العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-02-2010, 11:39 PM
microtaha microtaha غير متواجد حالياً

microtaha is on a distinguished road
ارخص قطع غيار - الصنى ولا الاوبترا ولا الالنترا

انا هشترى سياره جديده ان شاء الله
والسياره عاوز فيها الامكانيات ده
شكلها جاااااااااااااامد ( ضرورى)
صمعتها فى السما (ضرورى)
صالونها واسع ( يعنى)
قطع غيارها ارخص ( مهم جدا) وضرورى

وانا كان اختيارى بين ( والنيسان صنى والالنترا والاوبترا) لان فلوسى محدوده ( 85 الف) تقريبا

وبرجاء العربيه اللى تختاروها ايه افضل نوع فيها
وانا احتارج الرد سريعا
وشكرا مقدا لكل من ساهم
قديم 18-02-2010, 01:01 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارخص قطع غيار - الصنى ولا الاوبترا ولا الالنترا

الالنترا بأذن الله وأعتقد الكل سيوافقنى
قديم 18-02-2010, 01:18 AM
الصورة الرمزية s_shekabala
s_shekabala s_shekabala غير متواجد حالياً

s_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond repute
رد: ارخص قطع غيار - الصنى ولا الاوبترا ولا الالنترا

السلام عليكم جميعا
وربنا يوفقك فى اختيار العربيه المناسبه ومتنساش الاستخارة
بص ياباشا هى احسن عربيه فى اختياراتك هى الالنترا من حيث الشكل والاداء والثبات والاتساع وجميع الاشياء
ولكن قطع غيارها غاليه شويتين يعنى اخويا مغير الزجاج الامامى وبالجلدة ب 3600 ولكن فى التوكيل
بس نصيحه اشترى الالنترا وأى عربيه زيرو مش بتحتاج قطع غيارها وحسب استخدامك
ولكن العربيه الصنى مع احترامى لملاكها عربيه زباله فى كل شئ شكل عادى جدا وموجود من 2002 تقريبا مع اختلاف اشياء قليله وتقفيل زفت وثبات ضعيف جدا
والنسبه للاوبترا انا مقدرش اديك رأى لانى لم اسوقها ولكن بالنسه للشكل والاداء الالنترا احلى بكتير

وانا عامل موضوع عن اى حد عايز يظبط عربيتوا يكتب نوعها وموديلها وبالصور واحد الاعضاء طلب منى صور الالنترا وجبت شويه صور حلوة اوى وهتفيدك

ورابط الموضوع

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=20318&page=2

كن لله كما يريد ........... يكن لك فوق ما تريد
قد تفقد كل شئ ........... ويبقى الله معك
فكن مع الله ................ يكن كل شئ معك
أذا جعلت رضا الله همك ... تكفل الله با أهمك
ومن فقد الله فماذا وجد؟
ومن وجد الله فماذا فقد ؟

قديم 18-02-2010, 02:41 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارخص قطع غيار - الصنى ولا الاوبترا ولا الالنترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_shekabala مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعا
وربنا يوفقك فى اختيار العربيه المناسبه ومتنساش الاستخارة
بص ياباشا هى احسن عربيه فى اختياراتك هى الالنترا من حيث الشكل والاداء والثبات والاتساع وجميع الاشياء
ولكن قطع غيارها غاليه شويتين يعنى اخويا مغير الزجاج الامامى وبالجلدة ب 3600 ولكن فى التوكيل
بس نصيحه اشترى الالنترا وأى عربيه زيرو مش بتحتاج قطع غيارها وحسب استخدامك
ولكن العربيه الصنى مع احترامى لملاكها عربيه زباله فى كل شئ شكل عادى جدا وموجود من 2002 تقريبا مع اختلاف اشياء قليله وتقفيل زفت وثبات ضعيف جدا
والنسبه للاوبترا انا مقدرش اديك رأى لانى لم اسوقها ولكن بالنسه للشكل والاداء الالنترا احلى بكتير

وانا عامل موضوع عن اى حد عايز يظبط عربيتوا يكتب نوعها وموديلها وبالصور واحد الاعضاء طلب منى صور الالنترا وجبت شويه صور حلوة اوى وهتفيدك

