قديم 23-02-2013, 10:40 PM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زحف السياره مع الفرمل ( المشكله والحل ) بالصور

أنا عندي مشكلة كبيرة في الفرامل في عربيتي أوبل فكترا A موديل 1995 1600 cc بعد تعديل الفرامل الخلفية لديسكات عن طريق تركيب ركبتين خلفيتين كاملين استيراد بتوع ال 2000 cc و لكن حصل خلل في توزيع ضغط الفرامل مع الفرملة المفاجئة بتخلي العربية تعرض يمين أو شمال كأني رفعت فرامل اليد لأن الفرامل الخلفية بتمسك الأول
بقالي سنة تقريا في الموضوع ده و مش لاقيله حل بعد ماغيرت كل حاجة تقريبا
1- ماستر فرامل عمومي
2- 4 خراطيم فرامل
3- 3 regulator او بيسموه بلف على خراطيم الفرامل الخلفية اللي بيقلل ضغط الزيت ورا
4- تيل و طنابير أمامي و خلفي
5- غيرت الكاليبرين اللي ركبتهم ورا مع التعديل
6- فكيت مواسير و خراطيم الفرامل و نفختهم بالهوا و اتأكدت ان ضغط الهوا ثابت في كل الأطراف و المواسير
7- أخدت هوا من الاربع اتجاهات و ضغط الزيت واحد في كله
8- لا يوجد تقل في أي عجلة و غيرت البلي ورا بجديد احطياطي

ياريت لو عندك حل أو السادة الأعضاء تقولولي لاني خلااااص جبت أخري و بفكر ابيع العربية بس مش هاعرف اعوضها لأانها معاية من الزيرو و حالتها ممتازة جدا و بحافظ عليها
موضوعك ده محتاج نظره واقعيه للعربيه

مش هينفع كلام على النت

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا