قديم 12-09-2012, 02:21 AM
الصورة الرمزية زينه***
زينه*** زينه*** غير متواجد حالياً

زينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the roughزينه*** is a jewel in the rough
افتراضي رد: الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_zamalek7 مشاهدة المشاركة

نعمل ايه حضرتك انت شكلك بتمون بنزين 80 ومتاكد ان الدعم شغال
الموضوع الغاء الدعم ده هيجلى بالخراب على البلد كلها الاسعار هتبقى الضعف
وعلى فكره اغلب العربيات ال موجوده كلها قسط
والعربيات دلوقتى كماليات !!!!!!!!! خلاص نجيب حصنه ونركبها عشان وسائل المةاصلات كماليات ولا بلاش ليشيلو الدعم عن البرسيم
على فكره الكلام ده كله هيتأثر بيه الطبقه المتوسطه والفقيره عشان الغنى مش هتفرق معاه لو التفويله بى 1000 ولا هتاكل معاه
ممكن نوحد الدعم على بنزين مثلا 92 ونلغى كل الانواع هو ده احسن حل
ولو عايز يشيل الدعم عن البنزين يشيلو بس يرد ليه فلوس الجمارك والتالمينات الخدها منى
ولو شال الدعم هيوقف سوق السيارات عموما وده قطاع مشغل ناس كتير ولا يخرب زى السياحه السحرت اكتر من 3 مليون واحد
وكمان لو هنفرض موضوع الكوبانت اتعمل تفتكر هيحددو حصه كل سواق تاكس ازاى ولا ميكروباصات الشغاله بين الخطوط اغلبهم موظفين غلابه يعنى بحسبه بسيطه الموظف الشغال فى القاهره وبيرجع الزقازيق كل يوم بيصرف مواصلات من الزقازيق لموقف العاشر 14 جنيه رايح جاى يعنى فى الشهر يعنى عايز بعد خصم اربع جمعات فى الشهر 365 جنيه وده بالدعم وكمان من غير مواصلات داخليه تخيل لو شلت الدعم ايه الهيحصل ممكن السواقين يستهبلو ويقلك البنزين خلص ومونا بالسعر العادى هتبقى الاجره 15 جنيه
لو الحكومه مش عارفه تمسك الحراميه يبقى تسيبها احسن مش نقلها برافو وهنقف جمبيكم
فى كل الاحوال الغاء الدعم مصيبه هو الحل اننا نمسك العصايا من النص البنزين المتفق عليه فى اغلب العربيات هو 92 يبقى الدعم كله ليه ونلغى الانواع التانيه او نسبها بالسعر العالمى 95-97
لو حضرتك هتقول سولار ولا غاز طب العنده بنزين يعمل ايه يبوظ العربيه عشان يحولها
الا بقى لو الحكومه تدخل مواتير ديزل من غير جمارك اروح اشترى موتور بيجو ديزل

موضوع الحصنه دى والله فكره هايله بس انا عايزه حمار لانى مش هاعرف اركب حصان لكى الله يا مصر