قديم 08-01-2012, 04:16 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of
افتراضي رد: هل من العيب ان تغسل سيارتك بنفسك ؟؟؟؟؟؟

غسيل السيارة شئ ممتع وخصوصا فى الصيف يااااااااااه انا كل اسبوع فى الصيف بغسلها غسله وفى اوقات مرتين فى الاسبوع
لكن فى الشتاء الموضوع بيكون صعب علشان البرد وكمان انعدام الوقت بس طبعا قبل العيد وفى ايام العطلات والجمعة بغسلها
انا الاول كنت مبعرفش امسحها حتى كويس لكن بعد ما شوفت المتخصصين بيغسلوا العربيات ازاى اتعلمت منهم والان ممكن اغسل العربية واخليها بتلمع ب 4 زجاجات مياه 4 لتر ههههههه

وفى طريقة سريعة بغسل بيها العربية لما بكون مستعجل
1- تمسح العربية بفوطة ناشفة جيدا من اى تراب
2- تجيب فوطة نظيفة وتبلها كويس ويكون معاك 2 زجاجه فيها مياه ايضا
3- تبداء ترش المياه من الزجاجه الاولى على جميع اجزاء السيارة رش خفيف علشان الزجاجه تكفى كل السياره وبعد كده تاخد الفوطة النظيفة اللى بلناها بالمياه من قبل وتمسكها باليد اليمنى وباليد اليسرى تمسك الزجاجه الثانية وتبداء من الجنب الشمال ترمى مياه وتنظف بالفوطة وتمشى على الجنب كله وهكذه فى كل الجوانب ولما تخلص تعصر الفوطة كويس من اى مياه وتنشف السيارة

الموضوع ده موش بياخد معايا 10 دقائق بالظبطت وهى اسرع وسيلة لغسل السياره للناس اللى موش فاضية لكن لو فاضى وعندك وقت يبق تنزل بالجردل وتظبطها بأه وتعيش اللحظة