قديم 21-01-2011, 02:20 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية البرسونا محدش يشترى العربية دى

ايوة يا سلام يا اخويا !!! ههههههههههههههههههه
بص يا غالي: لوتس تم انشاءها عام 1959 ماشي؟ ماشي...
1986 جنرال موتورز اشتريتها و باعتها 1993 لرجل اعمال ايطالي
1996 تم شراء اغلبية الاسهم من قبل ادارة شركة بروتون (شراء اسهم مش تعاون فني او تقني)
اللوتس تمتاز بتطوير انظمة التعليق و بيعها ( مش لبروتون و لكن لاي شركة تانية!!!)
و تعمل على شراء محركات تويوتا (واخد بالك) سعة ال 1800 سي سي المستخدمة في السيليكا و تطويرها و اضافتها لسياراتها الخاصة اليز و اكسيج
تم فعليا ادارة الشكرة من قبل مديرين ماليزيين منتدبين من بروتون عام 2006!!!! بالتعاون مع المدير الفعلي مايكل كيمبرلي
تخطط لوتس حاليا لتغيير سياستها باستخدام محركات كبيرة الحجم عوضا عن المحرك التقليدي 1.8 تويوتا! و ستبدأ باعتماد محرك 5000 سي سي المستخدم في لكزس !!!!

نتكلم عن بروتون بقى ( انا مش عارف مين جاب سيرة لوتس انا كنت بعلق على بروتون!!)

شركة سيارات ماليزية تم انشاءها 1983 !!!
تمتلك الحكومة الماليزية 42% من اسهمها
Based on technology and parts from Mitsubishi Motors

اقرأ دي The Proton Waja (Proton Impian in UK), which launched early 2001, is the first car model designed internally by Proton

اول سيارة مصممة في بروتون (الاجزاء لا تزال ميتسوبيشي و لكن اخيرا اعتمدوا تصميمهم الخاص) عام 2001 بالسيارة بروتون واجا

امتلاك بروتون الكامل لللوتس كان عام 2004 و منذ حين اعتمدوا على خبرة لوتس في تطوير محركات تويوتا لتطوير محرك متسوبيشي في عربياتهم

خلص الكلام! ان شاء الله بروتون تتطور و تبقى احسن من كل الياباني و الالماني كمان!! انا اتمنى