا دكتور
دلوقتي المبلغ المدفوع الاول هو 30 جنيه تمام كل واحد 10 جنيه
و بعدين كل واحد استرد 1 جنيه
يبقي التمن المدفوع دلوقتي 27 جنيه
ماينفعش تزود الاتنين جنيه علي ال 27 اصلا
ماينفعش
لانك لو قولت 27 - 25 هايطلع 2 جنيه المضروبين في جيب الواد
انا كده بعيده عن ال30 جنيه خالص
انا دفعت 27 جنيه و المفروض انه ب 25 جنيه
و انا دفعت 30 رجعلي منهم 3 جنيه يبقي اللي دفته 27 جنيه
و المفروض ان كان يرجعلي 5 جنيه يبقي الاتنين جنيه اللي
هما اللي راحو فين
راحو في جيب الواد
حضرتك معايا ؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة omnya ; 19-10-2009 الساعة 09:14 PM
قديم 19-10-2009, 09:33 PM
الصورة الرمزية omnya

اصل لو في غلط في العمليه الحسابيه نفسها يبقي لازم يطلع عندك يا عجز يا زياده

السؤال هنا : انا ازاي اضيف 2 جنيه ل 27 جنيه اذا كان ال 2 جنيه دول اصلا داخلين ضمن ال 27
انا كان بعد ما دفعت 30 جنيه ادولي 3 جنيه ( يعني انا دلوقتي في ايدي 3 جنيه ) ( نخليهم علي جنب )

كان المفروض بعد الخصم اللي الراجل عملهولي ادفع 25 جنيه اضحك عليه و دفعت 27 جنيه
يعني فيه فرق 2 جنيه اللي الولد اخدهم ( يعني ال 2جنيه من 27 جنيه ) يعني نطرررررررررررح
مش نجمعععععععع.ptmnlo123per1 11
يبقي اقول بقي 27 جنيه 25 جنيه منهم تمنه الاصلي + 2 جنيه الواد ضربهم في جيبو = 27 جنيه +3 جنيه اللي في ايدي = 30 جنيه اللي دفعتهم اصلا من البدايه...........

ها كده ظبطت ولا مو ظبطت؟؟؟؟؟