قديم 11-08-2010, 08:27 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: أساسيات القيادة الرياضية .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

medo ليا تعقيب واحد على كلامك, أنا أتكلمت عن الغرز فى السريع, وكنت بحاول أتكلم عن القيادة الرياضية بس مش عارف أيه اللى جاب الغرز فى دماغى, المهم, الغرز الضيق و الغشيمة اللى مبتبقاش كاشف ما بعدها خطر جدا, ده لو بتاخد غرزة من واحدة ست ممكن تحدف ياعليك وتبهدلك أو على اللى جنبها.

و موضوع عدد اللفات, العلاقة بين الهورس باور والتورك وعدد اللفات بتشكل منحنى على شكل الجرس, بيبدأ العزم أو الهورس باور يتصاعد الى نقطة معينة مع عدد اللفات حتى يصل الى أعلى نقطة (3400 للعزم للانوس مثلا) ثم يبدأ بالأنخفاض مع تزايد عدد اللفات.

لاحظ فى الصورة أن أقصى عزم بيظهر عند عدد لفات معين ثم يبدأ بالهبوط ونفس الحكاية مع الهورس باور.
امممممممممممممممممممممم اممممممممممممممممممممم
بيس يا مان كلام جميل بس
حضرتك لو تلاحظ ان العزم الاقصي بيطلع عند 3400 مثلا و فضل معاك لغايت 5100 مثلا ما اصلا لما نوصل ل5100 لفه هتكون العربيه خدد سرعه محترمه في النقله الاولي يعني 40 او 50 يعني معتشي الحمل كله مرمي علي العزم لان وزن العربيه خف بقا اللعب كله في الهورس بور لانك عاوز توصل لسرعه
لكن مجدبشي عليك حاجه محيراني موت و هتجنن منها انك لو اول تاني هادي علي الموتور و بدئت تقرص في التالت بتدي معاك سرعه محترمه و العربيه تجري جامد و هي مرتاحه اما لو قرصت من الاول فمش بتاخد سرعه قصوي عاليه من العربيه نفسي اعرف ايه السبب العلمي للموضوع ده لو تعرف ياريت تقول لي
لكن في جميع الاتجاهات لو حضرتك طالع ريس مع عربيه توئم بتعتك و انت طلعت الطلعه الي انت اتكلمت عليها في الموضوع و هو طلع حرق مين الي هيسبق؟؟؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