الموضوع: التكيف
قديم 18-09-2010, 09:57 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التكيف

الحقيقة أنا عاجز عن الشكر لكم جميعا وخاصة العضو أحمد على. بجد كلام يساوى ثقلة فلوس. نورتونى وفهمتونى. الحقيقة أن كنت بسأل السؤال دة لانى أول مرة أشتريت العربية وكنت بفحصها لقيت التكيف مطلع هواء ساقع حلو وعجبنى أوى وكان الماتور دائر. ولما أخذت العربية ومشيت بيها ركنت فى مكان لمدة حوالى 20 دقيقة وطفيت الماتور وكنت مولع التكيف والكاست والعربية ماتورها واقف يعنى rpm اكان صفر. فلقيت التكيف مش مدخل هواء بارد ولكن هواء عادى فخفت وسكيته وسبت الراديوا بس هو اللى مشتغل. كان الجو خانق ومش كنت عارف هو بايظ ولا ايه. دلوقتى فهمت.. الماتور لازم يكون شغال ويفضل لو العربية بتتحرك كمان علشان أحصل على افضل نتيجة...

سؤال يا جماعة.. هو فلتر الهواء التكيف موجود فين؟ يعنى ممكن أنظفة أنا وسهل فكة وتركيبة ولا الحكاية محتاجة صنيعى؟ أنا شفت على النت فلتر الهواء وتنظيفه او تغيرة وعارف مكانة فى العربية هو بيكون شكله مربع زى المنخل كدة وبيكون محطوط فى علبة سوداء طالع منها خرطوم داخل الماتور باين.. هل هذا الفلتر هو المقصود بفلتر التكيف أم ان للتكيف فلتر منفصل...

أقول لكم الحق الواحد خايف من صنيعية المنوفية.. أغلب العربيات طراز قديم وحاسس انى مش هلاقى حد فاهم وكويس اصلح عنده العربية الماتركس المعقدة المملؤة بالتجهيزات والإمكانيات دى...