قديم 07-08-2010, 04:17 PM
nadenono nadenono غير متواجد حالياً

nadenono is a jewel in the roughnadenono is a jewel in the roughnadenono is a jewel in the roughnadenono is a jewel in the rough
افتراضي رد: تقرير شامل عن الآفيو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.gunners مشاهدة المشاركة

الحقيقة انا شوفت حضرتك في منتدي اخر بنفس الاسم وحاطط نفس الكلام
يا استاذي انت كدة بتشوة سمعة السيارة وبتخلي واحد مثلا مشتري العربية مش حاسس بالحاجات دي غزبن عنوا هيقعد يدقق في السيارة ولو فيها مسمار بيزيق هيسمعوا ويدايق ودماغو تبتدي تلعب علشان حضرتك مهندس صيانة فبتشوف الحاجات دي غزبن عن ايرادك لانك مهندس وبتحس بالعربية بس ولاهي اكتر من 10 اعرفهم معاهم السيارة ولا حد اشتكي من اي شي مش معقول كل دول من القلة الي بتذكورهم انهم حظهم حلو والعربية انا سوقتها وعربية ممتازة ثابتة كويس لحد 130 140 عفشة ممتازة اناقة وسع ولا عفشة بتخبط ولا اي حاجة
ومن الاخر كدة لو العربية فيها كل المشاكل ازاي عايشة لحد دلوقتي وانتشرت الانتشار الغريب دة مفيش شارع الواحد بيمشي فية الا وبيكون في علي الاقل 3 او 4 سيارات افيو وسالت ناس كتيرة مش هقول الكل قال ممتازة لا الناس الي اشتكت منها بس بسبب خفتها علي الطريق بعد 130 وعن العفشة انها نشفة حبة
مش هقدر اقول اكتر من كدة لا مش معقول اكتر من كام الف سيارة افيو في الطرق المصرية كلها معيوبة او نسبة ولتكن علي سبيل مثال حضرتك 90% لان حضرتك ذكرت ان واحد من كل 10 اللة اعلم

يا أخ أحمد من ناحية اني باشوه سمعة السيارة فأنا بالتأكيد بأذكر عيوبها لأنها معيبة فعلا و ده مابيتقالش عليه تشويه ده بتقال عليه تقييم.
و من ناحية انك سوقتها و كانت ثابتة فأنا ماجيبتش سيرة الثبات و لعلم سيادتك اني قفلت بيها العداد يعني مشيت بسرعة 200 كيلو في الساعة و بالتالي أنا لم أذكر نقطة الثبات بسوء.
أما عن كلام سيادتك إن أنا باشوف حاجات معينة في العربية و باحس بيها فده طبيعي جدا و الطبيعي أكتر ان أنا أنقل ملاحظاتي للزملاء في المنتدى اللي هو أصلا أهم حاجة فيه تبادل الآراء.
في مشاركتك انك قولت انك قريت موضوعي ده في منتدى آخر و بالطبع انت قريت المشاركات بتاعة الناس اللي بتشتكي من العربية و بنفس العيوب و رغم ده انت قولت ان مافيش حد بيشتكي غيري؟؟؟ لمعلوماتك يا سيد أحمد أنا نشرت الموضوع ده في كل منتديات السيارات في مصر و تلقيت عليه عدد جيد جدا من الردود و الميلات يفوق عددها ال 400 كلها و مجموع الردود المعترضة 18 رد فقط منهم رد حضرتك.
و النقطة المهمة ان كون السيارة بها عيوب فده مايمنعش من انتشارها و الدليل على كده انتشار الشاهين و اللادا في الوقت اللي كان فيه في السوق عربيات أفضل زي الإكسيل و الريسر و السويفت و كلها كان سعرها مقارب للشاهين و أرخص من الدوجان. المهم ان فيه أسباب غير جودة السيارة ممكن تبيعها زي مثلا الإشاعات اللي بيقولوها الناس بتاعة المبيعات. و في حالة الآفيو فالتصميم الخارجي الجميل لها هو ما أعتقد أنه العامل الأول في بيعها و يليه احتواؤها على محرك من عائلة المحركات التي أثبتت كفاءة في اللانوس. و أنا اشتريتها بعد أن ركبتها بالفعل خارج مصر في أسبانيا و تخيلت أن الإنتاج المصري سيكون فقط أقل في الكماليات و التشطيب و التقفيل و لكنني فوجئت بأنها سيارة أخرى تماما لا تشبه التي ركبتها إلا في الشكل.
أما أهم نقطة وردت في حوارك يا أحمد هي أن موضوعي سيجعل ملاك السيارة يركزون مع عيوبها و يدققوا فيها و -على حد تعبيرك- دماغهم حاتلعب و ان ده حايضايقهم و هذه المقولة سيادتك مقولة مصرية الصميم و غرضها الغطرشة على عيوب أي شيء طالما كانت عيوب بسيطة أو متوسطة أو كبيرة و لكنها مرت في الخفاء و لم تتحول لفضيحة و لهذا لم أسمعها في أي دولة متقدمة زرتها أو تعاملت مع أحد مواطنيها ,, فالأولوية عندهم هي البحث عن العيوب في كل شيء ثم إصلاحها و يلي ذلك تطويرها.
أرجوك يا أستاذ أحمد ألا تساهم في نشر هذه المبادئ ××××××××××××××××× و التي بدورها تكبل حركة بلدنا و تجذبها للخلف باستمرار

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 08-08-2010 الساعة 02:55 AM سبب آخر: حذف كلمات يمكن أن تحمل إسائه للعضو