قديم 06-05-2014, 01:28 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: *ـ مشكلة الكهرباء في مصر 2014 ـ* / 2014 Problem of electricity in Egypt \

موضوع رائع و شرح واضح و مبسط الى حد كبير
انا متفق مع حضرتك فى اغلب النقاط ... الا انى مختلف فى نقطة واحدة ... ترشيد الاستهلاك ...

( رايى الشخصى ) الناس بصفة عامة تتجه فى ثقافتها ناحية الرفاهية ... بمعنى .... فى يومين الحر الى فاتوا ..... حضرتك حتنزل تشترى تكييف و لا مروحة ؟؟!! انا حنزل اشترى تكييف ... و مش حيهمنى موضوع الترشيد ده كتير .. علشان تسيطر عليا ثقافة الرفاهية و بعض الانانية و اللامبالاة

اللمبات الموفرة ... انا ليه اشترى لمبة ب15 جنيه فى حين انا ممكن اشترى لمبة اضائتها الضعف تقريبا و ب 5 جنيه فقط ( اللمبة العادية ) و اعتقد انها مش حتفرق كتير فى الاستهلاك

ليه اشترى غسالة عادية و الزوجة تشطف و تعصر على ايديها زى ما كانت الام بتعمل زمان ... الحل الطبيعى ... غسالة فول اوتوماتيك و غيرها كثير جدا من الامثلة على ثقافة الرفاهية الى اصبحت جزء اساسى من الثقافة الشخصية

و للأسف الرفاهية تتنافى تماما مع ثقافة الترشيد

و ان كنت مش مقتنع بالترشيد كحل جزرى لمشكلة الكهرباء .. الا انى مضطر للقيام بيه علشان ده الحل الذى استطيع المشاركة بيه

ربنا يهدينا لما يحب و يرضى
تقبل مرورى