قديم 11-08-2012, 09:28 AM
الصورة الرمزية zeyadmm
zeyadmm zeyadmm غير متواجد حالياً

zeyadmm will become famous soon enough
افتراضي رد: اقوى تقرير بالصور عن كيا ريو 2013

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrtoti مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيكم يا جماعة
جبتها منين ؟ من اوتو سمير الريان بس استنيت شوية لان المواصفة نادرة شوية بس لو اصريت هتيجيلك
بكام كانت ب 123.5 بس علشان دى 2013 غليت شوية ل 128 الف
استهلاك البنزين اول ما اشتريتها كان الاستهلاك حوالى 7.2 لتر لكل 100 كم وبعدين زاد شوية ل 9.8 لتر لكل 100 كم وكنت مضايق جدا وكلمت الضمان وعملت مشكلة وبعدين سبت التنك لما فضى خالص ومونت تانى من بنزينة نظيفة لانى كنت شاكك فى البنزين نفسة فعلا طلع شكى فى محلة ومن ساعتها الاستهلاك حوال 7.0 لتر لكل 100 كم وده طبعا معقول جدا بيزيد شوية فى الزحمة وبيقل لحد 6.4 لتر فى الطرق المفتوحة
بالنسبة للسحب ؟
انا كان معايا نيسان صنى مانيوال 1600 قبل العربية دى فى الحقيقة انا مش حاسس خالص انى راكب 1400 سى سى السحب كويس جدا ولما بعمل كيك دون فعلا بلاقى استجابة هايلة
ومن فترة شديد مع لانسر وبهدلتها مع انى مش بحب قصة الشد دى بس هو استفزنى
العيوب من وجهة نظرى .
1/ يمكن انا علشان ركبت عربيات كتيرة كورولا وصنى ولانسر بومة وشارك حاسس شوية انها عربية فرافيرى كدة
يعنى البيبان خفيفة حجات كدة مش متعود عليها
2/العفشة ناشفة حبة بس ده طبعا علشان الجنط 17 وعلى فكرة كانت ناشفة اوى اول ما جبتها وانا بعمل صيانة الالف فى التوكيل لاقيتهم لوحدهم بيفضو العجل فسالت ليه كدة قالولى لان العجل بيبقى زيادة جدا والعربية جديدة علشان ظروف الجو والنقل وكدة فبنظبطة بقى دلوقتى وفعلا بعدها اتحسنت كتير
المميزات /
1/ ارتفاع العربية هايل عن الارض مع عرض الكاوتش 205 مديلك ثبات محترم الى جانب انها مش بتحك فى المطبات العظيمة بتاعنا
2/ الكماليات دى كلها فى السعر ده شئ هايل بردة
3/ ال ABS , EPD ,ESP فعلا عاملين اتزان جميل للعربية والفرامل كويسة اوى
4/ الباور وانت بتركن ميه معاك وانت بمجرد ما تتحرك بتلاقية تقل جدا نسبة وتناسب مع السرعة بس حاجة محترمة جدا

اى استفسار يا جماعة انا تحت امركم
عمرو باشا انا عاوز اجيب الريو ويهمنى اوى موضوع الارتفاع عن الارض...لو تقولى هو كام بالضبط عشان الناس بتقولى 14 سم بس
ثانيا الفئات اللى اقل منها عامله كام مع الشكر

: Wkiss5:

:w6w2 005041122063463