العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 17-03-2010, 06:05 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
مشكله في فرامل الفيرنا

حصلت معايا مشكله في الفرامل
من فتره كده حسيت ان دواسه الفرامل وطيت معايا اول حاجه فكرت فيها انها محتاجه رجلاش
رحت للميكانيكي الي بتعامل معاه
علي فكره انا مبعملش اي حاجه بره بس قلت ان موضوع الرجلاش سهل ومش محتاج توكيل
المهم رجلش الفرامل ورا وغسل الفرامل ورا وقدام ظبط الكلام
وبعدين اخد الهواء بتاع الفرامل...... تحسبا لوجود هواء في الجهاز
تمام طلعت اجرب برضه دواسه الفرامل واطيه
وطيه بمعني ان في بوش في الدواسه يعني الفرامل مبتمسكش علي طول لازم الضغطه تبقي جامده علشان تمسك ودي بتاخد وقت اطول
رجعت قولتله لسه زي ماهيا
قام بص علي الدواسه من داخل العربيه وعمل رجلاش للصوبع الي بيوصل الضغط للسيرفو بتاع الفرامل
وطلعت جربت لقيت الدواسه علت وبقت تمام
اول بس لما بلمس الفرامل العربيه ببتكلبش
بس هوه قلي ان حقلل الرجلاش شويه علشان الرجلاش كان عمله علي الاخر وخاف لحسن الصوبع يقع من مكانه
وقلي كده لازم نفك السيرفو ونبص عليه علشان نعرف البوش الي حصل من ايه
بس هو عارف اني مش حفك علشان الضمان
فهل كده في مشكله ولا دا عادي وهل الموضوع ده حصل مع حد قبل كده
وياريت لو في حد عنده فكره علي الموضع ده يفدني
وياريت استاذ \ احمد كار يفدنا في الحكايه دي
وشكرا
قديم 22-03-2010, 12:30 AM
عضو ((عباسى))

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي رد: مشكله في فرامل الفيرنا

ايه يا فرنويه محدش رد عليا ليه
لو في حد حصل معاه نفس المشكله ياريت يرد عليا
قديم 22-03-2010, 03:06 AM
الصورة الرمزية Mo7amed Elnimr
Mo7amed Elnimr Mo7amed Elnimr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Faculty of Engineering
هواياتي: drawing,driving

Mo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud ofMo7amed Elnimr has much to be proud of

انا كمان الدواسة عندى واطية بقالها فترة ومكسل اصلحها كنت مفكر انها عايزة يتخدلها هوا
طب دلوقت عند حضرتك لما عملت رجلاش للصبع بتاع السرفو عاملة معاك اية

البلد مش عايزة مهندسين
البلد عايزة صيع
frontera09 سابقا
قديم 22-03-2010, 11:02 AM
corsair
Guest

انا معايا الفيرنا ومحصلش معايا الحوار ده قبل كدا وبص بردك كدا علي زيت الفرامل ممكن يكون قل
قديم 23-03-2010, 10:19 PM
عضو ((عباسى))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frontera09 مشاهدة المشاركة

انا كمان الدواسة عندى واطية بقالها فترة ومكسل اصلحها كنت مفكر انها عايزة يتخدلها هوا
طب دلوقت عند حضرتك لما عملت رجلاش للصبع بتاع السرفو عاملة معاك اية
الصوبع بتاع الرجلاش ده بيعمل ضغط زياده علي السيرفو فلما انت تحط رجلك وضغط علي الدواسه بيبقي الصوبع ضاغط علي السيرفو اكتر فتحس ان الفرامل علي الشعره
بس الموضوع هو البوش ده جيه منين
وبعدين انا عامل 15000 كيلو يعني لسه بدري اوي علي موضوع ان السرفو ياخد هوا
وبعدين لو خد هوا يبقي برضو في مشكله لان مش من المفروض ان السرفو يدخل هوا
بس انت اعمل رجلا الاول لان ممكن يكون التيل اتاكل ومحتاج رجلاش بس
لاكن لو عملت رجلاش وفضلت الدواسه واطيه يبقي في مشكله