قديم 21-03-2012, 11:14 AM
الصورة الرمزية احمد المايسترو
احمد المايسترو احمد المايسترو غير متواجد حالياً

احمد المايسترو is on a distinguished road
Smile رد: الحقوووووووووووووووونى... ! مخى هيولع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

صلى بينا على النبى ( علية الصلاة والسلام ) ... وركز معايا

فيه فرق ما بين مواقع انترنت قائمة على مجموعة خبراء ومتخصصين بيجيبو العربيات ويعملولها اختبارات ومقارنات ودراسة وتحليل وو ويعملو عليها تقرير فى الاخر وتقييم وده بيمثل رأى الموقع وخلاص
وده الاسلوب الصحفى المتخصص واللى متبع فى المواقع الانجليزية والامريكية المشهورة والعريقة واللى غالباً بتستند الى مجلة او برنامج تليفزيونى معروف بيدى التقييم ده المصداقيه عند الناس

وفيه مواقع اجتماعية زى موقعنا ده قائمة على اراء الناس وتجاربهم وحوارتهم وفيها كل واحد بيكتب اللى هو عايزة لدرجة ان فيه واحد قال على عربيه ان بيبانها بتطير فى الهواء مع المطبات وفيه ممكن يقولك الموتور عفشته قافشه
طبعاً مش كل الناس ولا غلبهم بالشكل ده ديه بتبقى نوادر بس القصد ان وارد اى حد يكتب اى حاجة واحنا دورنا نتناقش ونصحح للناس بس لازم نسيب مساحة حرية كاملة لما يسمى رائى شخصى

ايه بقى الراى الشخصى ده ..
يعنى واحد راكب عربيه لوجان وشايفة احسن عربيه فى الدنيا
ليه يا عمنا علشان عربيه ثابته وكفايه انها اوروبى وعربيه مميزة مش منتشرة فى كل حته لدرجة انها بقت تاكسى ده غير انها واسعة من جوة وفيها اوبشن ووسائل امان
ده رائيه وليه حق فيه لان ترتيب اولوياتة كده

او واحد تانى ترتيب اولوياته عربيه اقتصادية فيقول الانوس اجدع ناس
ليه يا عمنا يقولك علشان بتمشى باى بنزين وقطع غيارها عند البقال بتلت تعريفه وصيانتها كل الميكانيكة حافظها وفوق كل ده وده عربيه متجربه بقالها سنين وايام وبياعه يوم ما ابيع همسك فلوس بسرعة ومش هخسر فيها كتير
برضو عندة حق لان ديه اولوياتة

وممكن لو اولوياته بين البينين فيقولك لاء حاسب الفيرنا هى التوب الجامد
ليه يا عم الحج .. يقولك مكنة 1600 موتور عفى يشد مع اى عربيه حاجتها موجودة فى كل حته وغبور بقى مننا وعلينا واحدث كتصميم من لانوس

وهكذا كل واحد بيشوف من وجهه نظرة هو
وبناء على اولوياتة هو اللى بتخلى ميزة عندة هى اهم حاجة فى العربيه
ونفس الميزة ديه عيب عند واحد تانى
او عيب بالنسبالة هو اسواء حاجة فى العربيه ونفس العيب ميهمش حد تانى

طبعاً انا معاك ان ده بيبقى مربك فى البداية بس مع الوقت بتبداء تفهم كل واحد بيفكر ازاى وتحس مين بيفهم ومين بيفتى ومع القرايه والسؤال والاجوبة بتلاقى نفسك بتفهم احسن حتى من الصحفيين بتوع النوع الاول من المواقع

احنا موقع اقرب للنوع التانى وهدفنا اننا نتفاعل مع بعض ومع كل مجتمع السيارات ونستفيد من تجارب الناس ونفيد الناس بخبراتنا

وفى النهاية اول واهم درس لازم نتعلمة ان مفيش عربيه افضل على الاطلاق
لكن فيه عربيه الانسب على الاطلاق وده بيبقى بناء على متطلباتك وترتيب اولوياتك زى ما شرحت

معلش طولت عليك ويارب اكون افتدك

لك

انا عارف وفاهم الكلام الى حضرتك قلته وانا خلاص ان شاء الله ابقى اجيب شيفروليه لانوس لانى كل ما اتمشى بقيت ابص على العربيات لقيت كل الناس جايبها -انا ما يهمنيش انى ابقى مختلف - بالعكس ده طمنى انها كويسة الا ما كنش كله يحب يجيبها بس ممكن سوال اخير هو فى فرق بين دايو لانوس وشيفروليه لانوس ؟وبين 2010 و2011 ؟ ولا كله واحد