قديم 25-06-2013, 03:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من يدعون الإسلام، قتلوا وسفكوا الدماء لتولي السلطة فى البلاد

اخى العزيز cheburashka

اعذرنى معرفش اسمك ولا لقيته فى ملفك ولا لقيتلك مواضيع غير عن البحث عن الحجامة
حتى حاولت اعرف معنى اسمك شيبوراشكا ملقيتش غير شخصية كرتونية ديه صورها

مش عارف انت تبع ايه فيهم بس كنت اتمنى تعرفنا على نفسك بشكل اوضح خاصة فى ساحة حوار اجتماعية وفى وسط ناس بتعتبر نفسهم اسرة واحدة
فياريت لو تعرفنا بنفسك وطبيعة انتمائك السياسى اذا كنت اخوان مثلاً ولا تبع ايه فى السياسة ولا من ممارسى السياسة على الانترنت ومن خلال شاشات التلفااااااااااز

وبما انك بتتكلم فى الدين ياريت برضو نعرف تعرف ايه انت فى الدين وطلبت علم على ايد مين علمك الدين كدة

لكن على اى حال انا مضطر ارد واحكم عليك من خلال كلامك فقط

انت بتقول

احنا شعب لا يستحق الحريه
وانا متفهم ان فيه ناس كتير زيك شايفين انهم لا يستحقو الحرية وانه كان افضلهم يفضلو تحت حكم النظام السابق وكانو مستمتعين جداً بمعاملة امن الدولة ليهم اللى بتبداء من السفالة وقلة الادب الحقيقية (مش بتاعة المعارضة) لحد الاغتصاب

وانا بطمنك ان المعارضة لما تحكم ممكن الجزء (قليل الأدب) اللى حضرتك اتكلمت عليه يسلبك حريتك انت واللى بيفكر ويتمنى ده زيك بس موضوع الاغتصاب ده مش عارف اذا كان هيبقى ممكن ولا لاء !!

انت عندك حق احنا منستحقش الحرية والمفروض نفضل زى ما احنا ذيل من ديول امريكا واسرائيل نظرياً وعملياً بينما انت نفسك وامثالك اعداء الحرية بتتهموا اى حد يطالب بيها بالعمالة لامريكا واسرائيل

وهو ده الفرق الاساسى بين ناس نزلت ضحت بحياتها ووقفت بصدورها بدون سلاح قدام نظام مبارك علشان تجيبلك انت واللى زيك الحرية ، وبين ناس متقدرش تواجه غير بالسلاخ والتخوين والتكفير وكل امالهم انهم يرجعو الناس عبيد تانى

بس هنتخب أى فصيل اسلامى اخر

لا يمكن بأى حال من الأحوال أن أكون فى معسكر يضم الفلول و العلمانيين و الناصريين و الليبراليين و النصارى و الشيعة و الصوفيه و الراقصات و الفنانين المنحلين و خالد يوسف و الهام شاهين و بعض المغيبيين و اعلاميين الفتنة
تقصد الفلول يا شيبوراشكا زى هشام قنديل كدة اللى كان مساعد وزير الرى فى نظام مبارك ومعلوم حجم الفساد والفشل فى نظام مبارك

ولا تقصد الاخ اللى كان لواء شرطة ومساعد وزير الداخلية وبعد الثورة ضرب الدقن وبقى رئيس حزب اسلامى سلفى

الدليل السريع للتحول للسلفيه فى خطوتين

1- ركب دقن
2- انشىء حزب سلفى

والف مبروك يا عم الشيخ

ولا تقصد رامى ريمون لكح الشهير برامى لكح اللى فيما يبدو من اسمة انه نصرانى باين ولا ايه ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههه

الدليل السريع للتحول من نصرانى كافر ورجل اعمال مشبوه هارب سابقاً الى رجل اعمال ناجح ومستشار وعضو مجلس شورى ورئيس حزب ملوش اى نيله فى الشارع بس جااااااامد جدااااااااً وفى خطوة واحدة

بوس راس المرشد

ترااااااااااام خلاص يا عم والف مبروك

اما موضوع الرقاصات فاخلاقى حتى الان تمنعنى من الرد عليها بنفسى احترماً لباقى الاعضاء بس هكتفى بردود من منتدى انا مسلم تعليقاً على رقاصات التيار الاسلامى المزعوم

ههههههههههه وقالك اسلاميين دول طلعوا بتوع دووللي وكلوا باسم الدين بكره يجيك رقاصه جسب الشريعه الاسلاميه

