قديم 20-06-2013, 08:49 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطوة بخطوة اصنع تربو سوبر شارجر كهربى لسيارتك - للمحترفين فقط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

الأستاذ رامى صفوت

الموضوع فوق الرائع
علمى و بسيط (بس محتاج واحد بيفهم فى الألكترونيات و اللحامات و ....)
لازلنا ننتظر التركيب و التجربه و (الفيديو)

متااااااااااااااابع
كفاية تشويق لحد كده
هات الجزء الثالث

بارك الله لك فى علمك و عملك و وقتك و مالك و أصلح أمرك

الله يخليك يا رب

احنا خلصنا الجزء الثالث كان عن التريجر الجزء الرابع هيكون عن الاير فلو سينسور الجزء الخامس للتركيب و الاختبار لو حبينا نعمل جزء سادس هيكون للشد مع العربيات على الطريق لو خلصت موضوع الكبالن لأنى حتى مش عارف اقضى مشاوير بره المدينة بالحالة دية هطلع على حلبة الايه سى عندنا فى العبور لو شغاله ممكن نعمل بلاوى لو مش شغالة يبقى الاسماعلية صحراوى ساعة فجرية و انا بدعوكم عموما لزيارة المكان ده قبل مدينة العبور من عند كارفور العبور تسئل عن الداخلة بتاعته هى مجهزة للسباقات الدولية و فيها مسارات سرعة و ملفات دريفت

ان شاء الله نوصل للجزء الخامس على يوم الثلاثاء او الاربعاء لو حد يحب يحضر التركيب اهلا و سهلا بيه يراسلنى على الخاص لكن عموما انا هعمل ده مره واحده لأن حاجه زى كده بتقلق البيت كله و ربنا عالم انا اقنعتهم بالفك والتركيب تانى ازاى

انا اللى مضايقنى فى الموضوع ان مفيش حد بيحاول يمسك مفك حتى مفيش تفاعل تنفيذى

عموما قبل ما ندخل فى الجزء الرابع يهمنى اللى بيتابع معايا ده اذا كان فى حد بيعمل ده يشترى الاير فلو سينسور و ده بيركب ما بين خرطوم التربو و عمة الموتور

ده شكله

و مهمته ببساطة يحسب احنا بنحقن هواء قد ايه بالظبط على الموتور

و مهم جدا تعرف ان محركات الاحتراق الداخلى الغير مجهزة ببساتم رياضية تبداء عمرها يتأثر من اول 5 متر مكعب لكل ثانية معدل حقن الهواء المحركات عموما سواء كانت رياضية او غير تبداء تضر لو كان معدل حقن الهواء 8 متر مكعب ثانية او اعلى

البلاور اللى انا مستخدمه فى التربو 2.3 متر مكعب كل ثانية و ده عشان يدليك اعلى عمر للموتور و تأثير ضغط هواء فعال و عموما و انت بتشترى اختار ما بين ال 2 و ال 4 متر مكعب كل ثانية بتلاقى ده مكتوب على العلبة و كده ان شاء الله تحافظ على موتورك و تستمتع بالتربو بتاعك

المهم دية صور توضح هو بيركب فين بالظبط

انا هنزل دايرة الامبير بتاعه قريب جدا و هشرح كمان ازاى يتصنع الامبير و لو مش قادرين تشترو الاير فلو سينسور هشرحلكم ازاى بيتصنع و ايه الحسابات العلمية بتاعته و ازاى بيتعير و يتوصل

لكن على الاقل الاقى تفاعل حقيقى و حد يشوف المنتدى اللى كل شوية يهنج ده !!