العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-04-2011, 05:32 PM
miata miata غير متواجد حالياً

miata is on a distinguished road
افتراضي خشونة فى الفتيس

الفتيس عندى بسمع له صوت خشونة

فى الاول كان بيظهر لو ماشى على سرعة وبعدين امور الاقى صوت الخشونة دا بيظهر ويختفى على فترات متقطعة وساعات يظهر وساعات ميظهرش

دلوقتى بقى صوت الخشونة بيظهر اكتر حتى وانا معشق وبيظهر واضح عند نهاية كل نقلة

وفى اوقات تانية ميظهرش فيها

لو دوست دبرياج مثلا الصوت بيفضل موجود برضه

الفتيس نفسه نقلاته كويسة ومفيش منها مشاكل ومبيعضش

الزيت مغيره موبيل من 10000 كيلو بس الصوت هو هو مختفاش وقت مغيرته

ايه ممكن يكون السبب
قديم 29-04-2011, 05:39 PM
الصورة الرمزية يسري أبو الخير
يسري أبو الخير يسري أبو الخير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - مجال التصدير
هواياتي: كتابة القصة القصيرة

يسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خشونة فى الفتيس

ممكن حضرتك تذهب للميكانيكي وتكشف على ( الجلب ) المسئولة عن توزيع الحركة الواصلة من عصا الفتيس .. لأنه احيانا تحدث بها تآكل .. و تبدأ تحس بخشونه و صعوبة في الغيارات بالرغم من انك بتضغط على الدبرياج جيدا .. شوف كده و قولنا .. و عموما هي حاجة بسيطة و مش مكلفة و وقت الكشف و الصيانه قليل ..

هكذا أنت يا إمرأة .. بين جنبات النفس و الروح
و بين العقل و القلب .. أتدركين لماذا ؟ ......!!!!
قديم 29-04-2011, 05:57 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسري أبو الخير مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك تذهب للميكانيكي وتكشف على ( الجلب ) المسئولة عن توزيع الحركة الواصلة من عصا الفتيس .. لأنه احيانا تحدث بها تآكل .. و تبدأ تحس بخشونه و صعوبة في الغيارات بالرغم من انك بتضغط على الدبرياج جيدا .. شوف كده و قولنا .. و عموما هي حاجة بسيطة و مش مكلفة و وقت الكشف و الصيانه قليل ..
انا رايحله بكرة ان شاء الله

بس كنت عاوز اعرف الاحتمالات ايه عشان الميكانيكى ميشتغلنيش
قديم 29-04-2011, 06:05 PM
الصورة الرمزية يسري أبو الخير
يسري أبو الخير يسري أبو الخير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب - مجال التصدير
هواياتي: كتابة القصة القصيرة

يسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond reputeيسري أبو الخير has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miata مشاهدة المشاركة

انا رايحله بكرة ان شاء الله

بس كنت عاوز اعرف الاحتمالات ايه عشان الميكانيكى ميشتغلنيش
شوف يا سيدي .. لو هي جلب .. و عملها نحاس أو تيفلون .. تتكلف عند الخراط حوالي 40 جنيه .. و المصنعية 40 جنيه .. يعني كله 80 جنيه .. لأني لسه عامل الموضوع ده من اسبوع لعربيتي لانوس .. و اوعي توافق انهم يتعملوا بلاستيك .. لأني سبق و غيرتهم بلاستيك .. موجود جاهز عند بتوع قطع الغيار .. و للآسف بعد اسبوعين بالضبط رجعت الغيارات لنفس المشكلة مرة اخرى .. عشان كده لازم يكونوا نحاس او تيفلون ..

هكذا أنت يا إمرأة .. بين جنبات النفس و الروح
و بين العقل و القلب .. أتدركين لماذا ؟ ......!!!!
قديم 29-04-2011, 06:11 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يسري أبو الخير مشاهدة المشاركة

شوف يا سيدي .. لو هي جلب .. و عملها نحاس أو تيفلون .. تتكلف عند الخراط حوالي 40 جنيه .. و المصنعية 40 جنيه .. يعني كله 80 جنيه .. لأني لسه عامل الموضوع ده من اسبوع لعربيتي لانوس .. و اوعي توافق انهم يتعملوا بلاستيك .. لأني سبق و غيرتهم بلاستيك .. موجود جاهز عند بتوع قطع الغيار .. و للآسف بعد اسبوعين بالضبط رجعت الغيارات لنفس المشكلة مرة اخرى .. عشان كده لازم يكونوا نحاس او تيفلون ..
متشكر ليك على التوضيح