ورابط الموضوع

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...t=20318&page=2
الاختيار العصرى للالنترا (أجمل وأشيك وأوسع)
قطع غيار الالنترا خارج التوكيل معقولة جدا وأرخص من الصنى والاوبترا
أختلف معك فى وصف الصنى بأنها زبالة (اللفظ غريب وكأنها مصنوعة فى مقلب قمامة وليست سيارة عريقة وزعت أكثر من 5مليون سيارة حول العالم على مدار سنوات طويلة وتعتبر سيارة مفضلة لدى معظم الخليجيين )
تقفيل زفت (وكأنها خرج مصنع كوم الليمون للمقاطير الزراعية)
ثبات ضعيف جدا(بأمارة أيه؟ على فكرة هى أثبت سيارة فى فئتها ولحد 180 وأسأل ملاكها وثبات الالنترا والاوبترا كبيره 120-140)

قديم 18-02-2010, 03:18 AM
الصورة الرمزية s_shekabala
s_shekabala s_shekabala غير متواجد حالياً

s_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond reputes_shekabala has a reputation beyond repute
رد: ارخص قطع غيار - الصنى ولا الاوبترا ولا الالنترا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

الاختيار العصرى للالنترا (أجمل وأشيك وأوسع)
قطع غيار الالنترا خارج التوكيل معقولة جدا وأرخص من الصنى والاوبترا
أختلف معك فى وصف الصنى بأنها زبالة (اللفظ غريب وكأنها مصنوعة فى مقلب قمامة وليست سيارة عريقة وزعت أكثر من 5مليون سيارة حول العالم على مدار سنوات طويلة وتعتبر سيارة مفضلة لدى معظم الخليجيين )
تقفيل زفت (وكأنها خرج مصنع كوم الليمون للمقاطير الزراعية)
ثبات ضعيف جدا(بأمارة أيه؟ على فكرة هى أثبت سيارة فى فئتها ولحد 180 وأسأل ملاكها وثبات الالنترا والاوبترا كبيره 120-140)
السلام عليكم
انا حبيت اوضحلك وارد عليك فى بعض الاشياء ptmnlo123per184
دى وجه نظرى فى العربيه دى وانا معاك انى مينفعش اوصف عربيه بالالفاظ دى بس هى فعلا كدة واكتر
ووكيل يستاهل كلام اكتر ptmnlo123per168
وعربيه اى كلام ومقلب..... ptmnlo123per127 ومتستاهلش اى فلوس تدفع فيها
وعن تجربه ....مش كلام ptmnlo123per131
انا واحد بيطلب رأي الاعضاء فى الثلاث عربيات وانا قولت رأى بصراحه والله شاهد انى لم اظلمها وعن تجربه وماليش اى مصلحه انى اوصف عربيه كدة ptmnlo123per152
العربيه الصنى
ثبات zero ptmnlo123per1129
شكل موجود من 2002 مع تعديلات بسيطه ptmnlo123per129
صالون ضيق جدا و غير مريح ptmnlo123per168
تقفيل زى ... علشان مغلطش ptmnlo123per183
وقطع غيار غاليه
وحبيت اوضح ليك ان سيارات الموجودة فى الخليج غير الموجودة فى مصر
مع التجربه والله وكانت عربيه زيرو موديل 2010
بالنسبه للالنترا وانتى بتتكلم على ثباتها لحد 140 مع كل احترامى ليك ان دة رأيك الشخصى ptmnlo123per1135
وليس رأى اى احد من ملاكها او مجربينها ptmnlo123per144
انا مش هقولك انها خياليه فى الثبات بس هى طلعت نزلت كورى بس افضل ثبات فى فئتها وعيبها الوحيد هو الفرامل

كن لله كما يريد ........... يكن لك فوق ما تريد
قد تفقد كل شئ ........... ويبقى الله معك
فكن مع الله ................ يكن كل شئ معك
أذا جعلت رضا الله همك ... تكفل الله با أهمك
ومن فقد الله فماذا وجد؟
ومن وجد الله فماذا فقد ؟