قديم 06-05-2014, 01:37 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: *ـ مشكلة الكهرباء في مصر 2014 ـ* / 2014 Problem of electricity in Egypt \

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

عرض اكثر من رائع احييك عليه تناولت معظم جوانب المشكلة لكن فاتك الحلول المبنية على الطاقة البديلة
حتى الان لم اجد مصدر طاقة بديل عن الكهرباء الحكومية ....
يمكن مصادرى ضعيفة شوية فى البحث ... بس ده الى توصلت ليه

الطاقة الشمسية ... ضعيفة حبتين ... بالكاد ممكن تشحن بطارية او اتنين ممكن ينورولك البيت لما الكهرباء تقطع لبعض الساعات

الرياح ... انا اعتقد انها اضعف كمان من الطاقة الشمسية .. و محتاجة مكان زى الاسكندرية على البحر مثلا او مكان مفتوح

محركات الديزل ..... صداع كبير ... تكلفة ... و صيانة ... و زيت ... و فوق ده ... الديزل على كف عفريت

كنت حتعمل موضوع عن الواح الطاقة الشمسية من فترة يا ابو نورا ... و انا كنت متشجع .. نحن فى انتظار الموضوع ... لعله يكون بارقة امل