قديم 08-05-2013, 01:10 AM
احمد بيكو احمد بيكو غير متواجد حالياً

احمد بيكو will become famous soon enough
افتراضي رد: افضل و انسب سيارة فان 7 راكب في السوق المصري لعام 2013

السلام عليكم جميعا
توصلت في النهاية للسيارة الدايهاتسو موتورها قوي و معقول في البنزين و مكيفها ممتاز مع الحمولة و ثبات على الطريق عالي و لكن ما يعيبها ليس بالسيارة و لكن
1- كل من بالطريق يعاملك على انك سائق نقل يعني انا اتصورت رادار على سرعة 78 عند المنوفية وكل شوية في الطفاية و شنطة الاسعاف و الرخصة و سلئق العربية هو مالكها و لا لا يعني المرور هيطلع عينك مع اني كنت بجري بالسوزوكي قبل ما ابيعها على 90 و لم اتصور رادار ( حاجة تجنن بلدنا دي )
قطع غيارها غير متوفرة غير في التوكيل على سبيل المثال قلتر بنزبن ب 1800 ج تيل 600 ج و هكذا
طبعا السيارة بنزين 90 او 92 و مقارنة بالسوزوكي 80 او النقل جاز يبقى تكلفة
المــــــــــــــــرور و هو الاسواء و لم اتصور يوما ان الرخصة سنة بالتامين و الضرائب في حدود 1300 جنية و تدفع رشاوي في حدود 500 جنية علشان تخلص و هقولكو اية الي حصل معايا في مرور الحوامدية الظابط اصر على اني اركب في العاربية الدايهاتسو حاجز حديدي خلف كرسي السائق و لا تدفع 300 جنية وهعديها طبعا زرجنت و مرضتش و بعد ما مشيت وروحت ركبتها و خرمو في القائم من جوا السيارة و ركبوها ندمت اني ما دفعتش و خلصت ورجعت تاني وقفت طابور 3 ىساعات علشان اطلع الرخصة
و خلصت الحمد لله و شايل هم موعد التجديد الي جاي
في النهاية لو عاوز عربية شغل و طحن ( سوزوكي لو شغل جوا البلد مش سفر ) و دايهاتسو لو شغل سفر و مسافات
و تبعدو عن الصيني نهائي حتى لو اعجبك نصيحة لانها مش بتاعة شغل