قديم 18-06-2013, 04:08 AM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فك وتشريح علبة فيوزات ميجان بالصور يا وحوووووش

بعد ما قرأنا الموضوع وفكينا علبة الفلتر كنت عايز أنوه عن شئ مهم
علبة الفلتر من ورا بيبقى فيها دليل أو مسمار بلاستيك بيبقى راكب فى جسم العربية فى الجلدة دى
الجلدة دى ممكن تقع وانت بتطلع علبة الفلتر وهى بتبقى راكبة ورا السيرفو ناخد بالنا منها
Uploaded with ImageShack.com
دا مكانها ورا السيرفو

بكدا نقدر نطلع خط الفيوزات بسهولة هنرفعه لفوق Uploaded with ImageShack.com
هنبتدى بقى نشيل كل الفيوزات من مكانها الفيوز الأول الفردى ال 40 أمبير دا راكب لوحده بمشبك كدا هنشيله بعدين نشيل باقى الفيوزات باستخدام المشبك الأصفر اللى فى غطاء علبة فيوزات التابلوه نشيلهم واحد واحد
بعد ما شلنا كل الفيوزات هنجيب مفك ونبص فى الصورة دى هنلاقى فيها 3 فتحات مستطيلات فيهم مشابك بسن المفك نحاول نبعدها لتحت
من على جنب بيت الفيوزات دا من تحت فيه 3 مشابك تانيين ظاهرين جدا هنبعدهم لتحت عشان نخلع الغطاء اللى ماسك فى بيت الفيوزات من تحت بس لازم نفك ال 3 اللى قلت عليهم سابقا أولاااااااااا

هنلاقى جواها حتة الحديد دى اللى فيها الألسنة اللى بيركب فيها اطراف الفيوزات بس كدا أنا قلت أفكها أشوف جواها يمكن ألاقى حاجة بايظة ولا حاجة طلعت حتة حديد موصلة

لو عايزين نفك العلبة البلاستيك اللى شايلة الليلة دى كلها
جواها بيبقى فيه مسمارين 10 محتاجين بيبة 10 نفكهم ونطلعها بجنب كدا قرفتنى بصراحة بسبب السلوك الكتير
دى المسامير لقطتلها صورة من جوا
بيبقى فيه فيشتين جوا العلبة دى عايزين يتخلعوا
الفيشة دى ليها مجرى فى العلبة نشدها ونخلعها بعدين نخلعها هى نفسها من بعضها
Uploaded with ImageShack.com وفيه فيشة تانى جنبها مش راكب فيها حاجة فيها طرف واحد نخلعها برضه

بعدين نطلع العلبة نفسها

تحتها مباشرة كرتيرة العجل اللى فيها غطاء مدور اللى بنفكه عشان نغير لمبة الفانوس Uploaded with ImageShack.com

طبعا أهم حاجة تركيب كل فيوز فى مكانه الصحيح والخريطة والصور اللى أنا منزلها موضحة كل حاجة وترتيب الفيوزات زى ما فى الصور با لضبط