الحزب يقزم القضية فى دوللي شاهين
وهل باقي فقرات الحفل كانت تلاوة للقرآن الكريم
هلا خلا الحفل من الخمور ؟؟
هل خلا الحفل من نساء أخريات كاسيات عاريات
هل خلا الحفل من التبرج والسفور
يرعون حفلا ماجنا منكرا محرما ثم يقولون نحن لم نحضره
كذلك القوادون يفعلون
وكذلك بائع الخمر وحاملها وعاصرها لا يشربونها
وكذلك كاتب الربا لا يأكله
هل جاء هؤلاء القوم بدين جديد غير الذى أنزله الله على نبيه صلى الله عليه وسلم
يقولون ثم تركنا المهرجان
لماذا تركتم المهرجان إذا ؟؟
لو كان محرما ما فيه فلماذا قمتم برعايته ودعمه
هو فيه ردود كتير بس نكتفى بدول اختصاراً وللأمانة هو مكانش فيه دولى بس كان فيه رقاصة تانية بس مش عارف اسمها ممكن تسأل مشايخ الحزبيين اللى نظمو ودعمو الحفلة اكيد يعرفو

ايه رايك فى صور المعسكر اللى انت تبعة ... جامد صح

اوباااااااااااا نسيت رقاصة تانية انا عارف فيه رقاصات كتير بس ديه متتنساش

انا مش هجيب صور مقززة تانى للمعسكر اللى انت تبعة خلاص بس عايز اسأل بس

هو مشايخ التيار الاسلامى اللى واقفين فى ظهر الستات السافرات دول بيعملو ايه ؟؟

انا مش هفتى ولا اخمن وصدقنى معرفش انا قولت اسألك بما انكو معسكر واحد يعنى
صحيح بيعملو ايه ؟؟
وهل ده يجوز ؟؟

طب معلش اخر حاجة اخر حاجة

هو الاخ ده برضو تبع المعسكر بتاعكم ولا لاء

ايووووووووه الاخ اللى بيقول من بقه قاذورات ليل ونهار وبيشوه الاسلام اكتر من مليون ملحد ما يقدر وحاطط فى ضهرة حزب الله ده تبعكم برضو ؟؟

عموماً لحد ما نعرف انت تبع ايه ومين تبع مين بقولك احنا تبع الرأى ده

وهدفنا هو دة

دستور المدينة
من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة

دستور المدينة أو صحيفة المدينه‎: تم كتابته فور هجرة النبي - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - إلى المدينة المنورة وهو يعتبر أول دستور مدني في التاريخ، وقد أطنب فيه المؤرخون و المستشرقون على مدار التاريخ الإسلامي، واعتبره الكثيرون مفخرة من مفاخر الحضارة الإسلامية، ومَعلَمًا من معالم مجدها السياسي والإنساني..
إن هذا الدستور يهدف بالأساس إلى تنظيم العلاقة بين جميع طوائف وجماعات المدينة، وعلى رأسها المهاجرين و الأنصار والفصائل اليهودية وغيرهم، يتصدى بمقتضاه المسلمون و اليهود وجميع الفصائل لأي عدوان خارجي على المدينة..
وبإبرام هذا الدستور –وإقرار جميع الفصائل بما فيه- صارت المدينة المنورة دولة وفاقية رئيسها الرسول-صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-، وصارت المرجعية العليا للشريعة الإسلامية، وصارت جميع الحقوق الإنسانية مكفولة، كحق حرية الاعتقاد وممارسة الشعائر، والمساواة والعدل.
ديه شريعة ربنا اللى نعرفها اللى بتأمر بالعدل والمساواة والبر لغير المسلمين كما للمسلمين
وديه سنة نبيه عليه افضل صلاة وسلام اللى بيها قامت اول دولة اسلامية فى التاريخ فى المدينة بدستور عادل يجمع الدولة بشكل مدنى فى كيان سياسى موحد يضمن الأمن والسلام والحرية للجميع

ونازلين يوم 30 - 6 ضد رئيس متهم بجرائم تصل الى حد الخيانة وخائن لعهودة وظالم لشعبه وفاشل فى حكمة
نازلين بسلمية زى ما نزلنا من بداية الثورة نقول كلمة حق فى وجه سلطان جائر وبس عايز تقعد فى بيتكو زى ما غالباً كنت قاعد اول مرة خليك وخليك بردو فى حالك وسيب الرجالة اللى بتقدر معنى الحرية والعدل والمساوة تحاول تجيبها واتشرفت بيك يا اخ شيبوراشكا

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش