العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 25-01-2010, 07:29 PM
ROLAND ROLAND غير متواجد حالياً

ROLAND is on a distinguished road
محتاج نصيحة مهمة جدا جدا ارجوكم

محتاج اشترى عربية كاملة اوتوماتيك فى خلال اسبوعين وانا ماليش اى خبرة فى السيارات وبقارن بين النيوسيراتو والألنترا والياريس والصنى سوبر صالون والأوبترا ولك العربيات دى اسمع عنهم ميزات وعيوب ماعدا السيراتوا الكل بيشكر فيها وقليل اوى اوى اللى بيعيب فيها بأن العفشة ناشفة لكن الألنترا ناس بتقول ان العفشة خفيفة والثبات والأتزان ضعيف وده نفس العيب اللى سمعته عن الياريس بالأضافة الى انها ضعيفة وخفيفة والصنى الكل بيقول ان مش هى النيسان بتاعة زمان وان التقفيل المصرى سيئ جدا وبالتالى عيوبها كتير والأوبترا كتير بيتشكوا من العفشة الخشنة جدا وعلبة الدريكسيون أرجوكم افيدونى ايه احسن بديل للسيراتوا وايه افضل اختيار من حيث القوة والمتانة والثبات والتوكيل وقطع الغيار ارجوكم انا سجلت فى الموقع مخصوص علشان الاقى حد يفيدنى برأى عملى فنى ولكم جزيل الشكر
قديم 25-01-2010, 08:18 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج نصيحة مهمة جدا جدا ارجوكم

اهلا و سهلا بحضرتك
بالنسبه للاختيارات
لو مش فارق معاك الحجم اوي يبقي خليك في الياريس
هي افضل عربيه من حيث الاعتماديه في المجموعه المرشحه اليك
و بالنسبه للالنترا و السيراتو هما العربيتين يعتبر واحد و ما قيل علي الالنترا يقال علي السيراتو.

حـازم خـضـر

قديم 25-01-2010, 11:24 PM
ROLAND ROLAND غير متواجد حالياً

ROLAND is on a distinguished road

اشكرك جدا على ردك بس بالنسبة للياريس وبصرف النظر عن الحجم ايه رايك فى العيوب اللى بتتقال عليها انها خفيفة جدا واتزانها وثباتها ضعيف
قديم 27-01-2010, 08:43 AM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future

مين قال الياريس خفيفه

انا كان معاى ياريس 2007 زيرو
عربيه اكثر من رائعه من ناحيه الثبات والاتزان والقوه والسرعه وموفره جدا جدا فى البنزين
عيبها فعلا ان الصاج خفيف جدا
لكن العربيه من ناحيه الثبات اتحدى اى واحد فعلا يقول انها مش ثابته ( بس يكون كان يمتلك ياريس مش كلام بيتناقل )

الاوبترا هى هى النوبيرا مع اختلافات فى الشكل
وكمان العربيه بتسخن جدا فى حاله استخدام التكييف
ال الانترا معروف من زمان عنها انها عدم الثبات وانها خفيفه جدا

النيو سيراتو عربيه جديده ولسه ماحدش يقدر يحدد عيوبها او يعرف مشاكلها

ربنا يوفقك
قديم 27-01-2010, 11:24 AM
الصورة الرمزية etsh1413202
etsh1413202 etsh1413202 غير متواجد حالياً

etsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to beholdetsh1413202 is a splendid one to behold

بص يا باشا ...الى اقدر احكم عليهم عن تجربه لمده هما الاوبترا معانا من 2008 والصنى من 2007 واليارس 2008

الصنى افضلهم بصراحه بس يعيبها استهلاك البنزين عالى شويه وقطع غيارها مش رخيصه اوى ..(انا كنت جبت الفانوس الخلفى فى مره ب750 جنيه من التوكيل ومعتبتوش تانى بصراحه ) لاكن بره التوكيل قطع غيارها معقوله جدا ......اما الاوبترا لا تعليق عليها غير انها سياره الشعب فى فئتها السعريه وده مش معناه انها وحشه لا والله عربيه جميله وموفره فى البنزين جدا خصوصا على موتورها وفى السفر بالذات وواسعه من جوه وقطع غيارها تعتبر نوبيرا باستثناء القطع الخارجيه طبعا
اليارس بكرها كره العما بصراحه .... مش عارف هو عقده من شكلها السي ولا من صالونها الغير مرتب بس انا مش بحبها نهائي

السيراتو والالنترا واحد مع اختلاف عفشه الالنترا قليلا (انعم شويه ) بس ده على حساب الثبات

لذلك ارشحلك الاوبترا لانها الفضل فى السعر ده فى الاختيارات الى انت حاططها

وربنا يوفقك فى الاختيار ان شاء الله .... ومعانا هنا عتاوله المقارنات هما طبعا يفيدوك اكثر منى

E.T.S.H