قديم 28-11-2009, 10:08 PM
الصورة الرمزية ahmedebed
ahmedebed ahmedebed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول وتاجر دهب

ahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant future
افتراضي تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد اذن الساده اعضاء المنتدي ومشرفيه انقل لكم مشاركاتي بخصوص الجراندتيريوس وخبرتي فيها للان 00 لاني وجدت ان هذه السياره لم

تأخذ حقها وكل من تكلم عنها لم يتكلم الا بالسئ 00 فأردت ان انقل لكم تجربتي عنها بما يرضي الله والله اعلي واعلم بما في القلوب000

ها انا ذا الجمعه التاسع من اكتوبر الفان وتسعه

استلمت الجراند تيريوس يوم الاربعاء الماضي وااثرت الا اكتب عنها شئ الا بعد مرور فتره من الوقت حتي تضح

الرؤيه الاوليه لي0 سأحكي بالتفصيل الممل وذلك لاني لم اجد في المنتدي مايشبع رغبتي في البحث عندما

كنت احاول ان استقر علي سياره وقررت ان املك الجراند وعليه نويت ان اكتب كل مابها من حسنات وسيئات

علي مر الايام من الاستعمال:

1-اتصال تليفوني اتفضل السياره جاهزه تعالي استلم وحانرخص بكره

2-وقفت امام السياره مبهورا من وقفتها الشرسه وجمال لونها الاسمر ذو الشريط الجانبي الجميل

3-وقعت الاوراق علي وعد بالذهاب لطوسون بالاسكندريه صباحا للترخيص

4-ثم توجهت للداخل معهم لاستلام الهدايا تليفزيون 32 بوصه ال سي دي و بلاي ستايشن تو و2 مخدع بشاشه
دي في دي

5-ركبت السياره وسميت الله وقرأت قران ووضعت سي دي القران الخاص بي ولا اسمع غيره وانا قلبي يرتعد

حاسوقها ازاي دي بالحجم ده وانا مش متعود 0 والموتور ال 1500 حايكون زي اللانسر 1600 اللي كنت راكبها

اسئله كثيره تدور في ذهني0

6-استعنت بالله ودورت المارشونقلت عال دي وتحركت السياره0 لم اشعر بها وهي تشب وتقوم ويادوبك لمست

دواسه البنزين ولقيت الاسد خرج من عرينه وانطلق

7-خرجت للشارع وانا خايف جدا عالعربيه افتكرن يوم ما استلمت اللانسر كان نفس الشعور

8-دوست بنزين وجدت صوت الموتور يتزايد ثم عندال 20 فصل ار بي ام وصوت الموتور في لحظه هدئ

ثم شد تاني لحد ال35 ثم هدئ وهكذا في ال 50 وماقدرتش ازود عن ال 60 كيلوا خوفا علي الموتور

9-ملحوظاتي في اول ساعه قياده ان السياره ناعمه جدا وقعدتها مريحه جدا ومرتفعه عن الارض وكاشفه للرؤيه

وصوت الموتور مش عالي زي مابيتقال

10-اخدت الاولاد افرحهم بقه باعربيه ثلاث بنات وامهم ههههههههه المهم ركبنا الجراند وقولت اشوف بقه

الوزن مع السياره اخباره ايه00 بسم الله ماشاء الله 00 الاداء ثابت هو هو

11- فيه حاجه بقه لاحظتها ومش عارف انا صح ولا غلط وخبراء المنتدي يفيدوني اكتر فيها الا وهي :

لما الاوتوماتيك بيفصل اثناء تحويله بين السرعات طبعا الار بي ام بيفصل وينزل المؤشر لتحت فانا فكرت وقولت

كانه بينقل لوحده زي المانيوال طب ما اشيل رجلي من عالبنزين اول مايفصل واحطها تاني يعني كاني بنقل معاه

يدوي لقيت حاجه غريبه مافييش صوت نهائي للموتور اللي كان كله بيشتكي من انه عالي غريبه كررتها

مع النقله اشيل رجللي من الدواسه واكبس زياده بنزين لقيتها زي الفل هو ده طريقه شغلها 000

تفصل اشيل رجلي00 وادوس تاني كابس زياده لقيت الجراند اسد ومقتحم للطريق ووصلت للسرعه 75

والار بي ام لم يتجاوز 2.2 يعني مش 2.5 ولا 3 علي عداد الار بي ام زي ماقرأت والناس بتشتكي

12-ذهبت للتراخيص وفحصت وذهبت وركبت الديفندرات ورجعت تاني اركب النمر ركبت الفندر الامامي

الاسمر الفيبر القطعه الواحده مثل سياره اخي الموجود هنا في المنتدي وعلقت النمره عليه وربنا يستر

السياره اصبحت جراند شيروركي مش جراند تيريوس ااااابداااااا

حتي الان كله علي مايرام وسأوافيكم بالتفاصيل اولا باولا ومستعد لاجابه اي سؤال افيدكم بتجربتي

كما استفدت منكم قبل الشراء0 لكم جزيل الشكر 0 وساتابع معكم

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedebed ; 28-11-2009 الساعة 10:25 PM