العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-07-2010, 11:12 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي أشترى أى فى حدود 50000

والله أنا تعبت مش هاعرف أحدث يعنى دلوقتى ياخونا المشكلة قدامى أن أنا كنت ناوى أشترى أوبل فيكترا ولكن الناس كلهم قالو لى قطع غيارها مش طبيعية وهاتودينى فى دهية يعنى خزنة الدبرياش 1000 جنية وكلام جامد كده قلت لا ,قلت أجيب كرستالة لقيتها موديل قديم أوى ومش اللى هو يعنى وبصراحة شكلها قديم وعيونها من قدام غبية ومش حاسس إنها تستاهل 50 ألف جنية قلت طيب النوبيرا قالو بعد ال90 ألف كيلو بتبقى العفشة زبالة وكلام جامد عن الدايو إنها زبالة والخبطة فيها صعبة مع إنى جربت لانوس 2002 ماشية 239 ألف كيلو والعربية كانت فى سواقتها ولا المرسيدس طيب أعمل أجيب أى بس أنا أتعقدت خالص

قديم 04-07-2010, 07:43 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أشترى أى فى حدود 50000

فيرنا 2006

لانوس 2008

كيا شوما 2000

كيا ريو 2002
قديم 04-07-2010, 07:58 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

ادفعهم مقدم اى سياره محترمه على الزيرو وقسط الباقى لان المصرى فى العاده لا يبيع اى سياره الا لما يكون جاب آخرها
قديم 04-07-2010, 08:18 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

الفيرنا عربية شكلها حلو, وموترها قوى, وقطع غيارها رخيصة ومنتشرة, وفيه ميكانيكية كتير حضروا دكتوراة فيها, وتنفع عربية شبابية.
اللانوس منافس قوى للفيرنا, ونفس مواصفات الفيرنا, وقطع غيارها بتتباع فى أكشاك السجاير, وفيه ميكانيكية كتير حضروا فيها ماجيستير, ده غير أنها عفية وبتستحمل(عن تجربة).
النوبيرا عربية فخمة جدا, وموتورها قوى وقطع غيارها رخيصة ومن وجهة نظرى شكلها جميل, مشاكل العفشة بتظهر فى أى عربية, مش شرط فى النوبيرا, والعفشة لازم هتبوظ عاجلا أو أجلا وحلها تركيب مساعدين وسوست مونرو.
الكريستالة أنا بيعجبنى شكلها جدا, ده غير أنها يابانى, قطع غيارها بتعيش لكنها أغلى من قطع غيار العربيات السابقة, موتور ضعيف لكن أقتصادى فى أستهلاك البنزين وعند مقارنتها بعربية من العربيات السابقة تخرج من المنافسة تماما سواء فى السعر أو القوة أو سنة الأنتاج.
شوف أنت بتميل لأنهى عربية, واللى تعجبك وتشدك توكل على الله ومالكش دعوة بالناس, هو أنت اللى هتشترى ولا الناس

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 04-07-2010, 05:58 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اللانسر ايا كانت شكلها افضل من النوبيرا و اللانوس
غير ان اعتماديتها فائقه و سياره حموله فعلا وليس بها اي مشاكل
ولو الموتور مش عاجبك ممكن تشوف عربيه تكون موتورها تعبان و تسقط لها موتور 1500
1 كامه او اتنين كامه و في حدود ال 3000 جنيه او 4000 جنيه بالكتير
ولو عاوز اداء خارق تسقط لها موتور 1600 مايفك بكل مشتملاته في حدود 10 الاف جنيه بالمصنعيه و التركيب

حـازم خـضـر