الموضوع: استفسارات 2009
قديم 05-06-2009, 05:01 PM
Eng_A_Fahmy Eng_A_Fahmy غير متواجد حالياً

Eng_A_Fahmy is on a distinguished road
افتراضي رد: مطلوب فورا للجادين سيارات للايجار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifhmd مشاهدة المشاركة

عندي سؤال ساذج شوي... لية الشركات دي ما تشتري سيارات بالقسط و توفر عليها الفرق؟؟ انا اسمع عن اعلانات تطلب سيارات يصل ايجارها الشهري 2000 جنية لمدة تصل الي 3 سنوات يعن بحسبة بسيطة راح تدفع في السيارة 72 الف جنية يعن ياغلي من سعر السيارة و في الاخر راح ترجع لصاحب السيارة طيب كدة اي حد راح يشتري سيارة و يأجرها بالسعر دة و من ايجارها الشهري يدفع اقساطها و بعد 3 سنوات يستلم السيارة و حتي لو بنصف سعرها لكن في الاخر هو مستفيد .. علي كدة لو عندي رأس مال ممكن اشتري مجموعة سيارات و اجرها.. ياريت اللي عندة رد يفيدنا... و لكم جزيل الشكر

نفس السؤال ده بيدور في دماغي من زمان, و سألت ناس كتيرة, كل اللي قدرت اعرفه (و ان كان مش مقنع مية مية, و لكن, ) بيقولوا ان المكاتب دي بتبقى جايبة الزبون اللي عايز يأجر قبل العربية, و غالباً مش بيبقى معاهم نقدية عشان يدفعوا مقدمات, لانها بتبقى اكتر من عربية 4 او 5 عربيات يعني المقدمات تتراوح من 100 الف الى 150 الف و هو عايز يشتغل من غير ما يكلف نفسه حاجة, بالاضافة الى انه بيبقى مش ضامن ان المستأجر يفضل مأجر العربية طول مدة القسط, ممكن تتأجر سنة او اتنين, و في الحالة دي ممكن ما يعرفش يأجرها تاني لان الشركات اللي بتطلب استأجار السيارات دي غالباً بتطلبها احدث موديل و بالتالي بتكون فرص الموديلات القديمة اقل, و بيقولوا انهم بيريحو دماغهم. هذا و زي ما انا قلت في الاوا ان الكلام مش مقنع 100*100 و في اسئلة و تعليقات كتيرة ممكن تتقال, يا ريت لو حد عنده افادة يقولنا ptmnlo123per1127