قديم 30-09-2009, 02:55 AM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
فكـــــــــرة مشـــــروع هايـــــلة...

أخوانى وأصدقائى
بلدنا مليانا بجد بشباب زى الفل ربنا يطرح فيهم جمعيا البركة ..عاوزين يعملوا أى حاجة يساعدوا بيها نفسهم وينموابيها مجتمعهم ..وكتير منهم عاوز يبدا حياته ويستقل بنفسه (يتجوز ويفتح بيت ويبقى عنده عيال يربيهم ويعلمهم الصلأة وقول كلمة الحمد لله على السراء والضراء )
الأستعداد لعمل الخير موجود بس لللأسف هما مش عارفين يبداءو أزاى ومنين ..محتاجين للى ياخد بأيديهم وينور لهم الطريق محتاجين للى يخللصهم من الفراغ اللى عايشين فيه والنوم الكتير لغاية الضهر ثم الوقوف على النواصى ومعاكسة اللى رايحة واللى جاية .
كـــــن شمعة تنير الطريق لغيرك ..أعمل الخير وأستثمره عند ربك ليزيد وينمو و ليكن لك عمل صالح ينير قبرك فى الظلمات.
مش بس فكـرة مشروع .. كمان نوجهم أزاى يلأقوا نفسهم ويتعرفوا على زاتهم -يكتشفوا امكانيتهم ويبداءو من خلألها -يشوفوا مجتمعهم محتاج لأى تخصصات ويتوجهوا لها . فكثيرا من شبابنا ولد وقد وجد أباه قد توفى من الصغر فلم يجد النصيحة الكافية والتوجيه السليم لأستغلال امكانياته - فالأم مهما كأن معروفة بالحننية والخوف الزائد على أبنها وده بيكون فى بعض أحيان تعطيل لأمكانيات كتير داخل الطفل .وكثيرا من الشباب بسب عدم التوجيه السليم أصبحوا يفقدوا ويضيعوا الكثير من عمره فى تعليم غير مثمر للحصول على شهادة أيا كانت ثم يرميها فى البيت ويشتغل فى مجال تانى خالص بعيد عن تخصصه .طب يبقى أيه لزمة التعليم وتضيع الوقت وحرقة الدم والأعصاب فى الأمتحانات ثم يروح يشتغل أى حاجة

أنا عن نفســــــــــى مأكنتش عارف أنا عاوز أيه وزيى زى كل الأطفال لما كان حد بيسألنى نفسك تكون أيه لما تكبر كنت على طول بجاوب اقول دكتور ومرة اقول طيار .لكن لما كبرت اكتشفت أنى بكره جدا الرياضة والفيزياء وعلى طول بجيب فيهم ملأحق ولكن كنت بحب أوى التاريخ واللغات وبجيب فيهم أعلى الدرجات -عشان كده كنت بتعلم أى لغة بسرعة وبسهولة جدا وأصبحت مرشد سياحى.
كـــــــــــــــل من لديه أستعداد لفعل الخير بسرد تجربة كفاحه الشخصية للوصول للنجاح أو فكـــرة مشرع ناجح يستطيع أن يفيد به أخوه يكتبها لنستفاد منها جميعا يمكن يكون الخير على أيدكم ويجد شبابنا الذين لم يجدوا الطريق بعد الهداية والبداية أن شاء الله على أيديكم

بـســــــــــــــــــم الله وعليه توكلنا ليفتح باب النقاش وفى أنتظار ردودكــــم :وعاوزين أراء كتير وخبرات كل واحد..وجزاكم الله كل الخير عن شباب مصــــــــــرالجميل ..

التعديل الأخير تم بواسطة ابو هيما ; 30-09-2009 الساعة 02:59 AM